@TinyWiny
Finns det ingen risk att det slår tillbaka på mig senare att jag inte vill ha kontakt nu med pappan? Idag sa han att jag förstör både hans och mitt liv och sen det vanliga tjatet om att äktenskapet krossas med mera.
Jag orkar inte med det, jag har ingen energi över till det och jag är galet lättretad just nu. Jag är annars en väldigt lugn och sansad människa.
Idag sa han något urbota puckat, han sa att barn skaffar man när pappan vill. Jag bad honom upprepa sig och då sa han något helt annat. Då var jag redan uppretad och när han började påstå att han inte alls sa så kände jag bara att jag orkar inte med honom just nu. Kanske futtig sak att bli sur över men jag blir irriterad och sur över att han talar till mig i den här frågan som om jag är 16 år. Det sa jag till honom också.
Sen fortsatte han med att det kommer vara något fel på barnet osv. Jag kontrade med att det var skitsnack och att märker läkaren/barnmorska någon missbildning på ultraljud så får jag ta ställning till det då.
Jag bytte faktiskt nummer idag. Vet inte om jag tänker ge honom det nya. Det är iofs bara att söka på hitta så kommer det ju upp. Men jag känner att jag ändå gett honom flera chanser att förstå att jag inte kommer göra som han vill och hans försök till bearbetning är fruktlösa. Så nu tycker jag att jag kan kapa kontakten ett bra tag framöver utan att jag är the bad guy.
Nej att du inte vill ha någon kontakt med en människa som gör dig illa och som är rent ut sagt elak mot dig under graviditeten kan jag aldrig tänka mig kan slå tillbaka på dig. Det är verkligen inte bra för varken dig eller det väntade barnet att du mår dåligt och är stressad över hans beteende. Jag tror snarare att en domstol skulle se det som att du tar ansvar för din och barnets hälsa och välmående. Däremot kan det komma att slå tillbaka på honom när han håller på som han gör om han i framtiden skulle vilja ha gemensam vårdnad.
Det är ju inte så att det är du som beter dig illa utan det är ju han. Om du är orolig för att det ska slå tillbaka mot dig så kan du säga/skriva (helst skriva så att det finns dokumenterat) till honom att så länge han är otrevlig så behöver han inte höra av sig och att du isåfall kommer meddela när bebisen är född så behöver ni inte ha någon kontakt förren då. Kan han bete sig normalt är han däremot välkommen att följa graviditeten och kanske vara med på t ex rutinultraljudsundersökningen (om det är okej för dig) men bara om han kan uppföra sig i all kontakt mellan er. Givetvis får han då vara delaktig på dina villkor. Du väljer när och hur du vill att han ska vara delaktig. Det finns t ex ingen som helst anledning att han är med vid gynundersökningar eller vid förlossningen om du inte vill det. Det kan vara så små saker som att du berättar när du känner sparkar för första gången eller att du visar honom en bild på ultraljudet. Han behöver inte vara med hos barnmorskan eller läkaren om du inte vill det.
Jag hoppas att han snart inser att hans övertalningskampanj inte ger något överhuvudtaget så att han lägger ner den och inser att han nu får vänja sig vid att han kommer bli pappa. Att han fortsätter att tjafsa om att hans äktenskap kommer krossas är enbart patetiskt i mina ögon. Det skulle han tänkt på innan han var otrogen första gången. Faktum är att du inte ens har med det att göra för det är inte du som har varit otrogen. Det är hans problem, inte dina. Det är han som har gamblat med deras äktenskap, inte du. Otrohet leder alltid förr eller senare till att det ursprungliga förhållandet skadas och så korkad kan han knappast vara så att han inte har insett det.
Bara att säga en sådan sak som att barn skaffar man när pappan vill gör att jag skäms å hans vägnar. Barn skaffar man när bägge vill men blir man oplanerat gravid så bestämmer alltid kvinnan över sin egen kropp och det vet han mycket väl. Större delen av (eller hela) hans liv har vi haft fri abort i Sverige (infördes 1 januari 1975) där enbart kvinnan bestämmer huruvida abort ska göras eller inte så att han på något sätt inte skulle veta att det enbart är kvinnans beslut är enbart bs.
Han låter som om han vore en gammal gubbe! Jag är 42 och jag resonerar verkligen inte så. Inte heller min sambo resonerar så och han är 9 år äldre än mig. Ditt ex måste ha fått en väldigt gammaldags uppfostran för så resonerar ingen jag känner överhuvudtaget. Vi lever väl inte på 1800 talet? Kvinnor har faktiskt rösträtt, blir myndiga och får ta körkort också. Det kanske du ska berätta för honom
Jag förstår verkligen att du inte har någon energi över att lägga på honom. Man är trött nog i början av graviditeten ändå utan att ha någon som beter sig som han gör omkring sig. Att du är lättretlig är också väldigt vanligt under graviditeten och det gör att det är ännu viktigare att ni tar er kommunikation skriftligt så att du hinner tänka efter innan du svarar. Låt det gärna gå ett dygn så att du hinner tänka över vad du ska svara och att du hinner lugna ner dig innan så att du inte svarar i affekt. Spara också all kommunikation. Den kan vara bra att ha vid en ev. vårdnadstvist. Jag vet att det är hemskt att tänka så men du måste i det här läget ha både livrem och hängslen för att skydda dina och ditt barns intressen.
Att hålla på som han gör är verkligen så fruktansvärt elakt! Om han nu på fullaste allvar tror att det skulle vara något fel på ett barn som delvis har hans gener så borde han varit ännu mer noga med att ni verkligen skulle skydda er dubbelt. Det borde han ha varit ändå med tanke på att han var otrogen och inte vill ha barn men bara tanken på att han faktiskt har sagt att han inte kan få barn är så fruktansvärt fel emot dig! Du fick ju ingen ärlig chans att skydda dig heller. Han beter sig värre än tonårspojkar kan göra. En tonårspojke blir man inte så förvånad över om han är tanklös men en vuxen man? Bara för att få ligga? Det är så fruktansvärt fel! Så fruktansvärt egoistiskt. Han har verkligen ingen som helst tanke på vad han utsatte dig för. Han tog förmodligen förgivet att han skulle kunna få dig till att göra abort om du blev gravid hur tusan man nu kan med att gambla med ditt väl och ve på det sättet.
Han hade ett val och han valde att inte skydda sig. Nu får han ta konsekvenserna utav sitt handlande eftersom det är helt upp till kvinnan vad hon väljer att göra sen. Du har gjort ditt val och det får han bara vänja sig vid oavsett om han vill eller inte. Du är verkligen ingen bad guy. Absolut inte!
Jag tycker inte att det finns någon anledning att ge honom ditt nya nummer. Han kan gott få leta upp det om han vill ringa/sms:a dig. Det är ju trots allt en tydlig signal att du vill och behöver få vara ifred ifrån hans elakheter. Kanske går det fram och kanske inte.
Det viktiga i det här är det väntade barnet. Du är självklart viktig också men enligt lagen så är det barnets rättigheter som är det viktiga när hen är född. Huruvida han är med under graviditeten eller inte spelar ju inte barnet någon roll utan det är enbart om du vill inkludera honom just nu och han sköter sig som det är aktuellt. Självklart måste du för barnets skull ställa upp och hjälpa till så att de kan träffas när barnet är fött men skulle han fortsätta vara elak och otrevlig emot dig så är det bättre att någon ifrån socialen följer med under besöken för barnet mår ju inte heller bra av att höra att han är elak mot dig. För jag tycker absolut att du ska kräva att någon är med under besöken tills han och barnet känner varandra väl och du känner dig trygg med att han har hand om barnet. Faktum är att det är ditt ansvar som vårdnadshavare att skydda barnet mot allt ont och det kan även inkludera en otrevlig pappa. Det är familjerätten som hjälper till med sådant och du kan redan nu ringa dem och höra vad de rent praktiskt kan hjälpa till med i just ditt fall. I annat fall så är det till familjerätten man går för att skriva under faderskapserkännandet så då kan du fråga då. Iallafall var det det när jag fick barn för snart 23 och 25 år sedan.
Än en gång. Stort lycka till! Njut av ditt växande barn så mycket du kan. Skäm bort dig själv med små presenter som kan pigga upp dig när känslorna svallar över. Om du hade varit min dotter så hade jag varit stolt över dig