Jag tror inte jag riktigt vet, men jag hoppas och tror att det kommer gå bra.
Jag funderar lite på vad "gå bra" och "gå dåligt" betyder i det här sammanhanget. Vad krävs för att det ska anses ha gått bra? När avgörs det? När barnet är vuxet? Eller vid någon annan tidpunkt?
Du verkar vettig och skärpt, du kommer säkert att lyckas göra folk av barnet, men jag tror att du verkligen underskattar två saker:
Dels hur bunden man blir om man är ensam med ett barn utan delaktig pappa. Man blir bunden på ett sätt om inte handlar om att skaffa en nanny överhuvudtaget, det går mycket längre än så, och det handlar inte bara om tid, det handlar om känslomässiga band också. Man blir också - lite beroende på hurdana relationer man har till sin ursprungsfamilj - den enda som verkligen älskar barnet. Den enda som verkligen gläds över barnet. Det är tyngre än man kan ana i förväg.
Dels hur vidrigt det är att vara tvungen att hantera en gräslig pappa, som kan hitta på än det ena än det andra, och man fattar inte varför och undrar vad han vinner på att jävlas. Den här karln har alla förutsättningar att bli sådan, utifrån vad du skriver.
Kanske är de här två sakerna inte argument mot att få barn när du nu ändå är gravid. Kanske. Men vidden av hur jobbigt det där är, kan vara, också när det går bra, när barnet funkar, när båda får vara friska, när mamman orkar, när pengarna räcker - det tror jag inte att du har minsta aning om.
Jag tror inte heller att det är riktigt möjligt att förklara.
Men jag vet att jag hade varit redo att göra ungefär vad som helst om mitt eget barn, som är i din ålder, stod i samma situation. Jag hade seriöst övervägt att flytta om det hade kunnat hjälpa, jag hade övervägt att gå ner i arbetstid (och jag har ett riktigt bra jobb som jag älskar). Ja, jag hade sett mitt barn stå inför något så jobbigt, att jag hade gjort mig redo till vadhelst som skulle kunna underlätta.
Och det betyder också att mitt barn inte hade varit den enda som verkligen älskade det lilla barnet. Jag hade också gjort det. Och mina föräldrar älskar sitt barnbarn. Ändå var det faktiskt väldigt slitsamt, inte minst åratal av konflikter av och an med en lynnig, nyckfull och opålitlig pappa till barnet.