När man får ta hand om hyresgästens häst..

carmarnic

Trådstartare
Jag är väl lite för snäll men nu är situationen som den är den här våren. Men sitter och funderar på hur man ska formulera ett kontrakt till hösten.

Hur hade ni hanterat situationen om ni hade fått ett telefonsamtal på kvällen att hyresgästen inte orkar komma ut och mocka till sin häst? Eller åker på semester utan att ordna hästvakt?
Brukar det stå något om detta i standardkontrakt eller hur ska man formulera det själv? Eller ska man lösa situationen genom att endast erbjuda helinackordering?

Jag trivs alltså bra med denna hyresgäst för övrigt men som det är nu känns det som det bara tas för givet att jag ska fixa :crazy:

Sv: När man får ta hand om hyresgästens häst..

Jag har haft samma funderingar, men kommit fram till att jag har det bättre utan henne.
Började skriva ett kontrakt där det står att om man inte sköter det grundläggande (specificerade) så skulle jag ta ut en avgift för respektive sak. Hon kan tex "glömma" att fylla på vatten eller göra hö. Avgiften skulle göra jobbet värt för mig att utföra.

Handlar det om en familjemedlem eller nära vän?

Jo det skulle ju kännas bättre om man fick det :) Men kan jag komma från en dag till en annan och räcka fram ett kontrakt och säga att det här gäller nu?
Tex i morgon är hon bortrest och jag har fått höra från hyresgästen att hon fixat hästvakt men enligt hästvakten är hon inte hästvakt då. Vad gör man?

Du har väl ett kontrakt som anger vad som ingår? Då är det ju bara ett förtydligande vad det kostar med tillägg. Och jag hade varit fullkomligen uppriktig med detta med hästvakten, att du hört att så inte är fallet.

Tog du in en annan hyresgäst i stället?
Det känns jättejobbigt att skriva ett kontrakt där man måste skriva upp straffavgifter :( Man vill ju att mockning och foder ska ses som en självklarhet..

Det är väl inte straffavgifter? Du utför ett arbete och ska ha betalt för det. Inget konstigt alls.

Vi har inget kontrakt alls nu. Det har inte känts som att det behövts förrän nu på sista tiden.

Men tack! Nu vet jag hur jag ska hantera situationen i morgon :) Det känns som att det finns en del att diskutera.

Tyvärr är det så att kontrakt behövs allt som oftast... med egna erfarenheter så skulle jag till och med säga att det alltid behövs. Mitt vad det är så blir man osams, oense eller att förutsättningarna ändras för den ene eller den andre. Med ett kontrakt slipper man ta upp såpnt som kan kännas obehagligt när det gäller vänner, släkt osv.

Hoppas allt löser sig smidigt!

Det är aldrig försent att förtydliga. Och det är bara att säga som det är. På förekommen anledning...

Vi har inget kontrakt alls nu. Det har inte känts som att det behövts förrän nu på sista tiden.

Ju bättre vänner, desto viktigare med tydligt kontrakt.....för att ni ska fortsätta vara vänner.

Jag ska knåpa ihop ett kontrakt nu så får jag se hur vi löser situationen sen. Hoppas på att vi inte ska behöva bli ovänner i alla fall men det är ju aldrig lätt att formulera sig rätt :grin:

Jag har varit i samma situation...

Först sa jag att hästvaktningen kostade pengar och det hjälpte inte så då sa jag upp platsen och det är jag väldigt nöjd över för nu har jag världens trevligaste hyresgäst :)

Antingen tar du betalt för det så att du blir nöjd. Eller så förklarar du för hyresgästen att du inte säljer dessa tjänster och att det då är dags för hyresgästen att hitta en annan, mer passande plats för sin häst.

Men om man inte har haft ett tydligt kontrakt måste man vara lite pragmatisk och låta en förändring gälla med några månader in i framtiden.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 328
Senast: Loons
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 298
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar