När livet inte blir som man har tänkt sig…

ufot

Trådstartare
Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef. Jag har den familj jag alltid längtat efter (hunden och katten, i mitt hus kommer det bara in varelser med fyra ben och svans).

Men, jag har tappat glöden. Jag känner inget engagemang för arbetet. Jag längtar efter ett nytt arbete.

Jag är utbildad inom ett bristyrke och kan få nytt jobb i stort sett i hela Sverige.

Jag köpte mitt lilla hus i förhoppning om att det var pga vantrivsel i lägenheten som gjorde att jag inte trivdes på jobbet.

Nu sitter jag med ett hus jag älskar, men som jag inte har råd att sälja (eller snarare har jag inte råd att köpa nytt då jag haft många extrautgifter med huset, bland annat borrat ny brunn, som gör att jag i nuläget inte får tillbaka allt jag lagt på huset).

Samtidigt vill jag inte jobba kvar. Jag behöver en nystart. Problemet är att jag inte vet var.

Det finns tjänster i fjällvärlden jag funderar på att söka. Likaså i Norrland. Jag vill inte bo i en storstad. Jag vill bo nära naturen, långt bort från alla köpcentrum.

Så, ska jag söka ny tjänst, sälja mitt hus och (troligen) tvingas bo i en tråkig lägenhet ett tag?

Jag jobbar inom ett välbetalt yrke vilket gör att jag inom ett eller max två år bör ha sparat ihop till en kontantinsats till ett hus på omkring 1 miljon, vilket jag räknar mer bör finnas att köpa i de områdena jag vill bo.

Eftersom det verkar som att tag bestämt mig för att söka ny tjänst, var skulle ni råda mig att söka mig till rent geografiskt?

Krav:
Naturnära
Gärna fjäll
Landsbyggd
Inte söder om Småland (absolut inte Skåne eller Blekinge)
Gärna ett område där husen är i rimlig prisklass.
Gärna mitt ute i ingenstans med grannen minst en kilometer bort.


Härjedalen har jag tittat lite på. Finns tjänster som jag är intresserad av. Enligt hemnet finns det hus i en prisklass jag inom rimlig tid har råd att betala.

Norrlands inland har jag också tittat på. Massor av tjänster, men ingen jag känner wow för. Hus finns också. I Norrland kan jag hitta allt, men svårare att hitta drömjobbet.

Småland, Östergötland finns det en tjänst som jag verkligen vill ha (om jag blir erbjuden tackar jag ja). Just där tjänsten är placerad är husen dyrare och de där åren i en tråkig lägenhet kan tyvärr bli fler…
Är det ”värt” att flytta till drömjobbet och offra drömboendet under några år?

Väldigt osammanhängande tråd, vet inte riktigt vad jag vill med den … kanske andras erfarenhet att våga ta steget, sälja hus, flytta och inte kunna bo exakt som man vill under ett par år.

Är jobbet eller bostaden det viktigaste?
Även om jag älskar mitt hus är huset rent geografiskt på fel ställe, jag längtar egentligen längre norrut…

Är det någon som såld drömhuset efter bara ett par månader eftersom man fått nytt arbete (eller av någon annan anledning)?

Vad är viktigast; drömjobbet eller drömhuset?
 
Hyra hus att bo i? Så du slipper lägenhet.
Östergötland har ju sin charm (född här). Norrköping är mer kuperat än Linköping.

Men jag vet inte, Dalarna? Känns som du längtar längre uppåt landet.

Spara pengar där du är nu? Bättre vinst på huset? Kanske inte går lika fort som 2år?
 
Hyra hus att bo i? Så du slipper lägenhet.
Östergötland har ju sin charm (född här). Norrköping är mer kuperat än Linköping.

Men jag vet inte, Dalarna? Känns som du längtar längre uppåt landet.

Spara pengar där du är nu? Bättre vinst på huset? Kanske inte går lika fort som 2år?
Hyra hus ska jag definitivt kolla på.
Men, jag vill inte ha något stort. Sen har jag ju hunden och katten också…
Tjänsten finns nära Vättern där priserna på bostäder är högre, tyvärr.
 
Hyra hus att bo i? Så du slipper lägenhet.
Östergötland har ju sin charm (född här). Norrköping är mer kuperat än Linköping.

Men jag vet inte, Dalarna? Känns som du längtar längre uppåt landet.

Spara pengar där du är nu? Bättre vinst på huset? Kanske inte går lika fort som 2år?
Dalarnas känns inte riktigt rätt … vill nog längre Norrut om det inte blir Östergötland.

Jag vill verkligen inte jobba kvar 1-2 år till … då väljer jag faktiskt lägenhet om jag hittar jobbet med stor wow.
 
Min första tanke är att en nystart kanske inte nödvändigtvis måste innebära en flytt? Om du nu älskar ditt hus och har lätt att få jobb så låter det som ett steg i fel riktning att sälja huset och flytta.

Kan du inte söka nytt jobb inom pendlingsavstånd från där du bor idag och bo kvar? Och kanske få en nystart på ännu något sätt - skaffa dig ett nytt intresse eller ett nytt sammanhang?
 
Min första tanke är att en nystart kanske inte nödvändigtvis måste innebära en flytt? Om du nu älskar ditt hus och har lätt att få jobb så låter det som ett steg i fel riktning att sälja huset och flytta.

Kan du inte söka nytt jobb inom pendlingsavstånd från där du bor idag och bo kvar? Och kanske få en nystart på ännu något sätt - skaffa dig ett nytt intresse eller ett nytt sammanhang?
Det finns faktiskt en tjänst ute som ligger ungefär lika långt från hemmet som mitt nuvarande jobb (men åt andra hållet).

Har funderat på att söka. Är väl inte drömjobbet precis, men samtidigt intressant och blir ju en nystart det också.

Får jag inte jobbet i Östergötland (som verkligen är mitt drömjobb och där jag med tiden, och mer pengar, även kan hitta drömhuset) är jobbet i grannkommunen inte alls ett dåligt alternativ.
 
Det finns faktiskt en tjänst ute som ligger ungefär lika långt från hemmet som mitt nuvarande jobb (men åt andra hållet).

Har funderat på att söka. Är väl inte drömjobbet precis, men samtidigt intressant och blir ju en nystart det också.

Får jag inte jobbet i Östergötland (som verkligen är mitt drömjobb och där jag med tiden, och mer pengar, även kan hitta drömhuset) är jobbet i grannkommunen inte alls ett dåligt alternativ.

För att få lite perspektiv - för 8 år sedan behövde jag på grund av flytt hitta ett jobb, vilket som helst, för att få banklån för bostadsköp på den nya orten. Jag sökte ett jobb inom mitt yrkesområde som inte alls lät särskilt spännande eller fartfyllt utan ganska torrt och fick det. Jag utgick från att jag så fort som möjligt skulle söka mig därifrån till något "bättre" men trivdes oväntat väldigt väldigt bra och blev kvar i flera år. Nu flera år senare saknar jag arbetsplatsen, arbetsuppgifterna och människorna. Det är inte säkert att det är/blir så som man tror!
 
För att få lite perspektiv - för 8 år sedan behövde jag på grund av flytt hitta ett jobb, vilket som helst, för att få banklån för bostadsköp på den nya orten. Jag sökte ett jobb inom mitt yrkesområde som inte alls lät särskilt spännande eller fartfyllt utan ganska torrt och fick det. Jag utgick från att jag så fort som möjligt skulle söka mig därifrån till något "bättre" men trivdes oväntat väldigt väldigt bra och blev kvar i flera år. Nu flera år senare saknar jag arbetsplatsen, arbetsuppgifterna och människorna. Det är inte säkert att det är/blir så som man tror!
Det har du helt rätt i.
Det jag tror är drömjobbet kanske inte alls är det.
Det jag känner ja, kanske, visst inför, kanske är drömjobbet…
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 520
Senast: sjoberga
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 984
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 930
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 314
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Arrende
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp