när lindar ni era hästar?

Sv: när lindar ni era hästar?

Linda hästben kan du göra om du är bra på den oavsett om du är ''proffs'' (vad betyder det egentligen, att du är egen företagare med proffslicens, och vad är det då som gör att du helt plötsligt kan linda ben?) eller amatör (och då är ju andra frågan vad en amatör är? En skogsmulle eller en riktigt duktig hästmänniska som inte har eget företag? Vad gör den ena bättre än den ända eller lika odugliga bara för denne inte har eget företag och kan kalla sig proffs). Förstår inte resonemanget.

Är man duktig att linda så ja då lindar man. Är man inte duktig - ja då tränar man så man blir duktig. Man behöver inte vara egen företagare och tjäna pengar på sin häst för att bli duktig på att linda ben..

Lindar väldigt sällan över natten. Nu har blivit en period jag gör det oftare på grund av att han blir väldigt gallig i alla ben när han avbelastar de halta benen.

Då lindar jag med padd och fleecelindor. De dagar jag inte lindar har jag antingen arnika eller blåliniment på, beroende på vad hästen har fått göra under dagen.

Så fort han blir frisk bör jag inte behöva linda mer :)

En jämnt lindad fleece del på 50/50 lindorna fungerar asbolut.
att säga att den skulle bli mer knölig än en padd är nog en sanning med modifikation... De flesta paddarna viker sig på ett eller annat sätt när hästen börjar röra på sina ben...

Jag håller med det blir inga farliga skarvar av en fleecelinda! Jag har inte varit med om att någon blivit skadad av att man inte har haft padd. Så fort det e fin bana så brukar jag ha fleece/polobandage på min.

Nej, varje skarv orsakar en ojämnhet som blir mindre tryckfördelad pga att ingen padd finns under. Trodde knappt 50/50 lindorna såldes längre ens, pga att folk tack och lov insett detta.

Om du upplever att fleece ger så hårda kanter lindas det för hårt med fleecedelen, dessutom kanske urtvättade...

Jag har aldrig sett en stasad sena på grund av fel lindat ridbandage... Däremot har jag sett det av damasker... ( med elastiska band och neopren)

Jag upplever ingendera. Jag skulle aldrig komma på tanken att linda i någon form utan padd. Att padd inte skulle behövas pga x och ys lindas utforming osv är en ren marknadsförings grej, som försäljare kör med och som konsumenter köper pga dålig kunskap om hur linding utförs på ett säkert sätt och vilken funktion man strävar att åstadkomma.

att folk inte har haft skada pga sån lindning osv ser jag som helt orelevant i sammanhanget. Vill man linda på ett säkert sätt som minimerar risker, ser man till att använda padd helt enkelt. Och framför allt om man är en orutinerad lindare. Finns liksom inget att förlora på det tankesättet - man tar det säkra före det osäkra kort och gott, för ett fel lindat ben är en stor skaderisk.

Jag personligen har inte sett någon allvarlig stasningsskada av vare sig linda eller skydd. Men jag behöver inte heller göra alla misstagen för att tro på risken att de kan uppstå. Jag har läst och hört veterinärer och andra proffesionella inom hästvård tala om dessa skador, samt att de tydligen verkar bli vanligare i och med att fler verkar linda överlag. Och jag tycker att det räcker för mig. Jag fortsätter linda med padd, även om jag tycker det är intressant att lära mig mer och gärna vill veta mer om tex neoprengrejjen jag läste om högre upp i tråden. Däremot är jag en vän av att ta det säkra före det osäkra och jag kanske går miste om en hejdundrandes effekt i nåt sammanhang, men å andra sidan slipper jag nog endel eländen också :o

Förra hästen lindade jag vid transport. Hittade inga transportskydd som inte gled och hade sig på hennes ben, som samtidigt var lagom i längd.

Nuvarande hästen (kommer att) lindas när det ska vara lite extra fint, t.ex. om vi ska fotas på träning. Min häst behöver inte skydd vid ridning, då han varken slår eller stryker sig, så ser ingen anledning att linda till vardags.

det som hände med neoprenskydd var att spännena var för mjuka i sin elastisitet och r de drogs åt för att få skydden att sitta kvar (spännena spändes skenbenen) detta tillsammans med neoprenen blev som ett enda stort tryckförband och stasningen var riktigt ordentlig då både tåsträckan och senan tog stryck, bananben kan man lungt säga...

med massor av kallt vatten gick senorna tillbaka och det blev inga skador av det.

mackan: vi har olika åsikter, helt klart. Jag tror helt klart att man kan stasa en hästs ben med lindor, men jag säger fortfarande att det är mycket svårt när det gäller ridbandage för då är det så mycket kraft och rörelse i benen under ridning än under vila...
Som sagt så kan paddar också vecka sig och sedan är de flesta paddarna i rätt dålig kvalite och är i de fallen inte tryckutjämnande överhuvudtage, de är ju en stor faktor till att det kan ge skador...

Om hästen har en skada i ett ben stödlindar jag det andra benet i benparet. (bomullslinda och pad används) Gamla hästar kan behöva lindas nattetid för att inte bli tjocka i benen. Då är det yllelindor som gäller. Annars lindar jag inte. Lindor i bomull och ylle har jag. Fleecelindor har jag inte förstått vad de har för funktion alls. Jag kan inte komma på något användningsområde för dem och förstår inte alls varför de blivit så populära.

1. Lindar på dressyrträningar för tränare för att det ska se snyggt ut.
2. Lindar med coolpack vid skador som behöver kylas. Stödbandage på friskt ben om det behövs vid skador.
3. Om jag är på flerdagars kurs och hästen inte går i hage utan står på box, så använder jag värmande nattbandage.
I övrigt inga lindor.
Det här innebär att jag sällan lindar:)

Vad spelar det för roll om det e ylle eller fleece. Jag använder fleece som nattbandage.

Spelar stor roll. Ylle värmer många gånger bättre än fleece. Att bandaget är värmande är anledningen till att man lindar på natten.
De två materialen är olika som natt och dag.

Fast när det kommer till bandage så kan man bara hetta upp benen till en viss nivå och då spelar det mindre roll vad du använder för material på själva lindorna. Det är padden som är viktig. Den skall vara av bra material och behålla mycket luft (alltså tjock och ''fluffig'') för att få upp en hög temperatur. Jag har tjocka ullpaddar och det skulle inte göra ett uns skillnad om jag hade papperslindor eller yllelindor ovanpå dem. Det är paddarna som gör skillnaden, inte lindorna. Och linimentet du har under. Det påverkas inte alls av valet av lindor.

Jag lindar frambenen när jag rider, i princip varje dag...

Detta beror på:
img_1341.jpg

Min häst har en GIGNTISKT överben på sitt ena framben, jag kan alltså inte trä på senskydd för då slår han sig som en tok, i onödan...
Jag kör alla möjliga olika lindor, fleece, 50/50 eller helt elastiska, ofta har jag gelpaddar under som har formen av senskydd för att få en bättre stötdämpande effekt än en "vanlig" padd...
På den där skulle jag inte linda vilket ger tryck på överbenet o mjukdelarna bakom.

Jag skulle hellre skaffa skydd med många knäppningar så jag kunde ha det löst just över överbenet men ändå ett slagskydd.

KL
Jag lindar sällan numera, men har lindat med fleece utan padd vid ridning. Lindar då det första varvet löst- som en padd under. Det kommer in mindre skit som kan skava.

Som stallbandage har jag just färdiga som man spänner fast. Ridskydd vill jag oxå ha med fler spännen än 2 för att inte får ett mindre tryck bara på senorna. Att jag kan reglera. Bigganl.
Fleece är av plast o andas bra samt ger bra värme förstås.

skulle inte linda ovan liniment- för att inte riskera blistring.

Jag använder alltid plast eller bot så för mig gör det ingen skillnad. Fleece värmer oickså väldigt bra!

Har testat skydd med den typen av knäppning också, dessa fungerade sämre än lindor...

Lindorna kan jag själv avgöra var jag vill linda åt och inte...

Jag lindar inte så ofta. Kan linda frambenen ibland, Då med fleece. En vän lindar sin hästs ben under natten för att den hästen har lite gallor ibland, Det funkade utmärkt. Själv lindar jag med fleece bara fram och stykkappor bak då hon stryker sig rätt mycket mer bak än fram. Men lindar kanske 1-3 ggr i månaden inte mer :)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
697
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka