när lindar ni era hästar?

Sv: när lindar ni era hästar?

*kl*
Bra tråd för mig som är nyfiken :laugh:
Fråga: Använder ni alltid paddar under fleecelindor?
Att man ska ha det under elastiska lindor vet jag, men ser att många inte har det under fleecelindor och 50/50 lindor.

Alltid paddar under alla lindor. Har noll förståelse för folk som lindar utan, och det där jäkla försäljningsargumenten att "padden är inbyggd" i de där 50/50-lindorna är ju ett enda otyg. Usch.

De skydden går ju just runt en led och skal sitta hårt.

Inte jag som testat och jag använder inte den typen av skydd på friska hästar så jag vet inte hur de har kommit fram till det. Men det är vad tillverkaren hävdar iaf.

Och även att man på tävlande travhästar som trampar igenom bak tex i löp så lindar man dem med en stadig neopredpadd och elastisk linda och ett litet skydd som går under sporren. De kan bli lindrade med lindan så de inte trampar igenom lika mycket. Och då är trycket över 3 ton per hovnedslag i tävlingsfart. Så nog borde man kunna stabilisera en led. Dem lindar man hela kotan och del av kotbenet - så hela kotleden blir stabiliserad. Och jag har erfarenhet av att linda dem hjälper. Så varför skulle man inte kunna stabilisera tex kot och kronled på en ridhäst som går under betydligt mindre belastning?

Lindar över natten efter hårdare pass och då oftast med BoT paddar. Gamlingen kan få stå med BoT på sig när jag tycker han behöver om han t.ex. ska stå inne lite längre än vanligt då han kan bli lite ifylld i benen.

Vid ridning så lindar jag om vi ska vara lite fina eller om alla benskydd är blöta, då med fleecelindor och paddar.

Vid skada som kräver linding så lindar jag självklart!

Typ alla travhästar och passgångarei i usa går me polobandage o inga paddar under. O dom får inga skador av det!

Jag har lindat ben vid skador, först bandage som vet. rekommenderat och efter det med BoT padd och fleecelinda. Det har jag fått göra rätt mkt tyvärr....

På senare tid har jag börjat öva på att linda för arbete. Det har medfört att jag nån gång ridit med benlindor. Jag är så rädd att de skall linda upp sig o trassla in sig! Men jag fortsätter öva nån gång ibland. Målet är att kunna linda ben snyggt matchat med schabrak o kläder. Hur snyggt benlindor nu kan bli på islandshäst...(vintertid är ju snygghetsfaktorn bara att glömma). Tänkte köpa paddar man kan klippa i rätt storlek. De paddar jag haft vid sjukbandage(har vanliga oxå) är för stora tycker jag.

Jag figurerar så att om jag lindar arbetsbandage några gånger om året för "show" så överlever hästarna det och jag brukar inte fundera på ev effekter. Man kan ju säga att en islandshäst med lindade ben blir NÅGOT snedtittad på....

När lindar ni benen på era hästar och med vad?

Fleecelindor, utan pad.

Bara när hovslagaren skall komma. Kuse har så mycket hovskägg att hovis inte ser annars... så jag binder upp svansen och lindar ett ben åt gången så att hovis skall kunna verka och sko...

Annars har jag bara lindat när han varit skadad och då var det ju bandage av sjuttio varianter och vetflex längt ut...

Intressant. Jag har en liknande modell från Event och jag tycker det verkar svårt att dra åt dem så hårt att de skulle stadga upp benet så mkt. Jag har dem för att slippa linda ner över kotan varje dag. Min häst har tendens att stryka sig lågt.

Men då borde man ju behöva dra åt utav bara h-e..? Vet man vad man gör så mja, kanske om det nu är en beprövad metod. Men inget jag skulle våga mig på. Antar att det även krävs att hästen ganska omg rör sig rätt ordentligt så att det inte börjar stasa...

Jag lindar frambenen när jag rider, i princip varje dag...

Detta beror på:
img_1341.jpg

Min häst har en GIGNTISKT överben på sitt ena framben, jag kan alltså inte trä på senskydd för då slår han sig som en tok, i onödan...
Jag kör alla möjliga olika lindor, fleece, 50/50 eller helt elastiska, ofta har jag gelpaddar under som har formen av senskydd för att få en bättre stötdämpande effekt än en "vanlig" padd...

Men då borde man ju behöva dra åt utav bara h-e..? Vet man vad man gör så mja, kanske om det nu är en beprövad metod. Men inget jag skulle våga mig på. Antar att det även krävs att hästen ganska omg rör sig rätt ordentligt så att det inte börjar stasa...

Absolut INTE! En stabil neoprenepadd och elastisk linda som du lindar stabilt. Men aldrig dra åt hårt!! Jag lindar lika stabilt på min ridhäst och rider 1-2 mil och är ute 1-2h och han har aldrig någonsin påverkats. Alltså = jag lindar lagomt hårt. Behöver inte linda nå hårdare på travarna.

Senast ändrad:

Jag lindar frambenen när jag rider, i princip varje dag...

Detta beror på:
img_1341.jpg

Min häst har en GIGNTISKT överben på sitt ena framben, jag kan alltså inte trä på senskydd för då slår han sig som en tok, i onödan...
Jag kör alla möjliga olika lindor, fleece, 50/50 eller helt elastiska, ofta har jag gelpaddar under som har formen av senskydd för att få en bättre stötdämpande effekt än en "vanlig" padd...

Just de, under fleecelindor använder jag inte padd överhuvudtaget, ibland utan padd på 50/50 lindorna, Under de elastiska har jag gelpadden som ser ut som ett senskydd...
(Jag fick lära mig linda av en tysk dressyrryttare, Inga paddar what so ever, spelade ingen roll vilken typ av lindor man skulle linda med. Jag blev mer eller mindre drillad med pekpinne. Fick även lära mig en hel del anatomi och fysiologi på häst under den tiden)

Detta ska alltså kunna stadga en led? Intressant. Jag har alltid fått lära mig att stadga ett hästben är omöjligt om man inte tänker stasa. Hur påverkar detta övriga delar av benet?

Linda med jämna tag, för att få bästa stadga så lindas det rätt hårt. Att linda med elastiska lindor ger bäst stöd, att lägga på en padd under tar bort den effekten. Bäst enligt denne var de 50/50 lindorna, självklart utan padd.
Detta för att ge bästa stöd för senorna när hästen gör sina genomtramp i tex piaff och passage.
totilas-piaff_129328447.jpg

mattine.jpg

Jag själv känner mig inte helt hundra på att linda med helelastiska utan padd utan har då någon forma av tryckutjämnare under...

Senast ändrad:

Ja du det påverkar ju inte benet på nåt annat sätt än vad det gör på en vanlig ridhäst som är lindad med en stabil padd och stabila elastiska bandage.

Skillnaden är att man lindar lite längre ner över kotbenet.

Det enda jag VET är att man kan hjälpa de hästar som trampar igenom att de inte trampar igenom lika hårt med linda (och även att man kan skydda baksidan av kotan när man lindar) och att de vågar ta i igen. Så på något sätt så måste de ändå stabilisera upp eftersom det hjälper att inte trampa igenom lika hårt.

Precis,
De handlar ju också om Hur man väljer att lägga lindan, en linda över skenben och sena är mer för syns skull
Lägger man den däremot ner under kotledens baksida. (Ej ner på framsidan då man kan hämma hästens vilja till rörelse)

Sen är de så som många säger, att tygla krafterna som blir i en hästs ben under rörelse är svårt. Om man säger så här, de är många gånger lättare att stasa en hästs ben som ska stå med natt bandage till exempel än ett ridbandage, för hästen kommer då i mer rörelse...

Jag förstår resonemanget, men samtidigt känns stasningsrisken oerhört stor. Inte minst för en hobbyhästägare. Och inte rider jag heller i piaff och passage så min häst behöver extra stöd för just de rörelserna... Men ja, svårt är det. Och jag hoppas att min häst enbart kommer behöva skydd/lindor för strykningar nu och i framtiden... så att jag slipper fundera över specialmetoder som inte är det minsta lämpliga att använda sig av som glad amatör :crazy:

Är stort undrande över påståendet att 50/50 lindorna utan padd skulle åstadkomma det man vill.
50/50 lindor är det största skämtet på marknaden ngnsin, men tydligen så funkar försäljningsargumentet för tillräckligt många för att de ska säljas, även om jag tycker det blivit färre upplagor jmf med för några år sen - tack och lov.

en linda utan padd, som dessutom är tjock första halvan - 50 delen som "padd" och sen den elastiska delen ovanpå som drar åt, är ju galet. varenda skarv blir ju en skarv och avlastar inte som en padd gör tryckmässigt. sen resten elastiskt ovanpå det är ju käpprätt åt skogen. ALDRIG linda med sånt säger jag - är som bäddat för skador och punkttryck.

Shit, vad de trampar igenom! Blev helt svettig och var tvungen att gå in på korten på min egen häst och se om han också ser ut sådär när han trampar, men det gör han tack o lov inte. Fast det kanske är därför han inte är Totilas eller Matiné... :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
697
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka