när lindar ni era hästar?

Sv: när lindar ni era hästar?

*kl*

Har alltid hästen lindad med liniment efter träning. Så han lindas iafl 4-5 dar i veckan under natten. Varierar mellan olika liniment beroende på hur hårt han gått och vaddstycken efter vilken effekt jag vill ha. Vid hård ansträngning plastas de två kotor som jag vet utsätts lite mer.
Lindar med fleecelindor och som sagt olika vaddstycken - BoT, hemmagjorda tjocka med spiralformad hålfiber, ull, vulcan och vaddstycken med värmefolie i.

Lindar bak i träning (hemma, dressyr och hoppning går han med skydd) med tjocka neoprenepaddar och elastisk linda.

Tycker ni att man kan ha bot- paddar med kardborre i transporten?
Får man ha det till tävlingar eller tittar folk konstigt? Kanske tom räknas som doping?Tja, ni märket att jag inte har koll...

Senast ändrad av en moderator:

vid körning/ridning blir det elastiska lindor + padd.
efter träning blir det paddar, fleecelindor och om träningspasset varit hårt, liniment under..

pad+fleecebandage och boots i transporten på vintern (alltså när hästen är broddad) på sommaren blir det bara pad + fleecebandage

Eftersom min dam, för närvarande jobbas väldigt lite/sporadiskt... så är hon oftast naken om benen... Vet jag att hon ska promeneras längre, eller om vi tänkt oss lite mer jobb på töm, blir det benskydd då hon kan stryka sig.

Ibland är det givetvis kul att snofsa upp henne med lindor och då fleece eller akryllindor med padd under. Då jag aldrig var ponnyskötare så tar jag nog igen det lite nu på min "vackra vita" när tillfälle ges.

Damen går sedan drygt ett år på lösdrift och mellan varven rör hon sig väldigt lite i hagen och då åker back on track på, pga att hon svullnar i kotsenskidorna och var lite knackig i knäna leder innan vi tog hjälp av equiterapeut m laser och kiropraktor efter rådgivning med och medicinering av veterinär.

Vid hälta/skada lindar jag bägge fram eller bak, som "extra stöd" för att motverka överansträngning i första hand efter veterinärrekommendation självklart..

Senast ändrad:

Veterinär rådde mig att linda bakben efter träning och när hon står i box. Jag lindar med bot. Hon får gallor bak. Dock har dessa gallor försvunnit nästan helt trots att vet trodde hon skulle ha dessa större delen av sitt liv, så nu lindar jag alltmer sällan. :)

de har ju visats att lindor inte har någon stötdämpande effekt vid ridning, det kan man fråga vilken veterinär som helst.

Hur menar du nu? Mot strykning har det ju en stötdämpande effekt som vilket skydd som helst, men jag antar att du menar den "stadgande" effekten som vissa tror att det har på benen? Isf är jag med dig, för stadga upp ett hästben med linda är en omöjlighet om man kan något om vilka krafter vi talar om...

*kl

Jag lindar vid dressyrträning för att undvika strykningar, sedan att det är snyggt är ju en bonus. Annars använder jag benskydd som strykskydd. Aldrig lindor vid uteritt. Vid hoppning har jag benskydd runtom alt senskydd fram, men till hoppningen har vi inte kommit ännu...

Lindar istället för att använda benskydd ganska ofta och använder då fleece och paddar (nästan alltid). För att jag tycker det är roligt att linda och det är snyggt :D

Nej precis, en linda ger inget stöd (särskilt inte fleecelindor), bara lite skydd mot slag. Så man behöver alltså inte oroa sig för att hästen skall bli svag i benen av att ha lindor, det är en myt. Däremot när det gäller vissa typer av skydd, tex Professional's Choice och liknande, så finns den risken då de enl forskning även skall ta upp stötar.

Det är inte heller så att om man har stallbandage så förstör man hästens blodcirkulation. Min häst har stallbandage hela vintern pga att han skär sig med brodden när han ligger/skall resa sig upp, men när brodden åker så åker lindorna också och benen är lika rena och fina som alltid.

Om det är något fel på hästen, tex dålig cirkulation, skada etc och man lindar för att få ner svullnad, så säger det ju sig själv att den kommer fortsätta svullna så fort man slutar linda, om man inte åtgärdat det ursprungliga problemet. Lindorna har bara döljt problemet genom att ge ökad värme=ökad cirkulation. Svullnaden beror alltså inte på att hästen nu har blivit "beroende" av lindor.
:)

Jag lindar ibland när jag rider då endast med elastiska bandage och paddar under alltid.

Fleeclindor med paddar under använder jag bara om hästen har nån skada eller om den av någon anledning ska ha bandage under natten.

Jag lindar ca 4-5 dagar i veckan, på dressyrpassen (och om hästen skadar sig såklart). Då med fleecelindor alt kombinationslindor (50/50), vid skada med en tjockare padd! På uteritter och hoppning blir det skydd.

Intressant. Jag skulle vilja veta hur ett skydd som PC och liknande skulle kunna ta upp stötar uppifrån..? :confused: Hur är det liksom möjligt enligt fysikens lagar?

Har man nån gång försökt tejpa sina egna ben vet man att det enda som kan stadga är att tejpa en led. Och det krävs att man tejpar utav h-e. Vi lindar ju inte hästens leder, och jag har svårt att tro att man stadkommer speciellt mkt stöd ändå, med tanke på att risken för stasning torde vara ganska överhängande redan innan stödeffekten så att säga har uppnåtts? :confused:

*kl*
Bra tråd för mig som är nyfiken :laugh:
Fråga: Använder ni alltid paddar under fleecelindor?
Att man ska ha det under elastiska lindor vet jag, men ser att många inte har det under fleecelindor och 50/50 lindor.

Tacksam var jag de gången min häst var lindad pga skada och valde att sparka sönder en glasruta :eek: Inte ett märke på benen blev det :D

Jag lindar vid ev. skada. Lindar även ibland (väldigt sällan) ett stallbandage efter hoppträning.
Jag har ALLTID padd under!

Skulle nog linda om vi var med på ngn clinic el liknande (vill ju vara tjusig ;) )

OT Jag blir ofta rätt förfärad när jag ser hur en del lindar sina hästar, utan padd, eller knöglig padd, eller ojämt. eller åt fel håll m.m.

Mvh Sara

Jag har alltid padd under alla lindor. Alltid alltid alltid. Det ska inte finnas en ojämn yta mot ett hästben, som man sedan sätter ett tryck mot. Huvaligen.
Även om man nu anser att fleece är stelt och inte drar åt kring benet så är det dock en ojämn yta, säg att hästen fastnar i lindan med en brodd eller en pinne i skogen eller vad som helst - det drar åt lindan just där - punkttryck, stasning, senskada... Är det värd det för att slippa det lilla extra böket med padd kan man undra sig? :confused: Bevisligen, eftersom så många fortsätter linda utan padd år ut och år in :crazy:

Lindar inte alls - skulle linda med elastisk binda eller använda speciella skydd om jag behövde "hålla kvar" något förband.

Använder knappt benskydd heller vid ridning, eftersom mina hästar inte verkar behöva det. Har skid boots och frambensskydd om jag ska träna stop respektive spinn när jag tränar western.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
697
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka