när lindar ni era hästar?

Faith

Trådstartare
När lindar ni benen på era hästar och med vad?
Börjar bli extremt förvirrad då man hör teorier hit och dit om det är bra eller dåligt för hästens ben med lindor.
Har sett många fleecelindor nu för tiden, har folk börjar linda med det istället? :confused:

Sv: när lindar ni era hästar?

Aldrig.

Eller jo. Om jag ska matcha lindor och schabrak för att jag ska bli fotad en dag vid ridning och vill snoffsa till oss...

Jag kan linda me polobandage om dom e på sig lite grann! Annars kan jag elastiska lindor o vaddstycken.

på natten fleecebandage o vaddstycken, arnika eller absorbine under.

Fleece använder jag bara som sjukbandage, tycker dom är för klumpiga till annat.
Den enda gång jag lindar vid ridning är vid mycket galopparbete vintertid för pållan slår sig med brodden där de vanliga bakskydden inte skyddar.
Då använder jag elastiska lindor.
ALLTID padd vid all lindning.

de har ju visats att lindor inte har någon stötdämpande effekt vid ridning, det kan man fråga vilken veterinär som helst. Det är enbart för estetikens skull. Och såklart vid skada om något måste hållas fast.
Jag använder aldrig lindor om inte skada.

Jag använder bara lindor vid sjukbandage. Tycker det är för dyrt att hålla på med vetvrap så jag kör fleece eller elastiska beroende på var jag lindar.

Till 99% när vi lastar och åker, så hon är nästan alltid lindad med padd + elastiska i ridhuset. Vilket vi är ca 2 ggr/månaden om jag har råd. Annars inte så ofta :)

Jag lindar när jag rider ibland för det skyddar större del på benet (benskydd täcker ju inte allt) och för att det är snyggt. Använder fleccelindor.

Lindar även ibland till natten då har jag tjocka paddar och stickade lindor eller fleccelindor beroende på vad jag har tillgänglig för tillfället men oftast blir det stickade. Det gör jag för att förhindra gallor och annat. =)
Har även linement under då ibland.

Samma här !

Dessutom så gör ju lindorna att benen blir varma, de ska vara kalla det ska vara liten blodgenomströmning. Värme har inte en stärkande effekt på benen.

Däremot linda vid skada är ju en annan sak

Jag lindar ibland vid dressyrträning om jag vill att vi ska vara lite finare, eller om benskydden är blöta/skitiga eller något sånt. Till ridning använder jag alltid elastiska lindor + padd. Kan omöjligt linda jämnt och snyggt med fleecelindor till ridning.
Det händer att jag har stallbandage på hästen över natten (typ en gång om året eller så, om hästen står inne mycket mer än vanligt), då använder jag fleecelindor och stora paddar.
Lindade vid transport innan jag hittade passande transportskydd. Då var det samma utrustning som vid stallbandage + boots.

Jag lindar benen runt om med BoT och fleecebandage i våra tävlingsfärger när vi ska ut och tävla, det är enda gången han har bandage på finkan. Annars går han med BoT efter hårdare träningspass och i vissa fall om jag tycker han känns lite varm eller ifylld i något ben.

Hej!

Min pålla lindas när hon har stora sårskador på benen (hänt en gång) eller när hon ska vara snygg på träning (vita paddar och vinröda lindor, självklart matchande med vojlocken).

Hon kan också lindas för att det är skoj att öva så man inte glömmer hur man gör.. Men det är inte ofta det händer.

/Lavinia

jag använder sällan fleece lindor, men måste jag så har jag det helst till stall lindor.
till ridning har jag polo lindor, elastiska eller 50/50 lindor + padd. har dock ett par fleece lindor till ridning men de är super tunna och kass kvalitet= jag har dem bara då de var super billiga och ville ha ett par vita :p

lindar när jag rider dressyr för att skydda lite mot strykningar, lindar frambenen och har strykkappor bak till intervall träning, all form av hopp arbete har jag senskydd, ridning i snö har jag hellre lindor fram då de är lättare att torka än senskydden.

har back on track paddar och vanliga stall paddar efter hårdare jobb.

Ytterst sällan. Mest vi skada. Damen sväller om hon stått inne en natt. För att förindra det så har jag lindat henne. Normalt är det 100% lösdrift och då aldrig några problem med svullnader.

(med padd)

Senast ändrad:

Lindar ibland på dressyrträning om vi ska bli fotograferade. :-) För att det är snyggt alltså. Lindar alltid med padd.

Jag lindar med elastiska lindor vid hoppning och körning.
Använder stallbandage om hon har boxvila, då använder jag mestadels bomull- eller akryllindor. Har lite svårt för fleecelindor men har väl nån uppsättning.

Lindar även när det är fotodags eller om jag helt enkelt känner för att vara lite prydligare. :)

Jag lindar med fleece- eller akryllindor + padd vid ridning för att det är snyggt.
Vetwrap som sjukbandage.

Nu har jag inte häst längre men när jag hade det lindade jag i princip aldrig, men han hade också jättefina, torra ben och slog sig inte vid ridning. När vi transporterade hästen brukade jag dock linda med fleecebandage eller transportskydd om jag kunde låna, hade inga egna (körde väldigt sällan). Köpte också ett par beg. BoT-paddar med kardborreknäppning när min häst blev stående några veckor i sjukbox eftersom han blev gallig i bakkotorna av att stå stilla (han stod i karantänbox och fick alltså inte ens gå utanför boxen stackarn :cry:) och de funkade kanon, han hade dem då nattetid och på morgonen var benen helt rena.

Jag lindar oftast på dressyrträningen, alltså en gång i veckan, för att jag tycker det är riktigt riktigt snyggt!! Ibland blir det även när jag rider dressyr utan tränare eller vid longering. Alltid fleecebandage + padd, jag totalhatar elastiska och tycker man alltför ofta ser knöligt lindade ben med sådana, är man duktig på att linda blir det snyggt med fleece även på små c-ponny ben :)

Om jag ska tävla brukar hästen även ha lindor under natten så den är lite varm och mysig i benen när den ska åka transport. Lindar även för värmande behov vid skador.

Jag lindar mest när vi ska vara snygga ;) Då med fleecelindor och paddar.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
697
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka