när köpa häst??

Sv: när köpa häst??

Jag var 10 år och fick ett gotlandsruss.Det var en bra läromästare som tålde det mesta ;)

Som tur var så hade jag god hjälp av kunniga föräldrar,utan dem vet jag inte hur det gått för jag kunde inte speciellt mycket själv då jag ridit på ridskola i endast två år.

Det mesta brukar ordna sig bara man har bra folk omkring sig och ser till att åka på träningar!

jag köpte min första när jag gick ur skolan och började jobba för då hade jag både pengar och mer tid.. den andra köpte jag idag :D

Jag har ridit sen jag var ca 7 år gammal är idag 25 ( red på ridskola tills jag var ungefär 17) ... fick min första häst när jag var 15 efter en hel del tjat och sköthästar av olika slag :) Var nog den mest nervösa 15åringen i värdlen när dagen att jag fick ta hem min älskade sköthäst till "min" box :D Hade dock ett otroligt bra stöd runt omkring mig, min mamma har iaf baskunskaperna kring hästar (har ridit själv), en underbar ridlärare och en kompis vars föräldrar har ridit, tävlat och haft hästar i många år!!!!! Jag tror att alla lite till mans är nervösa och känner sig oförberedda när de tar hem den allra första hästen. Men har man bara ett bra stöd runtomkring sig med kunniga människor så löser det sig! Ett tips är ju att skaffa en foderhäst först och känna på det lite :)

Jag red på ridskola från att jag var i sjuårsåldern till att jag var femton. Hade då uppehåll från hästar i ett par år, när jag var 20 började jag följa med en kompis till hennes hästar (travare), och blev delägare i en tvåårig hingst tillsammans med henne. Hon lärde mig en hel del, när hon sedan fick ekonomiskt knas köpte jag ett föl av henne och hon tog tillbaka den halva hingsten. Hon flyttade sedan till en annan del av landet och jag tog hem fölet till ett litet privatstall när hon var avvand, där har jag haft mycket hjälp av stallägaren som är superduktig med hästar. Min sambos syster är också väldigt duktig med hästar och min kompis jag köpte fölet av har också kunnat hjälpa mig i mina många frågor. Har även andra vänner som vet mycket som jag har kunnat fråga. Nu till hösten hade jag tänkt flytta till ett travstall där jag tror att jag kommer att kunna få mycket hjälp även i fortsättningen.

Inkörningen kommer jag av flera orsaker lämna över på andra.

Det har hittills gått bra, jag tror på det som flera andra sagt, ödmjukhet angående sin egen kunskap samt kunnigt folk runt omkring. Dock har jag under hela tiden jag haft damen haft i bakhuvudet att om det inte fungerar måste jag göra mig av med henne/sätta henne i träning eller liknande. Jag har hela tiden funderat över om jag gör rätt och vet att jag inte kommer att blunda om det går åt helvete, utan försöka ställa det tillrätta så hon kan få ett så bra liv som möjligt, även om det inte är med mig.

Jag hade tre faser som liten:

1. Nybörjare, allt jag drömde om var en egen häst!

2. Efter ett par års ridning insåg jag att jag inte var mogen att ha häst.

3. Efter många års ridande kändes det helt naturligt att sköta och rida hästar själv. Hade även haft 2 halvfoderhästar och hjälpt många med deras hästar.

Jag kände att jag kunde hantera de flesta situationerna både på rygg och på marken. Det kändes rätt :)

Måste faktiskt hålla med här oxå!! Väldigt rätt förklarat, hade inte kunnat förklara det själv;) Men jag hade varit medryttare på endel hästar plus att jag hade vart fodervärd.

När jag var vuxen med stabil ekonomi och hade hållt på med hästar i många år, samt att jag köpte hästen av min mentor och tränare som lärde mig massor om hästskötsel som man inte lärde sig på ridskolan direkt. Det blev väldigt bra.

Jag har ridit till och från sedan jag var sju, men började inte på "riktig" ridskola förrän jag var 18 (är nu 29) och kunde köra dit själv. Sedan dess har jag varierat ridskoleridning med medryttarhäst och kurser. Har länge drömt om egen häst men ekonomi samt osäkerhet satte stopp under studieåren.

Var i april i år i Skandinavium och köpte hästlotter. Började sedan fundera hur jag skulle göra om jag verkligen vann - jag kunde väl inte ha häst? Efter funderingar visade det sig att det kunde jag visst, det enda var att jag inte vill/kan utbilda en unghäst. Nu vann jag ju inte men tanken på egen häst satte sig i huvudet på allvar. Bestämde mig för att börja spara och kanske leta på allvar nästa vår.

Sedan var jag för en månad sedan på dressyrkurs på ett ställe jag varit många gånger, och min tränare där skulle sälja sin häst, som jag ridit mycket och passar bra ihop med och är vad jag letar efter. Jag fick honom på avbetalning med all utrustning. Stallplats ordnade sig och nu kommer han om ungefär en vecka. Så från allvarlig fundering till faktum tog ca 3 månader...

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 469
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar