när köpa häst??

S

svabb83

jag har en liten fråga, bara rent allmänt...
när kände ni att ni hade tillräcklig kunskap för att köpa häst?
hur gick era tankar kring detta??
jag vill ha så många svar som möjligt, från er som gillar att bara pula och gå i skogen, lättare markarbete till tävlings nivå!

Sv: när köpa häst??

Beror så helt på vad du har för stöd runt omkring dig? Finns det folk att fråga om du blir osäker?
Det som är viktigast är att man känner sig trygg i att man kan sköta och hantera hästen så som den förtjänar.

jag har en bred allmännkunskap om hästar. men jag vill veta var ni andra kände, tänkte...m,m...

Jag är redo nu och då har jag ridit 10 år på ridskola + haft medryttarhäst i 3 år. Ska börja leta till våren så nu sparar jag pengar så det ryker:laugh:.

Jag hade ridit i ca 17 år innan ja skaffade häst. Men hade det inte varit min medryttar häst som skulle säljas hade jag inte haft häst nu heller. Men när ja fick veta att han skulle säljas kände jag bara att ja måste köpa honom. Innan var ja lite osäker om ja skulle klara av det men nu märkte jag att ja kan mer än va ja tror.

Jag hade tre faser som liten:

1. Nybörjare, allt jag drömde om var en egen häst!

2. Efter ett par års ridning insåg jag att jag inte var mogen att ha häst.

3. Efter många års ridande kändes det helt naturligt att sköta och rida hästar själv. Hade även haft 2 halvfoderhästar och hjälpt många med deras hästar.

Jag kände att jag kunde hantera de flesta situationerna både på rygg och på marken. Det kändes rätt :)

Tja, jag var inte så gammal (skulle fylla 15) men tyckte ändå inte att kunskapen var tillräcklig. Man måste ju låta sig lära av alla hästar som individer. Men jag hade min syster till hjälp, hon var 26 och hade haft egen häst. Ändå var det jag som hittade stallplats, vi gjorde upp foderstat tillsammans och även hur hästen skulle ridas. Hon var den som tog kontakt med vet och hovslagare, etc. Där en vuxen ger ett bättre intryck och är mer kunnig om vad man ska fråga etc. Hade även hund så hon var van vid sånt.

I övrigt hade jag för egen del både ridit till hästar och ridit/skött massor av privathästar och hade förtroende hos en hel den vuxna privathästägare. Tog hand om ridskolans hästar under lov, var med vid betäckningar, skötte utfodringar, hade tagit hand om sår, var insatt och engagerad i hästens fysiskt och psykiskt, inte bara ridmässigt, mm. Hade ett tag 5 hästar/veckan som jag red.

Så jag hade mycket erfarenhet av olika hästar trots min ringa ålder. Jag visste vad jag ville göra, jag ville bara ha häst för nöjets skull, hade inga planer på tävling eller liknande. Så jag tyckte nog att nästa steg var egen häst. Rent kunskapsmässigt. Men jag hade förstås kunnat lära mig mer ändå och mitt första år med egen häst var SMOCKAT med nya kunskaper. Men som sagt. Lite engagemang, ödmjukhet och många att fråga hjälpte mig en bra bit påvägen. Och så hade jag ju min syster också. Som ju ändå hade en vuxens hjärna och kunskaper rent allmänt. ;)

Jag hade tre faser som liten:

1. Nybörjare, allt jag drömde om var en egen häst!

2. Efter ett par års ridning insåg jag att jag inte var mogen att ha häst.

3. Efter många års ridande kändes det helt naturligt att sköta och rida hästar själv. Hade även haft 2 halvfoderhästar och hjälpt många med deras hästar.

Jag kände att jag kunde hantera de flesta situationerna både på rygg och på marken. Det kändes rätt :)

Precis så har det varit för mig också.

Jag var väldigt ung när jag fick min första ponny, bara 9 år gammal och jag fick en liten b-ponny. Jag hade stor hjälp av min omgivning då.
Fast egentligen var jag väl inte mogen att ha en egen ponny då men jag hade ganska många vuxna som hjälpte mig i de lägen när mina kunskaper inte räckte till t.ex. min mamma.

Jag tycker nog också att nån gång måste bli den första, och man kanske itne alltid kommer göra rätt i början men hur ska man annars få erfarenhet?

Jag kände mej klar för egen häst när jag var sisådär 10år:p
Fick halvfoderhäst när jag vart 12 och egen vid 14år.
Har dock alltid haft bra stöd från tränare och äldre runt omkring..

eftersom min första häst var unedr ponnytiden när jag hade ett stort stöd från hästkunnig mamma så har det ju bara flytit på efter det. Så det handlar mycket om att man ska ha ett bra stöd omkring sig så man kan få hjälp, även om man inte är så duktig själv.

Jag hade inte tillräckligt med kunskap, om man ska vara efterklok. Jag hade ridit 5½-6 år på ridskola tror jag och jag var bara 11 år när jag fick en häst med problem, eller vad man ska kalla det. Hon stegrade och fjantade sig, men det löste sig. Man tyckte ju då att man var så stor :angel: Det hade säkerligen gått snabbare om jag hade haft mer kunskap, för de runt omkring mig kunde bara säga "så får hon inte göra!" men inget om hur jag skulle ta ur henne det.

Jag har ju lärt mig ett och annat på den hästen, det ska jag absolut säga. Nu har vi fastnat för distansen och är ute på långa skogsturer. Helt underbart.

Jag köpte häst 2006, då hade jag haft uppehåll i 20 år. Hade dock tillbringat somrar i stallet som tonåring så jag kände att jag kunde det grundläggande i hästhantering, säkerhetstänkande, hästars behov osv. Men jag ska säga att upplevelsen att plötsligt ha egen häst var ungefär samma som att plötsligt ha egna barn, det var liksom :eek::eek: varför GÅR alla, menar dom att det är det JAG som har hela ansvaret nu och ska veta hur man gör med allting?

Men jag hade kunnigt folk omkring mig, fick bästa möjliga start i ett litet stall med 2 tjejer som hade fasta rutiner och var generösa med råd på ett bra och ödmjukt sätt, dom visste min "historia" och såg att jag ville ta hand om min häst på bästa sätt.

Sen läste jag och läste, och dessutom så har jag fått bra svar på en del viktiga frågor (om foder osv) här på Buke :bow:

Om man är osäker om kunskaperna räcker till så tycker jag inte att det är ett skäl att avstå häst, däremot ska man vara ödmjuk om sina luckor och se till att skaffa a) en okomplicerad häst b) en kunnig omgivning.

Jag fick min häst när jag var fjorton, det var inte alls varken planerat eller genomtänkt, jag liksom gled in på ett bananskal när min älskade sköthäst skulle avlivas för att hon inte bidrog varken som avels eller tävlingshäst. Det var nog ett av de dummaste men ändå bästa hästköp någonsin. Vi köpte en oriden femårig travare som klassades som problemhäst, till mig, tretton år som endast ridit ridskolehästar tidigare och ville tävla hoppning. Vi köpte henne utan veterinärsbesiktning, utan utrustning och utan kunskap. Som tur var blev det ett riktigt lyckoköp, Men det har varit en väldigt lång och lärorik resa hit. :bow: (kan tillägga att jag fick lägga hoppdrömmarna på is ganska så snabbt:grin:)

Man känner själv bäst vad man klarar och inte, tänk bara på att det är ett levande djur som får ta konsekvenserna om du förhastar dig.
Mitt bästa tips är att ta hjälp av hästkunniga med flera år på nacken, Lär dig så mycket du bara kan om allt från hästens syn till varför islandshästar lätt får solexem och framför allt, känn att du verkligen är redo att ge 110% för denna häst du kommer skaffa.

och lycka till :D

Jag avr 10 år och tvingade mina föräldrar att köpa en 3 årig arab/halvblod. Hästen var dum i huvudet och knappt inriden. Hade inget kunnit folk runt mig och efter 3 år hade allt gått åt helvete. Jga ahde då ridit i kanske 2-3 år. I dag 26 år senare inser jag att jag inte var världsbäst då och inte är det nu heller.

Men hade jag gjort ett bättre val av häst när jag var 10 år och haft kunnigt folk omkring mig samt varit ödmjuk och kunnat ta emot hjälp så hade det förmodligen inte blivit knäppt.

Så jag tycker att man är mogen när man inser att man inte är världsbäst och när man är tillräckligt ödmjuk för att ta emot hjälp. Och när man är klok nog att skaffa en lämplig häst och inte ens "ball" häst.

jag vet inte om jag egentligen var redo..men det har gått bra. jag var 13, behövde inte tjata det var faktiskt mina föräldrars idée. Dock var de smarta och ställde hästen i ridskolans privatstall, jag hade alltså kunnigt folk omkring mig hela tiden. De såg även till att jag fick träningar regelbundet, och min tränare har även ställt upp utanför träningar när det krånglat. Man lär sig, bara man har folk att ta hjälp ifrån!

Vad kul att läsa alla inlägg. :)
speciellt era som fått häst som yngre trots lite erfarenhet, även jag själv har stått där, för att mina päron ville vara snälla. dock haft kunniga runt omkring mig som tur varit.

men när man är vuxen blir man mer medveten om riskerna i livet. har inte hållt på med hästar nu sedan 6-7 år. har refresh my mind en hel del på sista tiden. pluggat på utav sjutton, men inser att allt finns där bak. och lärt mig lite nya rön som gäller idag.
(har många år fr. ridskola bakom mig)

Jag tyckte att också att det var jättesvårt att veta" kan jag allt för att ensam kunna ta hand om en häst...?", efter att ha ridit på ridskola, varit medryttare i ett jättefint stall i 2 år, börjat plugga till vet. assistent o frågat o pratat med varenda häst tjej/kille ja kände så bestämde jag mig för att börja spara o söka häst, tog ca 1,5 år innan jag hittade drömhästen...ett 4 årigt sto, kanske inte den bästa hästen att börja med men jag har inte ångrat mig en enda dag...!!Hon e guld värd..så lycka;) till & ta det lugnt o sök med hjärtat!!!:banana:

Jag tror nog att man aldrig får för mkt kunskap när det gäller hästar.

Själv var jag så liten när första hästen kom in i bilden så jag kunde nog inte ens leda hästen själv utan att jag hade en kompis som skötte allt utom borstning och ridning.

När jag fick första storhästen så var det först som medryttare och då var jag 15 och fick honom sen på foder. Första storhästen jag köpte så var jag 19 och jag tycker fortfarande att det finns saker som jag måste lära mig men jag känner mig säker på det jag gör och händer det något så har jag den kunskapen att jag vet vad jag måset göra.

Har bara skumläst tråden men min erfarenhet kommer nog gå emot allas...

Jag fick min första ponny när jag var nyss fyllda 5!:eek:
Sedan började jag på ridskola...:angel:
Min mamma hade haft hästar hela sitt liv, så även jag men jag fick min första egna häst när jag var fem, så hon kunde ju en del men hon är både allergisk och har dessutom lärt sig allt själv så... Pappa har djurerfarenhet i allmänhet, ko, får osv. men inte specifikt häst.
Jag får säga, trots att detta var långt ifrån optimalt, att jag lärde mig minst lika mycket av min ponny som av ridskolan. Nu har jag haft ett par andra hästar efter honom, då jag växt ur honom, men han kommer alltid stanna här på gården, är 23 år nu och jag har bara massa att tacka honom för!:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 469
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 043
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 551
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar