När kom ni på att ni ville ha barn?

kossankaj

Trådstartare
Jag har helt plötsligt blivit helt säker på att jag vill ha barn, helst nu direkt:)
Jag har för första gången en kille jag känner att han är rätt och han vill jag ha barn med.
Har tidigare haft långa förhållanden , men aldrig känt att jag vill ha barn, har varit superorolig de gånger jag trott att jag kanske blivit gravid, nu med den jag har nu känner jag ingen sån oro alls, sker det så sker det.

Hur var det för er, hur och när kom ni på att ni ville ha barn?
Och hur lång tid tog det för er att bli med barn?

Jag har varit gravid som ung och gjorde abort, då blev jag gravid på några veckor.
Har ni upplevt att det tar längre tid när man närmar sig trettio eller är över trettio?
Står ju det om man googlar.

Jag har helt plötsligt blivit helt säker på att jag vill ha barn, helst nu direkt:)
Jag har för första gången en kille jag känner att han är rätt och han vill jag ha barn med.
Har tidigare haft långa förhållanden , men aldrig känt att jag vill ha barn, har varit superorolig de gånger jag trott att jag kanske blivit gravid, nu med den jag har nu känner jag ingen sån oro alls, sker det så sker det.

Jag har varit gravid som ung och gjorde abort, då blev jag gravid på några veckor.
Har ni upplevt att det tar längre tid när man närmar sig trettio eller är över trettio?

Jag har varit tillsammans med min sambo i 16år och vi väntar nu vårt första barn. Jag är 35 om en månad och han blir 36.
Jag har alltid varit jättetveksam till att skaffa barn pga sjukdom/skador/diverse men det senaste året började jag få en såndär obeskrivlig längtan.
Jag har aldrig varit gravid förut och tagit diverse preventivmedel genom åren. P-spruta 2år och sedan p-piller 1år av de senaste 3.
Jag slutade med p-piller den 6juni mitt i en pillerkarta:D Och den 6augusti gjorde jag ett positivt grav test.
Nu är jag i v24 och vi är hur lyckliga som helst över vårt väntade lilla barn som r beräknat till den 8:e april:love:

Så det kan gå jäkligt fort även om man räknas som "äldre";)

Jag kom på det när jag blev 30.

Har försökt sedan feb 2013 med två utomkveds sedan dess. Har gjort en färsk återföring efter IVF har två i frysen, får tillbaka den första efter årsskiftet någon gång.

Var gravid (på rätt ställe) som artonåring och jo det är mycket svårare nu ;) Men jag har större problem än en genomsnittlig 34-åring.

Blev gravid både vid 29 & 31 års ålder redan första månaden utan skydd.
Jag vet några som varit unga som fått försöka länge, och t om fått söka för att hjälp.
Så jag tror att det är individuellt.

Varit ihop med sambon i fem år. För två år sen kände vi att vi ville bilda familj med barn. Slutade med p-medel i januari i år. Blev gravid på fjärde försöket men det gick tyvärr inte bra den gången. Blev sen gravid på andra försöket efter det, där är vi nu (tidig graviditet).
Vi är 32 resp. 33 år just nu.
Så har blivit gravid rätt fort, återstår bara att se om det räcker hela vägen.

Jag har varit tillsammans med min sambo i 16år och vi väntar nu vårt första barn. Jag är 35 om en månad och han blir 36.
Jag har alltid varit jättetveksam till att skaffa barn pga sjukdom/skador/diverse men det senaste året började jag få en såndär obeskrivlig längtan.
Jag har aldrig varit gravid förut och tagit diverse preventivmedel genom åren. P-spruta 2år och sedan p-piller 1år av de senaste 3.
Jag slutade med p-piller den 6juni mitt i en pillerkarta:D Och den 6augusti gjorde jag ett positivt grav test.
Nu är jag i v24 och vi är hur lyckliga som helst över vårt väntade lilla barn som r beräknat till den 8:e april:love:

Så det kan gå jäkligt fort även om man räknas som "äldre";)
Åh grattis:)

Varit ihop med sambon i fem år. För två år sen kände vi att vi ville bilda familj med barn. Slutade med p-medel i januari i år. Blev gravid på fjärde försöket men det gick tyvärr inte bra den gången. Blev sen gravid på andra försöket efter det, där är vi nu (tidig graviditet).
Vi är 32 resp. 33 år just nu.
Så har blivit gravid rätt fort, återstår bara att se om det räcker hela vägen.
Kul , hoppas det går bra=)

Jag var 30, skulle fylla 31 om två månader, när jag blev gravid. Det tog sig på första försöket. Jag har "alltid" vetat att jag ville ha barn men det var först vid 30 som det passade in i mitt och min mans liv.

Jag har alltid vetat att jag vill ha barn, men det var inte förrän jag var 30 saker och ting hade fallit på plats såpass att det var dags att börja försöka. Innan dess hade jag absolut inte velat haft barn, det var inte läge. Men under några år började saker falla på plats, och sen fanns det möjlighet att ha barn. Sen tog det fyra år innan det blev en bebis, det var förståss längre än man hade trott.

Jag visste rätt tidigt efter att jag träffat min man att det är honom jag vill ha barn med. Jag var 20 år när vi blev tillsammans och mitt enda krav var egentligen att jag ville ha ett fast jobb först sen är det bara att köra. Fick äldsta dottern när jag var 23 år och fick andra dottern nu i våras och jag är 26 år nu.

Blev gravid både vid 29 & 31 års ålder redan första månaden utan skydd.
Jag vet några som varit unga som fått försöka länge, och t om fått söka för att hjälp.
Så jag tror att det är individuellt.

Det _är_ individuellt men innan man försökt kan man ju bara förhålla sig till vad genomsnittet säger :)

Vi kom bara på de en dag, blev gravida direkt o plussade kort därefter. :) fick barn i april i år och i augusti plussade jag igen. Så i maj kommer nästa! är närmre 20 än 30 så kan tyvärr inte svara på den andra frågan. Men 30 är ju ingen ålder även för fertilitet, är väl närmre 35 som det kanske blir svårare, vad jag förstått.
Vi hade varit tillsammans i 5 mån när vi plussade första gången. 23 o 25 år är vi och hade aldrig velat ha barn innan vi träffades.

Jag har egentligen aldrig haft någon större längtan efter barn, tyckte dom mest var jobbiga. Så när jag blev gravid för 6 år sen så gjorde jag abort utan att tveka (sambon och jag hade bara varit ihop månader också).

Sen fick jag jobb som städare och var runt på flera skolor och dagis i jobbet. Då insåg jag att jag gärna skulle vilja ha en egen och sambon hade uttryckt att han gärna också skulle vilja ha barn. Vi hade tänkt vänta några år (så sambons företag skulle komma igång ordentligt) men plussade för ett år sen och har nu en dotter på 4 månader.

Jag har alltid velat ha barn någon gång, men inte träffat rätt man eller ens varit i rätt fas för det heller.. Nu sitter jag här med en 4 v bebis i knäet, totalt oplanerat, men jag och hennes pappa trivs ihop och hon är välkommen. Inte var det svårt att bli gravid heller, en miss typ, och jag är 31...

Har aldrig varit den där barnkäratypen. Har väl haft någon föreställning om att skaffa barn, rent intelligensmässigt men ingen längtan Hade varit tillsammans med min man i 10 år när jag en dag på isen där vid fjällsjön som jag är uppvuxen, liksom klickade i gång mig. Jag fick känslan av att jag ville ha någon att visa allt det vackra runt mig, någon att uppleva det med för första gången. Ha någon att dra på bob efter skotern. Från det tillfället tog det nog tre år till innan maken sade att "nu skaffar vi barn" annars blir jag för gammal. Jag var 33 år när vår första son föddes och 35 förra året när nummer två kom.

Tror det är från person till person i så fall.

Dvs det finns folk som är 34 som blir gravida på första försöket och folk som är 25 som blir det först efter ett år. Men det finns säkert fler (större andel) 34 åringar som har hunnit få fertilitetsproblem än 25 åringar. (Enda gången jag läste någon artikel om det så verkade det vara mycket små skillnader jämfört med vad folk brukar påstå. Undrans hur mycket man vet om det egentligen. Snabbgoogling nu sa att en del av statistiken om att det är sämre fertilitet efter 30 kommer från födelsestatistik från Frankrike mellan år 1600-1850 och det kanske känns lite oaktuellt.)

Senast ändrad:
Nåja här är en artikel från DN
http://www.dn.se/livsstil/inte-svart-att-bli-gravid-efter-35/
En av studierna är dansk-amerikansk och publicerades tidigare i sommar. Resultaten visar att gruppen där kvinnorna var mellan 30 och 34 år var mest fertil. Av de totalt 791 kvinnorna i gruppen blev 87 procent gravida under året de studerades. Bland de 466 20–24-åringarna blev 78 procent gravida och 72 procent av 208 kvinnor mellan 35 och 40.
I Sverige har undersökningen fått kritik av läkare för att bland annat ha ett för litet underlag.

Läs hela, det är diskussioner hit och dit.

Jag kom nog aldrig på att jag helt säkert ville det, kände mer att jag kanske inte ville ha det ogjort, att jag var för nyfiken för att inte, liksom... Och dotterns far VILLE, och så tänkte jag "okej då" och dottern blev till på första försöket så sen var det liksom inte läge att ångra sig :p

Jag var nyss fyllda 29 när dottern blev till. Har varit gravid en gång tidigare när jag var 21, men då gjorde jag abort.

När jag på kort tid träffade väldigt mycket nyfödda och kände "Ååååh.." Boom, där kickade hormonerna in och jag ville ha en egen, helst igår :o:D Sedan är det minst sagt dags åldersmässigt och pga mina sjukdomar fick jag rekommendationen redan 2010 att skaffa barn snarast om du vill ha. Men man kan ju inte skaffa bara för att känner jag, och fick ta risken att vänta lite. På den tiden var jag inte ens färdigutbildad och förhållandet var nytt och mannen verkligen inte sugen.

Förra sensommaren började vi fundera allvarligt på barn. Lämnade bort skydd efter sista mensen i oktober. 1 dec plussade jag. Blev chockad,hade inte räknat med att det skulle funka direkt. Var 30 år och min man 34. Vill ha andra och sista inom 3 år.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 705
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 566
Senast: Liran
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 836
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar