När kan jag lämna honom ensam?

Equilina

Trådstartare
Jag har börjat rida igång mitt sto nu, dels för att jag älskar att rida henne, men mest för att hon älskar att jobba (arbetsnarkoman). Än så länge håller vi oss i hagen med bebis springande lös, dock är han mest ivägen och vill leka. Han är född den 20 maj och är alltså 3,5 månader gammal. När kan jag börja lämna honom inne (med sällskap, naturligtvis. Han har Farbror Fullblod som tar hand om honom) under ridturerna?

Sv: När kan jag lämna honom ensam?

Jag tycker du kan lämna han nu. OM han är van att vara i hagen utan mamma såklart.

Det är han inte, de går alltid tillsammans ute. Sen hade det känts tryggare att lämna honom inne, om han skulle få för dig att rymma...

Mitt 3 månaders hingstföl går kvar i hagen med våran vallack
ca 1,5h(max) som hans mamma är inne.

Hej!

Jag har nu börjat "avvänja" mitt stoföl från mamma just för att sedan kunna börja rida ut själv med henne. Hittills följer fölis med under ridturerna, hon går så snällt bredvid mamma. Hon blir 11v på fredag.

Jag börja rida mitt sto igen när fölis var 3v gammal, då för att mitt sto som ditt gillar att vara aktiv och sådant. Så nu är vi igång och hon mår himla bra av det. Fölis har inget emot och följa med på äventyr för den delen heller.

Men, nu vill vi få det att funka med och rida ut själv. Så Sakura kan numera stå i boxen själv medans mamma står på gången och vi har även börjat med och ta Pillan utanför stallet en stund (så att Sakura inte kan se henne) just för övnings skull. Allt detta funkar kanon, och tror om senast 2månader på att vi kan rida ut utan Sakura :D

Lycka till!!

Min bebis är van att vara själv i boxen när mamma står på gången (han biter i min sadel annars :mad:) men han blir säker orolig om vi går ut utan honom... Men det är kanske bara att prova?

Jag har alltid låtit mina föl vara kvar i hagen med flocken. Tycker att det känns värre att lämna dem ensamma i box än kvar i trygga flocken.

Fölen har varit omkring tre månader när mitt sto självmant lämnat dem kvar i hagen.

Du får prova korta stunder först, rid runt hörnet eller liknande för att se om han håller sig kvar? Vi har alltid lämnat våra föl med resten av flocken ute vid ungefär tre månaders ålder första gångerna och det har sällan varit några problem. Under förutsättning att de känner sig hemma och trygga med övriga hästar förstås.

Okej, jag provar att lämna honom i hagen då. Fast flock och flock, tyvärr har jag bara en häst till. Men han blir ju inte ensam iallafall.

Min fölis som nu är 3 månader har jag lämnat själv ganska länge (inte varit länge iväg utan sedan han var lite mer än 1 månad gammal;)) redan då jag testade lite i taget och såg hur han reagerade, mamma häst brydde sig inte ett skvatt och mitt andra sto tog hand om fölet, han får till och med dia hos detta stoet. När mamma häst kommer tillbaka går han sen nöjt till henne en stund.

Men mitt andra föl tog det längre tid med, hon vill gärna vara där mamma är.

Det är han inte, de går alltid tillsammans ute. Sen hade det känts tryggare att lämna honom inne, om han skulle få för dig att rymma...
Oftast så känner dom sig mycket tryggare om dom blir kvar i hagen med flocken än inlåsta i stallet. Men det märker du ju själv vilket han är mest trygg med.

Mitt föl är nu snart 4 månader.

De få gånger jag har skrittat ut på mitt sto har min kille hängt med på en promenad med fölis.

Men då vi skulle rida ut ett gäng en lite längre runda så gjorde vi bara så att vi lämnade kvar henne bland de andra i flocken. Min kille satt i stallet och kollade så att allting gick bra. Jag ringde flera gånger men varken fölet eller mamma var besvärade över huvudtaget.

Jag har bäst erfarenheter av att lämna fölen i hagen då de brukar börja klättra i boxen. I hagen har de ju närhet till de andra hästarna och kan oftast söka tröst och trygghet hos dem.

Mitt förra föl klättrade över boxväggen:crazy:

Därför känner jag mig också tryggare med att lämna fölet i hagen än i box.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 959
Senast: mars
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 157
Senast: Ramona
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 256
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V