När jag var liten fick jag lära mig att...

S

Skuggabaldur

...När man har ridit och det är väldigt varmt ute och hästen är varm och svettig, ska man spänna upp sadelgjorden i några hål i taget när man är klar. Annars kunde det hända nåt med hästen - vad minns jag inte. Nån som vet om jag har blandat ihop saker och ting? Har aldrig hört detta senare i livet nämligen:p.
I vilket fall som helst så har det suttit kvar i bakhuvudet så jag gör fortfarande så.
Ingen som hört/läst samma?

Sv: När jag var liten fick jag lära mig att...

Det har jag aldrig hört :p det enda som kan likna det lite är något som jag läste i MinHäst (som naturligtvis ska klassas som en sååå tillförlitlig källa) var att på vintern när man ridit så skulle man tydligen låta sadeln sitta kvar en stund efter avslutad ridtur så att hästen inte skulle bli kall om ryggen. Jag vet inte om den som skrev artikeln var helt bakom flötet, men täcke är ett välbeprövat hjälpmedel i dem situationerna...

Jag spänner alltid upp sadelgjorden några hål direkt efter att jag hoppat av, sen tar av sadeln som vanligt i stallet.
Känns snällt att lätta lite på den direkt efter ridturen. Har alltid gjort så.

jag läste också samma!
tror att det kan varit i nån faktabok från pollux som det stod att om man släppte upp sadelgjorden helt när man ridit klart så kunde det hända något med hsätarna och jag fick för mig (om jag läste det eller om min fantasi vidareutvecklade det hela vet jagi nte :p ) att hästarna tillochmed kunde dö av det :D

har aldrig hört det sen och även om jag oftast lättar lite i taget (efter man suttit av, och inne i stallet) på sadelgjorden så har jag nog släppt upp den helt direkt också utan att något hänt, så det måste vara myt :p

Exploderar den?

:rofl::rofl::rofl:

FeatherCloud: Jag har nog fått det nån annanstans ifrån (ej medlem i Pollux då - var nog 7-8 år eller nåt). Tror jag fick för mig att det var risk för korsförlamning/kolik eller nåt liknande. Hur det nu skulle kunna bli på det viset:p.

Jag spänner alltid upp sadelgjorden när jag har hoppat av så att hästen får andas ut, och slappna av efter ridturen, jag brukar även skritta hästen för han med uppspänd sadelgjord då!

Det har jag också hört. Det som skulle kunna hända var tydligen att små blodkärl skulle kunna brista och orsaka blödningar i ryggmuskulaturen. Eftersom sadeln legat och "tryckt" så blir det trängre för blodet att strömma, släpper man då upp sadelgjorden på en gång blir det "störtflod" i kärlen och de kan brista.

Sanning eller inte, jag vet inte, men jag spänner upp min sadelgjord i etapper iaf. ;)

har själv aldrig hört något liknande, men det finns mycket mer eller mindre tillförlitliga "fakta"källor överallt tycker jag. Själv brukar jag inte spänna upp i etapper utan släpper efter allt på en gång då jag kommer in i stallet. Fast nu brukar inte sadelgjorden på min häst vara särskilt hårt spänd efter en ridtur heller, jag efterdrar den aldrig under ridturen och har en häst som tenderar att få ganska mycket smalare omfång efter att ha jobbat en stund.

Däremot kan jag ju nämna att jag aldrig brukar dra särskilt hårt när jag sadlar. Ett hål i taget, ibland två, och det sista drar jag just innan jag sitter upp. Har fått höra att hästarna har någon nerv just bakom armbågen som kan påverka deras möjlighet att stå. vet inte om det är sant. Var själv med om att min förra häst föll ihop i stallet då jag sadlade och klarade inte av att ställa sig direkt. Släppte genast upp sadelgjorden och då reste han sig utan problem. Tog en kort skrittrunda efteråt och kan inte komma på någon bra förklaring till vad som hände annat än någon nerv eller liknande i kläm...

När jag va mindre sa en hästägare att man inte skulle svampa av i kallvatten när häsen va svettig för då kunde hjärtat stanna! :eek: Eller det handlade om att inte skölja av den med kall-vatten-slang.. Kan detta stämma över huvud taget för jag har som alltid varit smårädd för det även om jag vet att det låter mysko? :p Snålar alltid med vattnet om det är kallt när jag ska svampa av och så :p

Så har jag gjort i alla år.
Efter en lång uteritt är det ganska skönt att promenera den sista kilometern hem. Passar då på att släppa ut gjorden ett par hål, och knäppa upp nosgrimman. Hästen verkar gilla det också :D

Det har jag också hört. Det som skulle kunna hända var tydligen att små blodkärl skulle kunna brista och orsaka blödningar i ryggmuskulaturen. Eftersom sadeln legat och "tryckt" så blir det trängre för blodet att strömma, släpper man då upp sadelgjorden på en gång blir det "störtflod" i kärlen och de kan brista.

Sanning eller inte, jag vet inte, men jag spänner upp min sadelgjord i etapper iaf. ;)

Men shajt :eek: Hur hårt har man spänt den då i så fall :crazy:

Man behöver nog inte spänna speciellt hårt...

Men som sagt hur mycket sanning det är i det påståendet vet jag inte.

Ingen veterinär som kan utala sig kanske? :angel:

Det stämmer. Faktiskt så är det bra att göra som du beskriver, trots att jag tycker att era reaktioner i tråden är sunda - man ska inte alltid tro på allt utan att få fakta.

Jag ska förklara.

Som distansryttare så vet man om detta fenomen. Men det handlar alltså om att man verkligen ridit hästen svettig/trött som typ efter 1-2 mils distansträning, men kanske framförallt på en distanstävling då hästen också ska gå igenom en vet.besiktning och bli godkänd.

Så här fungerar det: Alla sadlar trycker mer eller mindre på olika ställen på ryggen. En bra sadel fördelar trycket jämnt men oftast så trycker den lite mer på någon punkt eller så trycker sadelgjorden. Om man ridit med det trycket i några mil och hästen har rejäl blodcirkulation i gång i övrigt (hög puls) så blir blodkärlen i den här punkten lite tilltryckta och blodcirkulationen inte lika hög där.

Vad som då händer om man släpper upp gjorden och tar av sadeln på en gång är att blodet rusar till den här punkten och en kapillärbristning kan uppstå, vilket ger en bula där trycket varit. Det här kan ge en anmärkning i vet.besiktningen, alternativt en uteslutning samt att hästen faktiskt ju får en skada där, även om svullnaden ger sig snabbt.

Så istället sitter man först av och kanske lättar ett hål, sen lättar man ett hål igen efter att ha promenerat en stund och sen tar man av sadeln. På så vis hinner blodet sakta fylla "tryckstället" och kapillärerna håller.

Så jag gör alltid så här men kanske mer för att det är trevligt för hästen än för att det nödvändigtvis minskar risken för bulor efter sadel/sadelgjord. (Då jag faktiskt aldrig haft en bula efter sadeln, men det kanske är för att jag gör så här?)

/Camilla

:bow:

Då kom jag ihåg rätt iaf!

Fast din förklaring var såå mycket bättre!

jag läste också samma!
tror att det kan varit i nån faktabok från pollux som det stod att om man släppte upp sadelgjorden helt när man ridit klart så kunde det hända något med hsätarna och jag fick för mig (om jag läste det eller om min fantasi vidareutvecklade det hela vet jagi nte :p ) att hästarna tillochmed kunde dö av det :D

Haha, den boken hade jag också. :D

Jag spänner upp sadelgjorden i omgångar, har alltid gjort så. Om det beror boken från Pollux vet jag inte... :angel:

En av mina hästägare har nyss varit på ett ridläger i Mongolien och dom människorna är kända för att vara skickliga hästmänniskor. Efter dagens ridpass som varade i 7 timmar i mkt skiftande terräng så stannade man för nattvila.

Alla fick klara order om att inte lätta på ngn sadelgjord och absolut inte sadla av hästarn, att vattna hästarna direkt efter va totalförbjudet. Ryttarna klev och lät hästarna vila o beta under en timme, därefter fick dom order om att lätta på sadelgjorden men absolut inte sadla av.Två timmar senare beordrades alla att sadla av sina hästar och vattna dom.

Varför???? Jo för att lätta på sadelgjorden inom en timme efter avslutad ritt kan lätt leda till som ni säger,brustna blodkärl än värre till blodpropp. Att sadeln låg kvar under två timmar beror enbart på hästens rygg under sadeln ska hinna självtorka och återfå den övriga kroppens kroppstemperatur. Detta enbart för att undvika rygg och muskelproblem under sadelläget. Detta problem är mkt vanligt bland dagens ryttare utifrån vad man kan läsa här på Bukefalos.:angel:

Att vattna en häst inom två timmar efter avslutat arbeta anser dom som snudd på djurplågeri då kroppen först måste återhämta sig utifrån kroppstemperatur,cirkulationsflöde,andning,och nedsatt puls, i annat fall riskerar hästen både kolikanfall,mag/tarmrubbnings problem och kroppstemp chock.

En resa till Mongolien kanske vore ngt för många av dagens hästägare här, det är både trevligt,lärorikt och jättefin natur att rida i.

Det här med sadelgjord är jag riktigt glad att ha fått höra :) Från och med nu ska jag vara extra noga med att tänka på det även om jag redan nu brukar lätta lite när jag skrittar av och sen resten senare. Kanske är det en sån blod-bristnings-bula som min pålle lyckts få :crazy: aja, fast den håller på att bli mindre nu vad det än var :) Kanske bara va ett insektsbett :p

Jätteintressant att höra detta! Vår kommun har samarbetsavtal med Mongoliet - kanske att jag ska kolla om jag kan göra en hästkunskapsutbytesresa? ;)

/Camilla

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 677
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 436
Senast: Crossline
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 379
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 422
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka