När jag var liten fick jag lära mig att...

Sv: När jag var liten fick jag lära mig att...

Tänk om man släpper upp gjorden tvärsnabbt och brunte går upp i rök. BOPP!
:D mycket roligare teori än den sanna.....
Nin

*kl*
Jag köpte min häst för ett år sedan o då den gjord jag fick med gav henne skav köpte jag en ny. Efter första passet m nya gjorden hade hon jättebulor under magen så jag fick rida barbacka i 2 veckor!!! nu vet jag varför!!!!:bow::bow:

Precis när man tror att man hört allt....så kommer detta:eek:

Jag säger detsamma. Har aldrig hört talas om! Men alltid lär man sig nåt nytt. Har ju ridit på ett par ridskolor och visst skritta av men lätta på sadelgjorden? Eh nä...

Var ju intressant att det låg riktiga fakta bakom iaf!

Har heller aldrig hört talas om det här!!!! Men man lär ju så länge man lever! =)

Gäller detta även efter ett 45 min lite hårdare dressyrpass?? Eller är det bara längre distansritter? Har ju aldrig varit med om att hästen fått någon bula av sadeln men hur vanligt är det egentligen? Jag hoppar alltid av direkt när jag känner att det är dax att skritta av och går med hästen.. Spänner samtidigt upp sadelgjorden så mycke det går för att han ska få andas ut.. Som en belöning att han har varit duktig och får nu slippa mig eller vad man ska säga.. Ska man kanske sluta med det eller??

Muddson

Det vet jag faktiskt inte. Det beror på hur varm och trött din häst blir också, skulle jag tro. Jag gör som sagt alltid så här oavsett längd eller typ av pass (tävlar inte distans längre utan western/dressyr).

Det som jag kan tänka mig är att det är viktigare när hästen gått en längre tid/hårdare pass än annars.

/Camilla

När jag va mindre sa en hästägare att man inte skulle svampa av i kallvatten när häsen va svettig för då kunde hjärtat stanna! :eek: Eller det handlade om att inte skölja av den med kall-vatten-slang.. Kan detta stämma över huvud taget för jag har som alltid varit smårädd för det även om jag vet att det låter mysko? :p Snålar alltid med vattnet om det är kallt när jag ska svampa av och så :p

Hjärtat stannar inte om man använder kallt vatten på varm/svettig häst, men det är inte bra för hästen hud och muskler. I Bo Tibblins bok "ridlära" står det väldigt bra vad som händer, kan inte återge exakt just nu vad som står.

/Lizzie

Ja alltid får man lära sig nya saker :)

Det som kan hända om man går med hästen och lossar gjorden så den är väldigt lös, är att sadeln kan snurra runt och glida ner på sidan/under magen på hästen. Lätt för hästen att bli riktigt skrämd då. därför ska man inte lossa för mycket på en gång.
(har sett detta hända flera gånger även om det var längesen nu)

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 677
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 436
Senast: Crossline
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 379
Senast: Sirap
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 422
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka