när jag läste det här

emma74

Trådstartare
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3940976.ab
som handlar om hur man ska försöka göra långa förlossningar för förstföderskor kortare så undrar jag - hur på verkar den behandlingen de kvinnor (som jag) som har snabba förlossningar första gången? kommer de att *poff* klämma ur sig en unge på en kvart i hallen hemma eller?? och vad medför det för risker?? alltså det är ju jättebra att de kommer på något som hjälper mot för långa förlossningar - men hur ska man veta hur ens första förlossning kommer att bli på förhand??

Sv: när jag läste det här

Återigen en konstgjord medicin...varför när Hallonbladste och magnesium har samma effekt???

1. All medicin är inte konstgjord, tvärt om faktiskt.
2. För att de lyckats bevisa effektiviteten hos medicinen men inte det du rekommenderar skulle jag gissa.

Studien genomförs fortfarande så hur preparatet kommer att ges efteråt är kanske inte utrett ännu. Läkemedlet medför dock inga risker för modern och kan inte gå över till det ofödda barnet. För att få medverka i studien får men genomgå noggranna undersökningar så att man är fullt frisk och sedan följs man upp även efter förlossningen med intervjuer och mera tester. En positiv upplevelse. Nu väntar jag bara på att studien skall avslutas så att jag kan få veta om jag fick det verksamma ämnet eller placebo.

Jag undrar oxå hur det påverkar de som redan har en snabb första förlossning. Min förlossning tog 3 timmar efter vattenavgång. 1 timme och 20 min med värkar + 40 min krystvärkar. Hade vi inte ringt på BM hade jag nog fött i undersökningsrummet/korridoren för hon han inte mer än börja sitt pass innan vi ringde, fick läsa igenom min journal när allt var klart ;)

hehe hade dem kortat ner min hade det gått med en jäkla fart.
Det tog en timme:D

Jag gissar att man i framtiden kommer ge läkemedlet när man vet att det kommer bli långdraget, inte på förhand som man gör i denna studie.

Det är väl jättebra om man kan förkorta utdragna förlossningar. Jag skäms nästan när andra berättar om sina 20-timmarsförlossningar och jag kommer med mina 2½ timmar.:o

Samma här, jag var sist att berätta (självklart frivilligt) när vi hade föräldraträff (1a träffen pratade man om hur graviditeten varit, förlossningen och så första tiden med bebis och hade en barnmorska som besökte oss) På den tiden från mitt vatten gick tills vi var hemma igen så hade de andra knappt kommit halvvägs. De hade inte sovit en enda hel natt på över 6 månader, nu bebis och innan de upp å kissa. Jag gick nog upp max 5ggr å kissa, och vid 2 veckors ålder börja Rasmus sova 8 timmar i sträck :o

Jag gissar att man i framtiden kommer ge läkemedlet när man vet att det kommer bli långdraget, inte på förhand som man gör i denna studie.

Det är väl jättebra om man kan förkorta utdragna förlossningar. Jag skäms nästan när andra berättar om sina 20-timmarsförlossningar och jag kommer med mina 2½ timmar.:o

Ja, skämmas borde du verkligen göra! ;) Mina förlossningar tog 19 resp 9 timmar (9-timmarsförlossningen tyckte jag var snabb :D), så visst, jag hade gärna testat att ta ngt för att få snabbare första förlossning (och hade jag haft en snabbare förlossning då så kanske livmodern även hade orkat med att dra ihop sig efteråt och jag hade sluppit förlora så mkt blod som jag gjorde (2,4liter) och jag hade varit en pigg mamma direkt)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 914
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 499
Senast: Elendil
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 400
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024