När hästen går i form...

Sv: När hästen går i form...

För det första måste jag säga: Vilken underbar fuxfärg!! :d :d

Jag tycker att din häst går i en form som lämpar sig för LC/LB eftersom den lägger sig lite bakom. Hamnar lite i framvikt.

Men du ser ut att vara på god väg och den ser trevlig ut för övrigt!!:bow: :bow:

Det är svårt att säga så mycket om bäckenet, eftersom jag inte vet hur gammal hästen är eller hur den ridits tidigare.

Spontant skulle jag vilja att den vinklade om mer i bäckenet, men det beror även på hur den ser ut i sin överlinje över ryggen och baken. Är den rak över korset är det så klart svårare för den överlag att samla sig.

Likaså om den skulle vara för toppig över korset, men det är definitivt inte din.

Men all samling har med styrka att göra, så ha inte för bråttom utan låt det ta den tid det tar!!

Lycka till med en flott häst!!

haha:D :D på djupt vatten...det jag undrade över va om hans bäcken va tillräckligt vinklat?(lite luddigt)som det är vinklat på bilden, vilken klass skulle han kunna tänka sig tävla i tro?;)

Jag utgår ifrån att det är samma häst som på videon i andra tråden ? Jaa 2004 var ju det ifrån och det var ju LA:5 det programmet såg jättetrevligt ut så han har säkerligen gått bra i Msv skulle jag tippa.

Ja där ser man hur olika en ögonblicksbild kan tolkas.

Har nu även tittat på videon, såg mycket bättre ut där!
Men jag tycker fortfarande att det ser ut som att den gärna vill krypa in med näsan.

Annars en väldigt flott häst som sagt var!! :bow:

Som sagt..hästen hade varit hopphäst innan och hade bara "tränat" dressyr i 2 veckor innan den tävlingen, då dom ville ha med mig i div 1 laget..3 veckor senare så vann han 3 av 4 klasser och kom 2a i den 4e varav det va LA4, LA5, MSV B3, MSV B4...
Tyckte det va lite kul med bilden, då jag ofta tränar hästarna i låg form för att få upp ryggen.Det är ju inte ofta som man tränar på att ha hög fin form på hopphästar, så jag tyckte han skötte sig ganska bra på filmen av att bara "tränat" i 2 veckor..han hade ju inte alls styrkan att gå ett helt program då eg.;) ;)

Ja där ser man hur olika en ögonblicksbild kan tolkas.

Har nu även tittat på videon, såg mycket bättre ut där!
Men jag tycker fortfarande att det ser ut som att den gärna vill krypa in med näsan.

Annars en väldigt flott häst som sagt var!! :bow:

Nja jag tolkade det inte ifrån bilden i denna tråden för där håller jag med dig utan jag tolkade det enbart ifrån videon så jag fuskade :p

Har du fortsatt tävla dressyr nu efter 2004 med hästen eller bara hoppat ?

tävlade hela 2004 i dressyr, skulle sen sälja hästen..men så blev det inte tillslut och jag tävlade lite småklasser i hoppning2005.
Sen flyttade jag till utlandet, så nu går hästen hemma vid mamma på 140 tunnland bete/skogshage och rids i skogen 3 dar/veckan..han är nu 15 år gammal och lever lyxliv!;)

du kan ju tänka att i traven ska hästens bakben trampa i eller över stället där frambenets sattes ner... Hoppas du förstod ;)

Det är ju stor skillnad på över- och undertramp!
Övertramp talar ju inte om något om hästens form, medan undertramp åtminstånde ger en bit av sanningen.

Håller med..se t ex på travare i toppfart..dom har ett övertramp på flera meter..och då är dom ju inte speciellt samlade..
Medans hästar som har undertramp oftast(behöver inte vara så) har problem med ryggen.;)

Absolut!
Till TS; på islandshästforumet finns en tråd om att få med sig rumpan, kanske kan vara intressant? Apropå form...

Håller med..se t ex på travare i toppfart..dom har ett övertramp på flera meter..och då är dom ju inte speciellt samlade..
Medans hästar som har undertramp oftast(behöver inte vara så) har problem med ryggen.;)

:confused: Kan du förklara lite mera kring det där med undertramp och ryggont? :confused:

jag brukar titta på hästen mage ! Det går en muskel längs magen som syns tydligt om hästen "drar upp" magen, då brukar bäckenet vara vinklat.

*trådlån*samma här...gur går denna häst?

100_0019.jpg
[/IMG]

:eek: vilken färg!! :love: :love: :love:

Just - man ser kanten mellan muskeln och senplattan på den sidliga magmuskeln framträda när hästen jobbar rätt

Hästen är ju ledad och kan därför röra sig i ett perfekt sätt - och i en halv miljard mindre perfekta varianter.

Just bakbenen tycker jag du skall titta på var de befinner sig när de är belastade - är de under hästkroppen - eller bakom?

Givetvis måste de belastas bakom hästkoppen i en ökad trav - men inte i arbetstrav....

Sen har du bäckenet ryggen manken osv.

vill du ha de tecknade bilderna från barock?

Senast ändrad:

jag brukar titta på hästen mage ! Det går en muskel längs magen som syns tydligt om hästen "drar upp" magen, då brukar bäckenet vara vinklat.

Då skulle de flesta FT-hästarna vara omvinklade i sitt bäcken.
Uppdragna vinthundar:crazy:
Hästar som bukandas har det oxå tydligt.

Dressyrhästar brukar hållas i gott hull o här syns inte samlingen på magen.

Ja det är smama som en kvickdragrand. Hästar med kvickdrag måste hjälpa till med magmusklerna för att få ut luften ur lungorna igen

Däremot syns randen tom på min köttbullle till häst när han arbetar rätt :angel:
och i sånt överhull har jag då aldrig sett en Dressyrhäst :D

däremot är det ju svårt att få till en perfekt form

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 435
Senast: Hedwig
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 748
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka