När hästen går i form...

Sv: När hästen går i form...

JA jag vill iaf gärna se de tecknade bilderna från Barock. :banana: Undrar om det är den bilden jag har varit runt och letat efter. Det fanns en tråd där förut som började med en jättebra bild på vinklar m.m., är det den du menar? Jag har letat efter den men inte lyckats hitta den - försvan den tråden i det stora svarta hålet? :bump:

mig veterligen är jag den enda som lagt in teckningar - men jag kan ju ha missat nåt

är det detta du menar...

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=6554344&postcount=51

sedan så fanns dettidgare en tråd på Dressyr som hette "hjälp mig att visa bilder" och det gjorde jag.

Tog alla jag hittade som illustrerade bra - sket i vem som satt på .......:o

Borta nu :D

Skjut och bärkraft försvann i det stora hålet - men den va på Dressyr

Hmmm, det kanske var "skjut och bärkraft" jag tänkte på. Dina bilder har jag inte sett förut, så jätteskoj att du länkade till dem. Var det du som lagt dit de bilerna också?

eh vilken bild :confused:

Har "konstnärlig/reklam utbidlning"

:o jaså piaffbilden - nej GUD nej :o

Jag rider inte svår Dressyr - inte är jag sådär snygg heller :D

Senast ändrad:

jag var nog skyldig till det, - om det är den tråden du menade.

återkommer om det andra

Senast ändrad:

mig veterligen är jag den enda som lagt in teckningar - men jag kan ju ha missat nåt

är det detta du menar...

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=6554344&postcount=51

sedan så fanns dettidgare en tråd på Dressyr som hette "hjälp mig att visa bilder" och det gjorde jag.

Tog alla jag hittade som illustrerade bra - sket i vem som satt på .......:o

Borta nu :D

Skjut och bärkraft försvann i det stora hålet - men den va på Dressyr

Det där var väldigt bra visat tycker jag:) :bow: taack!:)

SKulle NÅN vilja förklara nu då!? HUR ser man att bäckenet har vinklats, blir bäckenet lägre eller?

Det är svårt att se på bäckenet om man inte är väldigt van - dessutom det skiljer ju inte så många grader i början, och olika hästar har ju olika utväxling i bäckenet

så titta istället på;

Det första du ser är att takten blir ren
Det finns ju ett diagonalt benpar i trav och galopp som om hästen är aktiv bak arbetar lika synkroniserat som militärben, eller balettflickor på rad.

Titta på många Dressyrfilmer.

Sedan är ju bäckenet bara den första delen. Samling är ju något som "rullar upp" ryggen bakifrån - tills det tar stopp - eller inte gör det .

Perfekt är en sak - och svårt, sedan finns det en massa "kommer inte ända fram till målet"

Träna in dig att se på konturen/siluetten på överlinjen efter mina teckningar.

Jag kan komma med fler teckningar sedan, men det brukar bli så mycket bråk runt sånt här...

Ja det var jättebra sagt:idea: Så det är ungefär så det ska se ut om man tittar på en häst som går i form?:D Att bakbenen trampar ungefär i eller över frambenens spår?:):D tack så jättemkt:bow:

Det stämmer ju inte för om man samlar hästen ordentligt så kortar den stegen och gör den det tillräckligt så går den i piaff. Snarare handlar det om att hästen stoppar in rumpan och tar mer vikt på bakbenen och att ryggen välver sig. Den blir som en uppförsbacke.

En häst, framförallt, travhästar och araber, när de går i riktigt snabb trav måste de bredda ut bakbenen för att bakhovarna trampar långt förbi framhovarna och de behöver därför trampa på utsidan. Och då går de inte i en samlad trav.

Hälsning Maja

Det är svårt att se på bäckenet om man inte är väldigt van - dessutom det skiljer ju inte så många grader i början, och olika hästar har ju olika utväxling i bäckenet

så titta istället på;

Det första du ser är att takten blir ren
Det finns ju ett diagonalt benpar i trav och galopp som om hästen är aktiv bak arbetar lika synkroniserat som militärben, eller balettflickor på rad.

Titta på många Dressyrfilmer.

Sedan är ju bäckenet bara den första delen. Samling är ju något som "rullar upp" ryggen bakifrån - tills det tar stopp - eller inte gör det .

Perfekt är en sak - och svårt, sedan finns det en massa "kommer inte ända fram till målet"

Träna in dig att se på konturen/siluetten på överlinjen efter mina teckningar.

Jag kan komma med fler teckningar sedan, men det brukar bli så mycket bråk runt sånt här...

Det var jättebra ritat:) Tack!

Hästen är ju ledad och kan därför röra sig i ett perfekt sätt - och i en halv miljard mindre perfekta varianter.

Just bakbenen tycker jag du skall titta på var de befinner sig när de är belastade - är de under hästkroppen - eller bakom?

Givetvis måste de belastas bakom hästkoppen i en ökad trav - men inte i arbetstrav....

Sen har du bäckenet ryggen manken osv.

vill du ha de tecknade bilderna från barock?

ja det skulle vara jättesnällt om du ville skicka några bilder:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 435
Senast: Hedwig
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 181
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 748
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka