När hantverkaren kommer

Jag har för första gången på åratal känt att det var helt ok att någon kom oanmäld. Vi har det stökigt och golven är låååångt ifrån rena även nu men köket har sett helmärkligt ut på grund av konstig möblering. Nu när jag fick stuva runt möblerna för glasverandans skull så åkte resten av huset med. Det känns som en stor frihet. Fånigt men sant. Man skäms lite fast jag egentligen inte bryr mig om vad folk säger. Mest för barnens skull.

Vad gör man med tex lådor med saker man vill ha kvar, men inte använder just idag, och saknar ett varmt utrymme att förvara grejerna i?

Den frågan ställer jag mig varje gång jag snubblar över nämnda grejer!!! Eller flyttar dem till ett annat hörn i vardagsrummet....

Jag städar oavsett vem som ska komma. Försöker hålla det hyfsat rent hela tiden men om någon ska komma så dammsuger jag en extra gång och plockar undan lite extra i kök/badrum. Är uppväxt med att det ska vara snyggt om utomstående ska komma hem till en och när jag var liten blev jag ordinerad att städa även om vi bara skulle ha hem en elektriker/snickare. Skäms som en hund om det är ostädat är det kommer folk.

Den frågan ställer jag mig varje gång jag snubblar över nämnda grejer!!! Eller flyttar dem till ett annat hörn i vardagsrummet....
Men jag veeeet!! Och jag är liksom för snål för att hyra ett förråd för 500:-/månaden när de gäller grejer som egentligen bara har ett affektionsvärde.

Ska man chansa på att lägga upp dem på vinden? Det är oisolerat och säkerligen en massa möss, så jag behöver ha plastbackar med tättslutande lock på.

Men jag veeeet!! Och jag är liksom för snål för att hyra ett förråd för 500:-/månaden när de gäller grejer som egentligen bara har ett affektionsvärde.

Ska man chansa på att lägga upp dem på vinden? Det är oisolerat och säkerligen en massa möss, så jag behöver ha plastbackar med tättslutande lock på.
Upp på vinden i plastbackar eller tunnor med lock! Funkar finemang.

Sedan bygger du en friggebod elelr Attefallsstuga för förvaringen :up:

Möss äter igenom plast.

Jag med. :o:D Och en del av mina grejer är i flytande form, som inte bör frysa. Typ jodopax och sånt.

Möss äter igenom plast.
Japp, utom glasfiberarmerad plast och det är därför jag håller på att flytta hela elektroniklabbet samt en stor del av förvaringen till en utrangerad kylcontainer. Enda sättet att hålla mössen borta är att köra med glasfiberarmerat eller plåt. Åååå vad jag HATAR dom små kräken. :rage: :turd:

Jag använder hantverkarna som en ursäkt för att få sambon att städa! Han är riktigt duktig när det väl finns en anledning- tex att någon ska komma hit :angel: Annars går jag och småstädar dagligen, hatar när det är stökigt hemma. Hos andra bryr jag mig dock inte alls hur stökigt det är så länge det bara är rent ;)

Haha jaaa och inte bara utomstående. Det räcker att jag får höra att nån familjemedlem eller vän kommer då jävlar börjar det röjas. Vi har till 99% alltid grundstädat men ligger där kläder i soffan eller disken inte är inplockad i maskinen då ska det göras.

Sambon dumförklarar mig varenda gång :rofl:
Här röjs det också såklart innan familj eller vänner kommer. Herregud! Annars skulle de inte ens kunna komma in i hallen! (Vi har med andra ord aldrig grundstädat :angel:)
Inget får mig och sambon att städa så mycket som när nån i familjen meddelar att de tänker komma på besök :o. Som tur är bor vi tillräckligt långt bort för att de måste förvarna.
Men jag bryr mig inte om en hantverkare kommer (så länge de kommer åt det de måste).
Samma här! Min familj bor ca 1,5 h resa bort och aldrig oplanerat. Ibland tänker jag att vi måste bjuda in dem, eller mina vänner, oftare så att inte allt gror igen mellan gångerna. :o
Lovar att hantverkare inte bryr sig ett smack om hur det ser ut hos folk så länge dom slipper röja undan för att kunna utföra sina jobb.
Rationellt så vet jag detta. Emotionellt däremot...
Jag bor trångt på ett slitet gammalt torp, men jag skäms inte för hur jag lever. Visst, hallen är helt belamrad med grejer eftersom både hästkläderna och ytterkläderna ska få plats där tillsammans med allehanda skor etc. Sovrummet är dock i ordning eftersom jag tror att man måste få ett lugn i ett rum för att kunna sova gott. Köket är alltid ett bombnedslag i brist på förvaringsutrymme och arbetsbänkar och golvet är en galen platsmatta i tokigt mönster som gör hela hjärnan snurrig.

Sen jag sålde lägenheten har jag dessutom försökt få plats med halva den på torpet och det har gått mindre bra. Vad gör man med tex lådor med saker man vill ha kvar, men inte använder just idag, och saknar ett varmt utrymme att förvara grejerna i?
Det låter lite som vår situation: grejer överallt som flyttas runt för att ingen förvaring finns. Och när vi har en massa kartonger, högar och grejer överallt är det svårt att hålla rent. Dessutom suger stöket oerhört mycket energi, så vi orkar inte ta tag i det.

Upp på vinden i plastbackar eller tunnor med lock! Funkar finemang.

Sedan bygger du en friggebod elelr Attefallsstuga för förvaringen :up:
Så fort jag får köpa ska jag bygga en massa grejer. Först och främst ska taket läggas om och jag ska öppna upp torpet till nock och skapa garderober där det blir för mycket snedtak.

Fast får jag köpa kommer jag bygga ett nytt hus på marken.

Japp, utom glasfiberarmerad plast och det är därför jag håller på att flytta hela elektroniklabbet samt en stor del av förvaringen till en utrangerad kylcontainer. Enda sättet att hålla mössen borta är att köra med glasfiberarmerat eller plåt. Åååå vad jag HATAR dom små kräken. :rage: :turd:
Råttor är värre, jämförelsevis är musar ganska gulliga.

Råttor är värre, jämförelsevis är musar ganska gulliga.
Dom är VÄLDIGT söta faktiskt, fast man får en helt annan inställning när man måste börja varje morgon med att först dammsuga köksbänkarna och sanera dom innan man kan göra frukost. :mad:

Städat? Jag lyckades knappt vara påklädd senast när mitt kylskåp skulle bytas ut :o
Hahaha! :rofl: Det kunde ha blivit något liknande för mig i dag, när elektrikern ringde kvart i åtta och jag låg i morgonrock i sängen, morgonförkyld som bara den. "Kan jag komma om en kvart? De jag skulle till var inte hemma." "Njaejnää..." :D
Jag är glad om jag bara är påklädd när de kommer i svinottan..........
Sen är vårat hus så illa fördärvat att det inte ens är någon idé att försöka röja. Då måste man börja 1 månad före det planerade besöket, typ :p
Ungefär som här då! :D
Jag brukar försöka hålla undan hyfsat åt hantverkarna, men blev en aning generad när de av någon konstig anledning behövde öppna ett underskåp i ett av badrummen för att se hur rören gick där. Ett sånt där skåp där man trycker in allt så det ramlade ut bindor, gamla mediciner, rakapparater, första-hjälpenprylar, hästvårdssaker osv. Allt en salig röra.
"Är det okej?" frågade de först men vad skulle jag säga? "Näää..."? :laugh:
Hahaha! "Förbered er på att skåpet kommer att kräkas bara!" :D
Från ha varit en sån som måste ha det välstädat när någon kommer över har jag släppt rejält på det, särskilt såna som jobbar när de är hos mig, då röjer jag så att de kan utföra sitt jobb och lämpligen komma in i hallen, resten får vara som det är.
Jag vill komma dit! Jag är bättre, men absolut inte där än.
Vi har ett hus från -75 som vi påbörjat renovering av. Värst är det med rundvandring när folk vill se huset! Källaren är totalt omgjord och helt i vår smak och den trivs jag med att visa men bottenvåningen :o Jag går runt om ursäktar mig över trälister, strukturtapeter, spaljén som är halvt målad och de bruna fönstren.

Men! Vi bor ju i ett hem som är under renovering, vilket jag ofta glömmer då. Att det är stökigt kan jag lätt ursäkta med två små barn som röjer runt, fullt förståeligt enligt de flesta :D
Ja! Den jäkla husesynen! Vår övervåning har varit off limit i tre år nu. Men i somras körde jag över min olustkänsla och visade övervåningen för en gammal kompis som var på besök. Och ingen dog! :D
Jag gör samma sak! :rofl:
Sedan jag flyttade tillbaka till den lilla kommun där jag vuxit upp envisas dessutom varenda jäkla företag med att inhysa folk som man känner (till) på något vis. Jag är inte särskilt brydd gällande städning, men jag känner INTE för att kallprata med snubben som gick i nån parallellklass för 20 år sedan och numera är gift med systern till min kompis från lågstadiet, mitt bland min disk klockan för jäkla tidigt utan att ens hunnit klä på mig.
Partnern kommer tack och lov inte härifrån.

Mvh Människoilsk
Haha! Här är det tvärtom: sambon känner till alla och jag ingen. Men vi tycker båda att det är jobbigt att släppa in folk. Vem som tycker att det är jobbigast vet jag inte.
:rofl: Igenkänningsfaktor! Som när sambons föräldrar för första gången skulle komma förbi lite snabbt och oväntat :nailbiting:. Jag hade förväntat mig en liten rundtur, men när sambon glatt slänger upp dörren till min garderob höll jag på att sjunka genom jorden. Där hade jag dumpat all!! smutstvätt som legat framme och annat skit i ren panik över att mina nya svärisar skulle ogilla min ordning :o
Hu! Mardrömsscenario! Och vad behövde han visa upp garderoberna för!? :eek: :laugh:
+1 på den!
Jag använder hantverkarna som en ursäkt för att få sambon att städa! Han är riktigt duktig när det väl finns en anledning- tex att någon ska komma hit :angel: Annars går jag och småstädar dagligen, hatar när det är stökigt hemma. Hos andra bryr jag mig dock inte alls hur stökigt det är så länge det bara är rent ;)
Du är inte välkommen på besök. :cool: ;)

Jag har för första gången på åratal känt att det var helt ok att någon kom oanmäld. Vi har det stökigt och golven är låååångt ifrån rena även nu men köket har sett helmärkligt ut på grund av konstig möblering. Nu när jag fick stuva runt möblerna för glasverandans skull så åkte resten av huset med. Det känns som en stor frihet. Fånigt men sant. Man skäms lite fast jag egentligen inte bryr mig om vad folk säger. Mest för barnens skull.
Jag förstår verkligen din frihetskänsla! Den har jag längtat efter i tre år.

Har ni det verkligen så skitigt hemma att ni skäms för att släppa in folk utan att städa innan, eller är det bara att hemmet inte är i det skick ni helst skulle vilja visa upp det i?

Jag har precis haft elektrikern här och jag skakar på huvudet åt mig själv. Jag har plockat undan, dammsugit, torkat den köksbänk som jag lyckades röja av helt, torkat bort de värsta fläckarna på golvet osv, för att han skulle komma. En del var för att han lättare skulle kunna se vad som skulle göras (som jag smsade till sambon: det är väl bäst att röja på köksbänken ovanför diskmaskinen, så att han inte får en vinflarra i huvudet) (elektrikern ska bl.a. få installera vår diskmaskin), men mycket var såklart för min egen sinnesro.

För jag skäms över hur det ser ut här hemma!

Jag hade inte haft en tanke på att han kanske skulle behöva komma åt proppskåpen på övervåningen när han kommer tillbaka och fixar, utan att det räckte om vi stängde av huvudströmmen. Men när han började prata om dem frågade jag om han skulle behöva komma åt dem, "för som du ser lever vi i ett enda rat så då kanske vi måste röja lite däruppe". "Kanske, vi kan väl gå upp och kolla" svarar han. "Eller vill du inte det?" lägger han omtänksamt till. Jag insåg hur fånig jag var och travade upp med honom. Tack och lov sitter den stora centralen i dotterns rum där vi åtminstone röjt hyfsat. Värre blir det om han ska in i sovrummet. :nailbiting:

Är det bara jag? Eller är vi fler som skäms när utomstående behöver komma in i hemmet? Jag skulle vilja kunna sluta bry mig. Jag menar herregud, hantverkare är ju hemma hos alla möjliga slags människor och det finns väl fler som har det stökigt och smutsigt och disk upp till taket. Eller?

Blir ni också nojiga när hantverkaren knackar på dörren?

Jo, nu har vi inte speciellt många hantverkare som kommer då vi själva renoverar det mesta men nog vill jag gärna ha det fint. Inte bara för andras skull utan mer för att jag själv otrivs om det blir för stökigt. Sedan känns det nog viktigare att ha det städat ju mer personligt nära platsen är för mig, stallet och hemmet får gärna vara kliniskt medan bilen och skrivbordet på jobbet får vara betydligt stökigare. Kan också skriva under på @Ramonas kommentar om att ha ett rum som är fint. Vi har ju renoverat under så många år att jag har förstått vikten av att ha åtminstone ett rum som är fint där man kan gå undan när känns tungt med renoveringsstök och damm.

Har ni det verkligen så skitigt hemma att ni skäms för att släppa in folk utan att städa innan, eller är det bara att hemmet inte är i det skick ni helst skulle vilja visa upp det i?
Vi har det skitigt hemma. Alltifrån sot i taket från eldningen i kaminen till kladdiga köksbänkar för att det ständigt står ett berg med disk på dem, till flugskit på hela kökslampan. Jag hade kunnat dra värre exempel men jag skäms, så det avstår jag helst.

Inte skitigt, bara ostädat och rörigt. Här kommer en favorit i repris, hallen som gud glömde med grejer på väg ut eller in. "Gå till vänster därframme när ni ska ut och inte rätt fram för där har det försvunnit folk,,,,,," :o

Vi har det skitigt hemma. Alltifrån sot i taket från eldningen i kaminen till kladdiga köksbänkar för att det ständigt står ett berg med disk på dem, till flugskit på hela kökslampan. Jag hade kunnat dra värre exempel men jag skäms, så det avstår jag helst.
Jag ser inte sånt hos folk, kommer jag på besök så är det för att hälsa på människorna som bor i huset och inte för att se hur dom har det. Hellre ett rörigt hem med kladd och disk mm. än nåt sterilt som mer liknar ett utställningsföremål.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 159
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 306
Senast: Holly92
·
Hästmänniskan Som flera säkert konstaterat, läser jag för närvarande sadelmakeri, Hantverksprogramet andra året. Har hela året kännt att dörrarna bara...
Svar
1
· Visningar
870
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama