När gå ut i vanlig hage igen?

Piquer

Trådstartare
Jag har en tre åring som åkte på en kraftig kotledinflammation i mitten utav juni efter vrickning i hagen.

Han är nu efter ca 2 1/2 månad ohalt & skadan börjar läka ur, en aning varm fortfarande men hältan som från början var en kraftig trea är nu nere på markering-0,5.

Han går (sedan igår) i en större gräsruta.

Kliniken sa att jag kan börja "träna" honom igen om ca 1 månad.

Men nu till min undra: När hade ni släppt ut era konvalicenthästar i vanlig hage igen, efter ca 2 1/2månad i miniruta? dvs i stor kuperad gräshage med 6st andra valackar i olika åldrar. (?)

Jag känner att jag inte börja träna honom seriöst (dvs börja inridningen igen) innan han "lekt" av sig dvs fått ur sig alla energi han samlat på sig under månaderna i frimärksruta. Idag flyger han i luften för minsta lilla vindpust.

Innan skadan så var han rätt lätthanterlig, nerv, men inte dum på något sätt & flög inte i luften så fort det kom något oväntat "bakom knuten"

Min spontana tanke är att låta honom gå kvar i gräsrutan i ca 1-2veckor, för att sedan utöka den en aning & om ca 3 veckor släppa ut honom & låta honom vara helt och hållet 1 1/2 månad till så skadan är helt borta innan han sätts igång.

Fick även med mig plegg av vet som han kunde få vid det första 3träningstillfällena.. Jag är förövrigt rätt emot sånna här preparat men det kanske inte är ngn dum idé....

Hur hade ni gjort?

Mvh Piquer :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 755
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 750
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 663
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka