När formas barnens världsuppfattning?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag och en kompis pratade om barn och uppväxt häromdagen, och kom då in på när barnens världsuppfattning och personlighet formas/får sin grund. Kompisen menade att det är under de första 5-6 åren som barnen får sin bild av världen och det synsätt de sedan kommer att ha (om de inte jobbar med det aktivt vill säga). Helt enkelt att grunden till vem barnet är/blir "befästs" under de första åren, och därefter händer mindre med barnens grundsyn.

Någon som fattar mitt flummiga prat och kan bekräfta eller dementera?

Sv: När formas barnens världsuppfattning?

Det måste ju bero mycket på vad man menar med personlighet och världsuppfattning. Det är ju inga precisa begrepp, något av dem.

Allt som jag normalt lägger i de orden är sådant som förändras eller kan förändras över tid, men det beror ju som sagt på vilken sorts saker man räknar till personligheten och/eller världsuppfattningen.

Själva grundsynen, den ändras väl också över tid men de flesta har väl ändå en grundsyn i sig själva som kanske sedan förändras litegrann eller man jobbar för att ändra.
Men om man ser glaset som halvfullt eller halvtomt typ.

Jag har hört att det är under tonåren...

Själva grundsynen, den ändras väl också över tid men de flesta har väl ändå en grundsyn i sig själva som kanske sedan förändras litegrann eller man jobbar för att ändra.
Men om man ser glaset som halvfullt eller halvtomt typ.

Men "grundsyn" säger ju inte mer än vad världsuppfattning och personlighet. Vad som är grundsynen beror ju på vad man tycker är grunden, eller om man tycker att någon grund överhuvudtaget finns.

Det blir helt enkelt väldigt vaga begrepp, som verkar kunna användas både för att bevisa och motbevisa ungefär vad som helst.

Det där med halvtomma/-fulla glas, verkar ju mest handla om man är pessimistiskt eller optimistiskt lagd - i verkligheten verkar väl de flesta vara optimistiska ibland och pessimistiska ibland? Jag skulle i alla fall inte kunna svara på om jag generellt sett ser glaset som halvtomt eller halvfullt, tex är jag ofta gladare på kvällen än på morgonen, och ser allmänt mer ljust på livet på kvällarna. (Däremot skulle jag nog ofta säga att glaset är halvfullt om någon frågade, för jag vill helst inte ge ett alltför gnälligt intryck. :))

Vissa delar av personligheten har man ju med sig från födseln. Och världsuppfattningen/grundsynen förändras väl hela livet? Enligt hjärnforskarna är våra hjärnor mycket med kapabla att förändras än vad man kan tro. Däremot börjar väl barns uppfattning om en egen identitet och vem man är infinna sig nån gång i tvåårsåldern när barnet börjar bli självständigt.

Jag måste bara tro att den kommer senare. Eller fortsätter utvecklas under längre tid. En femåring är väldigt barnslig och har en väldigt liten världsbild. Tänk om det stannade där? Huga!

Empati och sådana saker kräver en viss utveckling för att kunna utvecklas. Jag tror inte man förstår sånt fullt ut när man är så liten. Man har fortfarande en lång räcka med erfarenheter framför sig. En femåring har förhoppningsvis inte varit med om allt redan.

Men sen föds man med en personligt och den syns ju tidigt. Vid någon tvillingstudie kom de fram till att enäggstvillingar som splittrades och levde i olika familjer hade mer lika värderingar än familjerna de vuxit upp i! Det är ju något att klura på.

Osv. nu är mitt te klart...

Jag måste bara tro att den kommer senare. Eller fortsätter utvecklas under längre tid. En femåring är väldigt barnslig och har en väldigt liten världsbild. Tänk om det stannade där? Huga!

Empati och sådana saker kräver en viss utveckling för att kunna utvecklas. Jag tror inte man förstår sånt fullt ut när man är så liten. Man har fortfarande en lång räcka med erfarenheter framför sig. En femåring har förhoppningsvis inte varit med om allt redan.

Men sen föds man med en personligt och den syns ju tidigt. Vid någon tvillingstudie kom de fram till att enäggstvillingar som splittrades och levde i olika familjer hade mer lika värderingar än familjerna de vuxit upp i! Det är ju något att klura på.

Osv. nu är mitt te klart...

Jag är inne på din linje, jag tror att man växer och förändras hela livet. I 20 års åldern hade jag väldigt bestämda uppfattningar om olika saker när jag idag 15 år senare har ändrat mig, ser världen i en mer gråskala än enbart svart eller vit osv

Jag har även haft nöjet att följa svägerskans barn från 10 års åldern på den äldsta och den yngsta var 5 år, idag är den äldsta snart 25 år och det har skett förändringar hela tiden, ju mer man lär sig, upplever och upptäcker så påverkar det en själv.

Men visst kan man ha en viss personlighet, mina barn tror jag har fått en väldig lika uppväxt men de är ändå otroligt olika, det ser jag även på svägerskans barn, de skiljer sig ifrån varandra på hur de reagerar, vad de uppskattar osv

Vissa egenskaper och drag har man med sig från födseln. Temperament brukar anses till viss del medfött.
Sen tror jag att ens grundläggande uppfattning om basala relationella faktorer formas som starkast under de allra första åren men självklart fortsätter man formas under hela livet.
Men de riktigt djupa grundantaganden om hur vi människor fungerar brukar vara extremt svåra att förändra i vuxen ålder. Det går, men då krävs det att man aktivt arbetar med förändringen.

"Världsuppfattning" vet jag inte riktigt vad du menar med?

Men många saker förändras allt eftersom vi utvecklas. Och utifrån våra erfarenheter formas och omformas vår uppfattning om hur saker hänger ihop.

Jag tror man får den väldigt tidigt. Givetvis lär man sig mer och mer och får större erfarenhet, men grunduppfattningen tror jag läggs väldigt tidigt. Jag skaffade mig en hel del bestämda uppfattningar under åldern 3-6 år och dessa har jag fortfarande kvar. Helt orörda.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
4 988
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 625
Senast: Anonymisten
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 248
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 196
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar