När får era hundar börja bada?

kladdkaka

Trådstartare
När får era hundar bada? Så fort isen gått upp eller väntar ni tills det blir lite varmre och hur varmt ska det vara i så fall. Min ena hund vill gärna bada och jag vill att han ska börja simma så fort som möjligt, men jag tycker det känns för kallt än. Är jag sjåpig eller tänker jag rätt?
Har redan börjat se bilder på fb av hundar som badar men det ser så kallt ut:crazy:

Hur gör ni?

Sv: När får era hundar börja bada?

Mina hundar får inte bada innan vattentemperaturen har gått upp ganska ordentligt. Jag har råkat ut för vattensvans på en av mina badgalningar och det var inte roligt, så jag är lite försiktig med kallbad efter det.

Juli månad sker det första doppet vanligtvis då det fortfarande är rätt kallt i Juni och på vissa ställen fortfarande snö. Men Juli bruukar vara rätt varm och då är vattnet till och med behagligt för en annan att doppa sig i.

Min hund slänger sig i sjön året om! Första badet tog han som 9 veckors valp, då han hoppade i på julafton!!! Gissa vem som fick hjärtat i halsgropen!

Så, han badar oavsett årstid, så länge det inte är is ivägen..... ;) Han älskar vintern och lider av sommarvärme.......

I maj brukar jag börja simträna i mindre dammar, temperaturen brukar ha gått upp en del här då. Annars springer de genom vattenspeglar och vattensamlingar året runt.

Min hund slänger sig i sjön året om! Första badet tog han som 9 veckors valp, då han hoppade i på julafton!!! Gissa vem som fick hjärtat i halsgropen!

Så, han badar oavsett årstid, så länge det inte är is ivägen..... ;) Han älskar vintern och lider av sommarvärme.......

:bow: Min lille skit också. Jag har lite den hållningen att tycker han det är kallt så går han väl upp igen. Men jag låter bli att kasta pinnar i vattnet så att han "måste" springa ut när det är vinter - det har jag först börjat med nu när det är varmare.

Mina badar vare sig jag vill eller inte... Ser till att inte låta dem hållas för länge, motionerar dem en bra stund efteråt så de är varma och torkar noga om de är fuktiga när vi kommer hem.

/Migo
vars tokdjur har simmat sen isen var tunn nog att gå igenom...

Min vuxna golden brukar ta årets första dopp så fort det är lite öppet vatten. Fast efter det brukar det inte bli regelbundna bad förrän i juli och sen till mitten på september ungefär. Min lilla golden har ännu inte haft chansen att få bada, men han lär göra det snart:p

När det är sommar och lite varmare i vattnet, brukar vara i mitten på juni ungefär :) Kan bli nått dopp tidigare också :) Har en nedrakad pudel.

Mina hundar får bada när dom vill, även om det är kallt ute eller i vattnet. Min huvudregel är att dom inte får bli stillasittande efter, hålls varma och torkar ordentligt. När det är minst 12-14 grader i vattnet får dom simma obegränsat, och på sommaren åker vi till sjön flera gånger i veckan.

Hehe. Informera du en labbe om att "det ser kallt ut". ;)

Mina har valt själva. Jag skickar inte medvetet ut någon i vatten med isflak som fortfarande flyter runt. Men vanligen har de hoppat i året om ifall de fått chansen.

Lillfjollan kastar sig ut överallt. "Kyla?! Jag skrattar kylan rakt i ansiktet, hahaha!"

Mina hundar skulle aldrig ens överväga att bada ens när det är varmt, så därför läser jag den här tråden med något skräckblandad förtjusning. Julafton? Så fort isen är borta? Herregud, det är ju inte klokt..! Jag ryser vid blotta tanken, det kan ju inte vara skönt?

/Badkruka :angel:

stallets wchtel badar för fullt nu :)

Min Ruben vadar o hämtar kottar i vattnet, men simmar gör han inte oavett hur varmt det är.

Min badar året runt... enda som stoppar henne skulle väl vara att där är is ivägen ;)

Men hade jag fått bestämma så är det framåt Maj som gäller.

Min hund är en bad galning. Och får bada om hon vill. Är det kallt är hon ändå bara i någon gång. Hon springer sig torr och skulle aldrig låta henne sitta stilla om hon va blöt och kall.

Min 5-månaders WWS har redan lyckats ramla i vår damm flera gånger, första gången gick hon igenom isen, som fortfarande låg.
Direkta bad och simträning blir det nog inte förrän till sommaren, när jag kan gå i tillsammans med henne.

Just nu är hon rätt försiktig, blöter gärna tassarna, men vågar sig inte ut på djupare vatten. Och det är jag glad för, eftersom vi har ett par gräsänder som kommer varje år, och brukar häcka på en liten ö i dammen. Och jag vill så klart att jycken ska låta dem vara ifred. Hon är rätt fascinerad av dem, står i kanten och stirrar, men har hittills inte kommit på idén att ge sig ut i vattnet.

Änderna är vana vid min gamla hund, som var 100% viltsäker, så de bara ignorerar henne. Förhoppningsvis kommer Nelly också att bli så van vid dem att hon ignorerar dem tillbaka.

När jag kan bada är det okej för hunden att bada, så det brukar bli i slutet av april/början av Maj som premiärdoppandet sker. Nu är förvisso hunden en vattentok och kan säkert få för sig att bada vid andra tillfällen också, men det är inget som jag uppmuntrar eftersom jag inte vill att han ska bli nerkyld

Mina springer och "badar" hela året om det är isfritt och riskfritt. Men jag simmar och vattenapporterar inte med dem förrän i mitten/slutet på april. Givetvis beroende på väderlek.
De apporterar på jakt fram till slutet av oktober och det är ju närmare 0-gradigt i vattnet då. Jag har alltid neoprentäcke på dem när de ska vattenapportera i slutet av säsongen.
Det man får vara noga med som andra skrivit är att de är väl uppvärmda innan de ska i vattnet. Lika noga är det att de torkar fort och inte blir liggande i kalla bilar eller liknande. Mina labbar får alltid täcke och mys efter jakt och träning.
Den yngsta verkar lite känsligare för att det är kallt än vår 10åring. Hon har i stort sett ingen underull i pälsen utan är mer "silkig" i hårlaget. Hon torkar däremot supersnabbt!

/LL
Med tokiga jaktlabbar:love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 140
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 513
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 299
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 311
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka