när det börjar bli jobbigt...

L

Linnet

Hej alllihop!

Tänkte jag skriver här eftersom ni har erfarenhet inom detta med bebisverkstad...
Jag och min sambo försöker bli med bebis, jag är ung, 24 år och jag tänkte att detta blir inga problem, ung och superfertil som jag är :grin: kommer detta gå direkt! :D
Nu har 7 månader gått sen jag slutade med p-piller, varje månad hoppas jag, varje månad blir jag besviken:cry:
Det som skulle vara mysigt och början på något fantastiskt blir varje månad en besvikelse, varför blir det såhär, fungerar inte min kropp, hur lång tid ska det ta. Tusen frågor.

Självklart ser man magar överallt och helt plötsligt blir alla runt om en gravida vilket inte gör det lättare.
Även om jag såklart är glad för deras skull!

hur lång tid tog de för er att få en skrutt i magen??
När ska man börja oroa sig?

Sv: när det börjar bli jobbigt...

Allt upp till ett år sägs ju vara normalt, men jag förstår din frustration till fyllo. För oss tog det 10 mkt välorganiserade försök innan det tog sig. Vi körde med ägglossningstest från första början och försökte planera in samlivet efter det. Den månad det tog sig började vi lite tidigare än alla andra månader. Och mina misstankar förstärks iom att jag blev flyttade en dag bakåt efter ultraljudet. Jag kanske hade ägglossning tidigare än jag trodde, och inte alls ett dygn efter utslag på äl-test. Eller också har sambon långsamma spermier, inte vet jag.

Har man umgänge typ varannan dag, behöver man ju inte planera så mycket, men har man inte det jämt så kan det vara bra att kartlägga äl-flytningar, äl-testutslag och mens. Jag upptäckte t.ex ganska snart att mensen kom prick 14 dagar efter äl-testutslag varje gång. Jag visste således exakt vilken dag mensen skulle komma, eller inte komma.

Lycka till! Det kommer med all säkerhet att funka för er också snart! :idea:

Chansen att bli gravid är faktiskt inte speciellt stor, i snitt tar det 10 månader.

Upp till ett år av seriösa försök är fullt normalt. Sen kan man börja fundera på att kolla om det är något som är fel. Det kan dessutom ta lång tid för kroppen att komma igång efter man slutar med p-piller.

Mitt första barn tog 10 månader efter jag slutade med p-piller (var 21 år då) och andra barnet tog 1 oskyddat samlag :o Hade då inte ätit några p-piller innan.

Fast många verkar bli lättare med barn andra gången (???) jag har två kompisar som försökt i flera år innan det gick. Sen sket de i p-medel för att de ville ha syskon och tänkte att det skulle ta lång tid. Men deras barn är det bara ca 20 månader emellan!

Vi fick första barnet efter ett misstag och andra efter 4 månader. Något jag är oerhört tacksam för eftersom jag är över 35. För många kompisa har det tagit 8 månader till 1 år innan det gått. Superjobbigt. Men ge inte upp hoppet för det är inte kört :)

vi var 21 och 24 år gamla och det tog 2 1/2 års tid av oskyddat sex innan det tog sig..

Lycka till och pöka på:p

Första gången tog det lite över ett år. Men vi hade nog inte sex precis vid ägglossning alla månader. Jag tror min man omedvetet var lite rädd för att bli pappa (trots att det främst var hans projekt), så han startade ofta gräl precis vid ägglossningstid, så vi kunde gå och tjura precis de där viktiga dagarna istället för att ha sex.:D

Andra gången hade vi stenkoll på när ägglossningen var, och då tog det bara två månader.

tack för era svar...känns alltid lugnande att veta att man inte är ensam...:)
Jag har inte provat ÄL-test än för på nåt sätt känns de som de förstör, att då har man verkligen bara sex för att göra bebis...:o
men kanske är dax att prova på dem....jag anar att min ÄL är tidigare än vad jag tror! Har ni nåt bra tips på några???
men vi har sex kanske varannan dag:angel: så snart borde de ta sig!!

en bebis i magen , tack! :love:

Hej och tråkigt att höra. Jag tycker du ska börja använda ägglossningsstickor. Har precis genomgått en utredning och de frågade om det. Det är rätt viktigt för att fastställa tiden mellan ägglossning och mens samt sannolikheten för att du har ägglossning.

Jag skulle inte oroa mig ännu om jag var du...faktum är att det inte är någon idé att oroa sig överhuvudtaget för det är inget man själv kan påverka. Detta är inte lätt men jag tycker nog att det blir bättre efter ett tag. Nu är jag lite lugnare och försöker att inte fokusera på BIM och symptom vilket är svårt ju närmare man kommer. I min hjärna har jag varit gravid ofta och det är knäckande när mensen kommer.

Vi köpte från Billiga tester och de funkade bra. Dock fick jag svagt utslag på dom hela tiden, men det var ju bara när strecket var lika starkt som kontrollstrecket som det var positivt så att säga. Det var inte särskilt roligt att att "producera" bebis, men för oss var det liksom nödvändigt att ha koll på det. Jag såg tidigt ett mönster, ca en vecka efter mens kom äl-flytning och två dagar (oftast) senare blev det utslag på stickan. Så det var bara att köra på då.

oregano

Nu har jag beställt äl-test från testlagret. Hoppas de ska göra susen :)
Kan ju vara bra att veta om äl är när jag tror den är eller om jag har någon alls...:o

Vi började i Augusti -08 och än har inget hänt så vad vet väl jag ... å ena sidan kan det vara något jättefel på mig men å andra sidan så försökte min kompis i fyra år innan det vart något så det kan ju hända att man bara missar rätt tidpunkt hela tiden.

Jag tänker pröva tills i Februari (eller vi rättare sagt) innan jag tar kontakt med vårdcentralen -jag har ärligt talat för mycket att tänka på tills dess så jag orkar liksom inte med att gå på fertilitetsundersökningar också. Det ska lagas massa tänder som jag har hål i, firas jul på något vis och åkas utomlands och en del andra saker så jag försöker ta en sak i taget.

Men TS jag önskar er lycka till, jag vet hur det känns att vilja slå ihjäl något eller någon varje gång mens:devil:eln kommer.

Hej alllihop!

Tänkte jag skriver här eftersom ni har erfarenhet inom detta med bebisverkstad...
Jag och min sambo försöker bli med bebis, jag är ung, 24 år och jag tänkte att detta blir inga problem, ung och superfertil som jag är :grin: kommer detta gå direkt! :D
Nu har 7 månader gått sen jag slutade med p-piller, varje månad hoppas jag, varje månad blir jag besviken:cry:
Det som skulle vara mysigt och början på något fantastiskt blir varje månad en besvikelse, varför blir det såhär, fungerar inte min kropp, hur lång tid ska det ta. Tusen frågor.

Självklart ser man magar överallt och helt plötsligt blir alla runt om en gravida vilket inte gör det lättare.
Även om jag såklart är glad för deras skull!

hur lång tid tog de för er att få en skrutt i magen??
När ska man börja oroa sig?

Efter ett år ungefär, 85% av dem som kan få barn på naturlig väg blir gravida efter ett år av försök. Så när man har försökt i lite drygt ett år kan det vara läge att kolla upp med en läkare. Sen blir ju inte sexlivet så kul när man aktivt försöker skaffa barn, det blir ju mest sex på kommando (och däremellan var åtminstone jag glad att inte ha pressen att man *måste* ha sex, så då blev det oftast ingenting).

Men jag håller med dig, det är jättetrist att vänta, och läsa om alla som blev gravida direkt eller på andra försöket. Men man kan inte göra nåt för att påverka (stress t ex påverkar inte, vilket man ofta får höra - bara du kopplar av och inte tänker på det så går det - så är det inte), mer än att försöka pricka ägglossningen.

Men jag håller med dig, det är jättetrist att vänta, och läsa om alla som blev gravida direkt eller på andra försöket.
Det kan dessutom vara idé att ta det där med första eller andra försöket med en nypa salt också. När vi höll på som bäst med produktionen pratade jag med en gravid tjej. Jag berättade att vi var uppe i 7:e försöket eller nåt och hon berättade att det gick på 3-4:e försöket till dom. Långt senare pratade jag med en gemensam vän till oss om bebistillverkning i största allmänhet. Det visade sig då att den gravida tjejen hade försökt i över ett år innan det lyckades.

För min egen del har jag svår att förstå varför man ljuger om hur lång tid det tar, men troligen var det känsligt för henne. Så tro inte på allt som folk säger! :idea:

En bra sida om du inte vill köpa tester men lära dig själv hur kroppen funkar är www.fertilityfriend.com jag reggade mig där ganska snart efter första barnet för att se om de funka på mig oxå ;)

Och som sagt, 1 oskyddat samlag och lillasyster flytta in i magen :o

Vi har försökt i snart ett år (sedan februari), men i och med att jag sedan dess haft mens endast 4 gånger så har jag fått tid för utredning nu. Hade jag haft mensen regelbundet så hade jag nog väntat ett par månader till, men nu har jag ju inget större hopp om att "nästa månad händer det".

Pratade först med kvinnokliniken på vårt sjukhus, det var helt okej att boka in sig redan nu i och med att de har köer på 6-7 månader för närvarande.
Men de tipsade om en privatläkare som är ansluten så att man betalar lika mycket där som hos landstinget, där hade de en kö på ca 2 månader :)

Men man ska vara medveten om att det är långa köer...

Tycker du har en bra början med äl-testen, hittar du ingen äl eller att det inte blir nåt trots att ni prickar in den i några månader kan det ju vara läge att boka tid för en koll, även om du har all tid i världen (tycker jag som är bra mycket äldre än dig!) så blir man ju orolig när det inte funkar.

idag kom äl-testerna :D
Ska börja testa om nån dag tänkte jag...de kanske lugnar ner mig något att få svart på vitt om jag har äl och när :crazy:
Man läser överallt om så många som spänner sig o så fort de släpper de lite så blir de gravida men de är ju lättare sagt än gjort :p
Sen vi kom fram till att vi ville försöka få en bebis så tänker ja på de i pincip varje dag.
Det är inte så att det är allt ja tänker på, men tanken är där och är svår att släppa när längtan är stor!
Sen kan jag inte läta bli att sitta o kolla i magtråden, kanske dumt :) men så fina magar, längtar tills ja kan visa upp en kula där!!

Comfort
oj hur orkade ni försöka så länge :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Jag slutade med p-piller i aug 07, pga att jag mådde dåligt av dem. I okt -08 började vi försöka få barn och i sept-09 blev vi gravida. Jag har en ganska kort mens cykel så vi hann med 15 försök ca på de 11 månaderna innan det blev något.

Vi använde inte heller ältester i början då vi inte vill ha sex på kommando, men det var väldigt skönt att prova när man fick se att man hade äl iaf! :) Det tar väl i genomsnitt 7 månader att bli gravid vilket betyder att det är lika vanligt att bli gravid första månaden som det är att bli gravid den 14:e månaden av försök. Om man läser i tex. Lennart Nilssons bok - Ett barn blir till, då förstår man verkligen att dte kan ta tid. Att det blir människobarn i huvudtaget känns helt otroligt då det är många svårigheter de stackars spermierna ska genomleva!

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 395
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka