när det börjar bli jobbigt...

Sv: när det börjar bli jobbigt...

Man läser överallt om så många som spänner sig o så fort de släpper de lite så blir de gravida men de är ju lättare sagt än gjort :p:

Fast det är inte alls sant. Däremot är det en vanlig myt. Man blir inte infertil av att tänka på barn och stressa över det, det påverkar inte fertilitet alls. Tvärtom stämmer däremot - man blir stressad och tänker på barn av att vara ofrivilligt barnlös! :D

Dina chanser att bli gravid påverkas inte det minsta av om du vill bli med barn eller inte. Om det vore så skulle man ju kunna skippa p-piller, och sen efter varje gång man haft sex helt enkelt tänka "jag vill bli med barn", så blev man inte med barn.

Enda sättet som stress kan påverka fertilitet är om du blir så stressad att du slutar ha ägglossning och mens. Men då krävs mer än bara psykisk stress, annars skulle ju ingen bli gravid av en våldtäkt exempelvis, utan också fysisk stress i form av för lite mat etc (hårt tränande idrottskvinnor under mycket press eller anorektiker kan ju förlora mensen tillfälligt, t ex).

Det enda som påverkar, givet att du är frisk och normalviktig, är om du lyckas pricka ägglossningen eller inte. Spermierna och äggen skiter fullkomligt i vad du funderar på.

jaha:confused:

Jag började testa med mina ÄL-tester bara nån dag efter mensen slutat...
Brukar, bara några dar efter känna som hugg i äggstockarna och har då antagit att detta är ÄL.
Köpte testerna mest för att få det bekräftat att det faktiskt är då...
Nu har jag inte kännt någonting alls denna månad(såklart) men va innebär nu detta, att jag faktiskt inte har ngon ÄL??
varje dag har de blivit kontrollstreck och bara ett svagt streck till men de så stod de att de skulle vara och när ÄL är så kommer båda strecken va lika starka...
inte konstigt att ja aldrig får en skrutt i magen om ja inte har någon ÄL överhuvudtaget!:confused:

Ägglossningen har du precis i mitten av menscykeln (räknat från mensens första dag), så såvida du inte har en väldigt kort cykel och/eller väldigt lång mens, så borde du inte ha ägglossning bara några dagar efter mensens slut, utan snarare en dryg vecka senare. De där huggen är nog något annat i så fall.

Annars brukar man märka ägglossningen på ökad sexlust och mer tunna flytningar, hugg i magen har jag inte hört förut.

jag har en cykel på ca 25 dagar....o mens mellan 5-7 dagar.
ja de är mycket möjligt att "huggen" är någonting annat...det är bara det att när jag räknat i sådana ÄLkalendrar så har det alltid varit i samband me att ja fått ont på ena eller båda sidorna i magen. så har bara antagit:grin:

Brukar även få mer sexlust osv samtidigt:o

Hugg kanske va en dålig beskrivning men som mensvärk ungefär känns de...
Förrvirrande :(

Då borde din ägglossning rimligen vara 5-8 dagar efter det att mensen är slut, eller 12-13 dagar efter det att mensen började.

Lite mensvärk kan jag också få i samband med ägglossningen ibland, men jag skulle inte svära på att den är just när äggen släpper, utan snarare i samma vecka.

Sexlust är annars ett bra tecken, vi är ju gjorda för att det ska bli barn, så då är det ju logiskt att man är som mest sugen när man är som mest fertil.

Då har vi en liknande cykel. Jag hade min äl 14 dagar (ca) innan nästa mens påbörjades. Ibland blir man väldigt fundersam på vad kroppen håller på med. Jag trodde att jag skulle ha äl några dagar tidigare än vad testen sedan visade. Jag tror annars att varannandags sex är det som funkar bäst. Då behöver man inte stressa upp sig för att pricka äl och så är det väldigt mysigt också. Sen har man ju sex när man känner för det! Det ska vara skönt. Jag är helt övertygad om att kvinnans orgasm är till för att hjälpa spermierna in. (min egen känsla, vet inte om det finns vetenskapliga bevis..)

Sexlust är annars ett bra tecken, vi är ju gjorda för att det ska bli barn, så då är det ju logiskt att man är som mest sugen när man är som mest fertil.

Just det där har jag funderat på. Jag och sambon har ju startat bebistillverkning lite smått, men jag tycker att under själva mensen eller innan den kommer så vill man ha sex som mest och det känns lite fel då jag inte kan ha ägglossning då, väl?
Jag är nämligen inte ett så stort fan av sex utan tycker det mest är till för att föröka sej, men sen är det ju mysigt om man verkligen känner för det, men någon sexoman är jag inte så då tycker jag att sexlusten iaf kan infalla när man är "produktiv":idea:

Haha, sådär funkar jag också. Sugen under ägglossningen, och strax innan/under mensen. Det är ett så säkert tecken att vi kunde använda det för att veta att jag skulle få mens.

Du har inte ägglossning då, men hormonnivåerna ändras strax innan mens, det är det som ger libido-effekten.

Comfort
oj hur orkade ni försöka så länge :eek:

Det här var en lite rolig kommentar tycker jag.
Praktisera barnagörande är väl förhoppningsvis något man orkar göra nästan hela livet, även om man större delen av tiden inte hoppas på något resultat. :D

Men jag förstår vad du menar också. ;)

Kan tänka mig att sexet känns lite mer tvingat om man har som mål att bli gravid och inte får ett snabbt resultat. Det gäller att ha tååååålamod.
Man får ju faktiskt ha i åtanke att det är väldigt mycket som ska klaffa för att det ska bli till ett barn och det kan ju ta ett bra tag efter att man slutat med preventivmedel innan man faktiskt ha regelbuden ägglossning.

Bästa tipset måste ju vara ha en aktiv babyverksta. ;)

testade äl-stickorna några dar till och jag hade äl någon dag senare :)
Den sk mensvärken kom några dar senare efter utslag på stickan...har hört att dagarna innan äl är viktiga att mysa på så undra om detta innebär att vi har myst för sent varje månad...
(Man hoppas ju ändå på nåt sätt att de är nåt fel man gjort och att det inte beror på att vi inte kan få bebis...)
hoppas stickorna kommer hjälpa oss på traven så vi prickar in äl!
Trotts att sexlusten visar de rätt tydligt med:angel:

Sedna
oj hur orkade ni försöka så länge
:eek:
Ja den kommentaren kanske lät lite sådär :laugh:
Tänkte mer på hur jobbigt det är att aktivt försöka få bebis och det varje månad inte blir något och att ändå orka fortsätta....

Jag har varit väldigt noga m att bara ha sex när vi känner för de, de ska inte bli ett påtvingat måste, de ska va kul/skönt o göra bebis :d

sofflan82
Jag är helt övertygad om att kvinnans orgasm är till för att hjälpa spermierna in
Har läst någonstans att det faktiskt är så, det tror jag absolut på :banana:

testade äl-stickorna några dar till och jag hade äl någon dag senare :)
Den sk mensvärken kom några dar senare efter utslag på stickan...har hört att dagarna innan äl är viktiga att mysa på så undra om detta innebär att vi har myst för sent varje månad...
Efter ett par månader med äl-test kommer du att se ett mönster och då är det lätt att starta verkstade några dagar innan man vet att utslaget ska ske. Äl "ska" ju inträffa något dygn senare, men det behöver ju inte vara så. Ta tempen också. Min temphöjning inträffade i princip samtidigt som testet gav utslag, och temphöjningen ska ju komma när ägget är släppt. Och som jag tror att jag skrivit tidigare, den månad vi började lite tidigare än annars, var också den månad det tog sig. Vid ultraljudet senare så flyttade bm bf en dag bakåt, vilket stödjer min teori.

Jag tipsar starkt om www.fertilityfriend.com där kan du läsa om hur kroppen beter sig under menscykeln. Flytningarnas olika former och även känna på livmodertappen för att veta när ägglossning är på gång.

Genom att fylla i på deras sida din temp på morgonen, hur flytningarna ser ut, hur du mår och hur livmodertappen känns får du fram när du har ägglossning.

Late+Ovulation+Pre+O+Dip.png

Efter mensen sjunker tempen, sen har hon ägglossning och temperaturen stiger. Sen dippar tempen regält och mensen kommer.

chartkey.JPG

Här har hon låg temp efter mensen, sen stiger den vid ägglossningen och eftersom hon blev gravid så sjunker den inte heller.

men jag tycker att under själva mensen eller innan den kommer så vill man ha sex som mest

Sån är jag oxå. Vid ägglossning har jag minst lust. Fast det kanske är något inlärt, från den tiden man INTE ville bli gravid...? Alltså att man såg den perioden som hyfsat säker, och liksom lärde kroppen att förvänta sig sex just då.

Finns det någon slags forskning/undersökning där man kan hitta något genomsnitt på hur lång tid det tar innan kroppen är helt normal igen?

Jag kom på en till fråga...

Har det något med att göra om man kommer från en bra släkt (alla som försökt blir gravida lätt) när man borde sluta med p-piller?
Jag har ätit p-piller i 10 år och ofta slarvat väldigt mycket och jag har aldrig blivit gravid men i min släkt räcker det att männen skakar med kalsongerna;) vilket gör mig lite fundersam...

Jag vet att det inte går att planera när man ska bli gravid men om man har en önskan om tidpunkt borde man sluta några månader tidigare än tänkt så pillrena går ur?

Detta blev väldigt flummigt, min fråga är väl egentligen om man kan ha någon aning om vilken typ man är? Har ni kunnat ana att det skulle ta lång/kort tid för kroppen att bli normal?

Jag vet inte om arvet har någon inverkan på kroppen. Men i min familj (mamma, mormor) så har det tagit ett år att få till det första barnet efter att man börjat försöka (oberoende på p-piller) och det tog även ett år för oss att bli gravida.. Både mamma och mormor har dock knappt hunnit tänka tanken på syskon innan de blivit till...

Finns det någon slags forskning/undersökning där man kan hitta något genomsnitt på hur lång tid det tar innan kroppen är helt normal igen?

10 månader när man är typ 20-25 år.

Har det något med att göra om man kommer från en bra släkt (alla som försökt blir gravida lätt) när man borde sluta med p-piller?

Stämmer inte på oss i alla fall. Där emot är min graviditet och min förlossning en riktig kopia av min mammas. Förutom att hon gick upp 20 kg mer än mig ;)

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 395
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka