När byta till Sittvagn?

V

virrpANNA

Jag är lite i valet och kvalet om det är för tidigt att byta till sittdelen. Men min son är 3 månader nu och vill inte längre ligga i sin liggvagn. Han vill helst vara med och se vad som händer och det blir inte liga bra stöd i liggvagnen om man försöker sätta honom upp.

Är det för tidigt att byta till sittdelen, han kan juh inte sitta upp själv ännu även om han gärna försöker :)

Sv: När byta till Sittvagn?

Jag tycker att det låter för tidigt !

Jag pallade upp mina i liggvagnen bra länge innan jag bytte.

Kan du inte lägga lite kuddar som stöd så han halvsitter i liggdelen då? Dom är ju inte så stabila i den åldern så tycker sittdel låter jättetidigt.

Emilia är snart 4 månader och tycker inte vagnen är alls rolig nu. Vi provade sittdelen men hon satt inte alls bra i den, även om hon är väldigt stabil. Vi la en stor kudde i liggdelen som hon kan sittligga på, den är lätt att ta bort sen också om hon vill sova.

Jag tycker också det låter för tidigt med 3 månader och sittvagn, palla upp med kudde och filt istället. Min dotter är 4 mån och det känns för tidigt med sittvagn, men vid 5 mån kommer jag nog att testa och se hur det går.

När sonen föddes så hade han en gammal BRIO. Vet ej hur gammal, men den var stor, klumpig och extremt stryktålig;)

Han hade ligginsatsen i ca 3 månader, sedan var den för liten, trots att vagnen var stor.
Bytte då till en Teutonia Rocky.(tyckte BRIO´n var för stor i sittdelen) Bäddade sittdelen i den. Rockyn kunde man ställa in ryggstödet i 4 lägen minns jag. Vi hade den plant eller i halvliggläge, beroende på vad Loke själv ville. Sitta helt fick han göra då han var lite, lite äldre och lite stadigare. Jag kommer inte ihåg exakt hur vi gjorde, men sitta helt fick han inte göra vid så låg ålder. Alldeles för ung var han då. Men det funkade bra när man ställde ryggstödet och bäddade lite.

Rockyn hade Loke ända fram tills han var 1 år gammal. Den kunde man ju själv välja om man ville ha honom mot sig eller framåtvänd. Det blev lite både och. Kunde man med BRIO´n också, men den var för stor och klumpig.

När han var 1 år fick han en trehjulig vagn av märket Nordic Barn. Värdelösare skräp får man lete efter. Den gick sönder bit för bit.

Numera har han en Urban Jungle(tack vare underbara Silverkedjan:love:) och trivs underbart med den!:love:

Senast ändrad:

Jag hade testat.
Det är ju inte så att dom sitter upp när dom är så små ändå utan halvligger.
Lika väl som att palla upp med kuddar så kan man ju ha sittdelen, tycker jag i alla fall.
Jag bytte när sonen var knappt fyra månader och då hade jag under en månadsg tid haft en arg bebis i vagnen som inte villa ligga ner.
Jag har en City Cross och jag har lagt fårskinn i botten så det blir mer ombonat där han sitter och så har han selen runt benen bara, har knäppt loss axelbanden så att han inte glider ner.
I början hade jag ryggen på näst lägsta läget så att han halvlåg, funkade hur bra som helst.

Säger som de andra. Lägg dit lite kuddar och "palla upp" den lille bebbe. Vår lille 4månaders hatar att ligga i vagnen, han åker nästan aldrig vagn pga detta. Men det går ganska bra att halvsitta där i så han kan titta på allt!

Sittdelen räknar vi med att börja använda framåt hösten! Då är han runt halvåret.

Till storebror bytte vi till sittdelen tidigare men hade den i liggande läge eller nåt hack upp så han halvsatt men han var på tok för liten för att sitta i den som dom ska.

Oj nej det känns på tok för tidigt, Ella är enligt BVC väldigt stadig när hon sitter men jag skulle inte byta liggdelen mot sittdelen nu ändå ( hon är 3 månader ).

Jag hoppas kunna ha liggdelen iaf 2 månader till innan jag byter.

Vi pallar upp med kudde och fotstöd så sitter hon helt okej ändå :)

kl

My fyller fem månader i dag och jag funderar på att snart byta till sittdelen, iaf prova lite. När hon är vaken vill hon helst sitta upp i vagnen och jag har hittills fällt upp övre delen av liggdelens botten (finns en sådan funktion i vagnen) och stöttat upp med kudde och filtar. Det har fungerat jättebra, men nu sitter hon själv och det blir ofta så att hon nästan tippar lite frammåt, och jag är orolig att hon ska tippa över kanten i något ögonblick som jag inte tittar. Känns lite läskigt. Dock gillar hon liggdelen när hon ska sova, men det är ju bara att bädda gosigt i sittdelen och ha den plant i så fall.

TS; jag tycker spontant att det låter lite tidigt. My har varit superstadig sen hon föddes och satt helt själv när hon var fyra månader, men jag har som sagt ännu inte bytt till sittdelen. Men det skadar ju aldrig att prova, du lär ju märka vad din bebis tycker!

//Julia

Jag avvaktar ett tag till med sittdelen, men att lägga kuddar bakom honom fungerade inte, han försöker sätta sig upp hela tiden och tippar framåt och det finns juh inget sele i liggvagnen, så jag är rädd att han ska trilla ur.

Så det blev så att jag har honom i bärsele och lägger ner han i vagnen när han vill sova :) Så får vi byta till sittdelen när han sitter helt själv sedan.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 658
Senast: Anonymisten
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 226
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 659
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar