När börjar ni?

Golden_Heart

Trådstartare
När börjar/ började ni med de olika maten till era småttingar?
  • Stekt mat?
  • Kött?
  • Fågel?
  • Frukt mosad?
  • Bröd?
Vilka grönsaks & rotfruktssmakisar gick ni genom?
Vilka fruktsmakisar gick ni genom?

Sv: När börjar ni?

Stekt mat? 8 månader
Kött? 4 månader
Fågel? 4 månader
Frukt mosad? 3 månader
Bröd? 5-6 månader

Vilka grönsaks & rotfruktssmakisar gick ni genom? Allt som fanns att erbjuda
Vilka fruktsmakisar gick ni genom? Allt som fanns att erbjuda

Med äldste sonen tror jag han fick smaka alla de första puréerna och rotfruktssmakisarna, och några enstaka färdiga rätter.

Yngste sonen fick någon mangopuré, men sedan struntade jag i det och lät honom från början smaka det vi andra åt. Även om vi anpassade det åt honom. Så antalet burkar vi köpte åt honom kan räknas på mina tio fingrar :D

Från typ tre/fyra månader fick han mest mosad banan, men vartefter tiden gick utökade vi med yoghurt, potatis, kött etc. Tror vi väntade med just stekt mat tills han fick någon tand.

På BVC har de sagt till mig att man inte får ge frukt före rotfrukterna, för då kommer inte barnen att äta ordentligt rotfrukter och andra grönsaker.

Vi började med banan, äppelmos och annat, innan rotfrukter. Idag är våran kille så förtjust i grönsaker att han ratar sött för tex tomat. Jag tror inte riktigt på att man måste hålla en så strikt ordning i smakandet, det blir ganska mycket vad man gör det till.

Får är snälla djur som bor på Gotland ;) Det är en rekomenation för bebisarna inte ska bli "gottegrisar" och för de ska veta att äter man snällt upp sina grönsaker får man något gott till efterrätt! Typ som när man fick ett bokmärke hos tandläkarn.

Rasmus har aldrig nekat något i matväg. Äter lika gärna en bit morot som en bit banan. När han närmade sig 5mån åt han en hel 4mån burk med mat, när han var 5-6 månader åt han gröt till frukost, macka och frukt till mellis, lagad (burk) lunch, youghurt och frukt till mellis, lagad (burk) middag och sen gröt på kvällen!

Jag googlade efter recept som var lämpliga för barn under 1 år. Där stod det ex: från 4 månader, från 5 månader etc. Där fick jag reda på ungefär när man skulle kunna börja med viss mat.

När han var liten körde vi samma sak i 1 vecka, sen när magen vande sig så fick han varierande precis som oss.

smakisar som i pytteportioner ska man inte dra ut för länge på enl min bvc sköterska. Enl henne ska jag ge W så mycket han vill ha.

Han har ätit sen en v innan han blev 4 månader och blir 5 mån på måndag.

I början gick vi igenom smak för smak med rotfrukter (potatis, morot och palsternacka) och sen grönsaker (broccoli, ärtor osv). Nu får han "blandportioner". Han har fått smaka ngn tsk mango och banan och på gröten han han fått blåbär ngn gång. Han äter majsgröt morgon och kväll. Han har varit dålig i magen 1-2 v pga virus och därför har vi inte hunnit prova kött. Men det ska vi göra i dagarna!

Vi började med smakisar men det sket sig rätt så snabbt. Potatisen flög all världens väg, inget gick ner mer än två små pytteskedar. Så jag väntade och gav honom gnaggrejjer när han kunde istället. Först fick han en stav gurka (då kunde han typ få i sig lite kärnor men var inte stark nog att få av skalet. När han var stark nog fick han inte mer gurkstavar) , morotsstavar, bananbitar och bröd att gnaga på. Sen började vi med cornflakes som han fick plocka själv när han var typ 5-6 månader. Sen har vi fyllt på med whatever han har kunnat äta. Har det inte gått har vi väntat ett tag till.

Nu är han 11 månader och fortfarande inte speciellt intresserad. Ett par tuggor går an men absolut inte burkmat då klöks vi för hela slanten. Bitar av min mat vill han ha. Favoriten är majskorn och kokta morötter. Kyckling går bra och spagettin är roliga!

Bvcs rekommendationer är just rekommendationer. Det är Du som är mamma och du gör vad du vill. Lite sunt förnuft och råd från folk du litar på (och så buke såklart ;)) klarar man sig långt på. Tänk på att det är en liten Människa du har, hon fungerar som du.

Det enda jag hållt mej ifrån har varit stekt mat tidigt (men nu får han allt), honung och spenat. Och salt använder jag nästan aldrig ändå.

Vi började som man ska och följde rekomendationerna man fick från bvc. Pga flytt och annat så var vi däremot lite sena med de första smakisarna, började först när barnen var 5 månader.

Det gick bra ett tag men så plötsligt så klöktes barnen av de mesta vi gav dem. Varje matning var bara jobbig! Då tog jag beslutet att bara ge dem päronpuré ett tag. Jag gick emot alla rekomendationer. Men för mig var det viktigt att barnen skulle få tillbaka förtroendet för det som kom på skeden. Det funkade!:laugh:

Efter det så följde vi det som vi själv märkte fungerade. T ex så åt våra barn ingen puré med bitar förrän sent. De åt bitar av bröd, korv, köttbullar osv men fanns det några bitar i purén så klöktes de direkt.

När barnen var 1 år hade de kommit ifatt och åt det de skulle.

Idag är de drygt 2.5 år och vi har inte några problem med maten. De äter det vi äter.

Jag är glad att jag följde min egna magkänsla och inte bvc som sa att jag skulle fortsätta truga med gröten och puréerna som de klöktes av.

/Timsetim

*kl*

Dar jag bor ar nuvarande rekommendationen att man inte ska borja med smakisar forran barnen ar 6 manader. Det gar bra fore ocksa, men inte innan 17v eftersom tarmar etc inte ar "redo" an. Men det dar verkar ju andra sig hela tiden :laugh:.
Vi borjade vid 18v med grot, och sedan frukt och rotpureer, holl inte pa i flera veckor med varje utan ett par dagar bara sen provade vi nasta smak. Vid sex manaders alder at de 3 mal om dagen - grot och fruktpure till frukost, gronsakspure + fruktpure till lunch och samma till middag. De fick kyckling nar de var sex manader, foljt av fisk och sen rott kott. Brod minns jag inte, var nog runt 5 manader nagonstans. Okade gradvis bitarna, och har gatt "tillbaks" flera steg ocksa nar det varit nodvandigt, t.ex. nar de varit sjuka eller fatt tander.

Här i Sverige är rekommendationen också att inte börja med smakisar förrän vid sex månader, det är också WHO rekommendation. Trots det är det många BVC-sköterskor som ger ut gammal information om att börja vid fyra månader.

Här i Sverige är rekommendationen också att inte börja med smakisar förrän vid sex månader, det är också WHO rekommendation. Trots det är det många BVC-sköterskor som ger ut gammal information om att börja vid fyra månader.

Varför ska man inte börja förrän vid 6 mån?

Mina barn,som nu är vuxna, börjde jag ge smakisar vid 4 mån!

Och vad jag sett på dom,så är det ingen som lidit av det!

Det är ju väldigt individuellt, men många bebisar har inte magar som klarar av sådan föda så tidigt som vid 4 månader..

Därför borde rekomendationen vara högre ( och är ju egentligen högre om man ser till ex WHO) , så får man väl prova lite tidigare och kolla hur bebisens mage fixar det ..

Här på vårat BVC säger dom iaf 5-6 månader, men det är inget man behöver följa slaviskt.

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 712
Senast: Pilot
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 262
Senast: Squie
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 537
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?