Sv: När börjar Ni med eksemtäcke på våren?
Var bor du?? Så fort det blir varmt ute, slutet av mars. Heltäcke med huva och maglapp. Så fort det blir varmare ute, i maj, beroende på var man bor, tvättar jag hela hästen.
Är det knott hästen är allergisk mot (det finns även allergi mot t ex fluga o mygg) så stallas den in innan solnedgången börjar, då kommer knotten. Den släpps inte ut förrän solen gått upp om möjligt. Jobbar man o har hästen hemma kan det bli svårt om man t ex börjar tidigt.
Vissa släpper ut hästen om natten o tar in den innan solen går upp.
Hästen ska ha en bra foderstat, analyserat hö/hösilage o anpassat tillägg efter det.
Vad som är bar salva etc finns stora åsikter om. Många ger alger, andra ger Ökozon, det finns olika tillskott/foder som ska hjälpa eksemhästar o hur mycket som är sant i det kan jag inget säga om.
Jag ger nu en bra foderstat, har en blåsig o instängslat in de få träd i hagen, tvättar med jämna mellanrum o i stort varje dag med äppelcidervinäger blandat med vatten, smörjer ev sår med AVS 14, men undviker att smörja in man o svans för det fastnar så mycket skit i det. Tvättar o byter täcke varje vecka, tvättar i såpa. Skapet o magen har jag en hemgjord citronellablandning, recept som jag fått av andra eftersom det går åt en hel del repellerande medel under den tiden.
Knotten kläcks några gånger under sommaren, lite olika var man bor o då blir häsetn ofta sämre....