När börjar Ni med eksemtäcke på våren?

zamboca

Trådstartare
Har tyvärr fått en eksemhäst i stallet, vill nu gärna att han skall få en så bra sommar som möjligt. Tacksam för tips och råd.

När brukar Ni börja använda ekemtäcke på våren? Vill ju gärna skydda honom så tidigt som möjligt.

När på dygnet brukar Ni stalla in hästarna på sommaren, när lider de som som mest?

Något speciellt foder/insektsmedel/salva som är bättre/sämre?

Sv: När börjar Ni med eksemtäcke på våren?

Var bor du?? Så fort det blir varmt ute, slutet av mars. Heltäcke med huva och maglapp. Så fort det blir varmare ute, i maj, beroende på var man bor, tvättar jag hela hästen.

Är det knott hästen är allergisk mot (det finns även allergi mot t ex fluga o mygg) så stallas den in innan solnedgången börjar, då kommer knotten. Den släpps inte ut förrän solen gått upp om möjligt. Jobbar man o har hästen hemma kan det bli svårt om man t ex börjar tidigt.

Vissa släpper ut hästen om natten o tar in den innan solen går upp.

Hästen ska ha en bra foderstat, analyserat hö/hösilage o anpassat tillägg efter det.

Vad som är bar salva etc finns stora åsikter om. Många ger alger, andra ger Ökozon, det finns olika tillskott/foder som ska hjälpa eksemhästar o hur mycket som är sant i det kan jag inget säga om.

Jag ger nu en bra foderstat, har en blåsig o instängslat in de få träd i hagen, tvättar med jämna mellanrum o i stort varje dag med äppelcidervinäger blandat med vatten, smörjer ev sår med AVS 14, men undviker att smörja in man o svans för det fastnar så mycket skit i det. Tvättar o byter täcke varje vecka, tvättar i såpa. Skapet o magen har jag en hemgjord citronellablandning, recept som jag fått av andra eftersom det går åt en hel del repellerande medel under den tiden.

Knotten kläcks några gånger under sommaren, lite olika var man bor o då blir häsetn ofta sämre....

Kom ihåg att jag frågade samma fråga förra våren. Då satte jag inte på täcket förrens 16 april och det var alldeles för sent här i stockholmstrakten. Sen är det ju lite olika från år till år, beroende på hur klimatet är. Kommer att sätta på det senast 1 april i år. Det tråkiga är att det blir mitt i värsta pälsfällningsperioden.

Tack för ditt svar! Vet inte vad eksemen beror på, kan man testa det? Vi har fortfarande haft upp mot 20 grader kallt här på nätterna och snö. Har dock märkt kliningstendenser redan. Han har kliat bort en del av pälsen bak på rumpan, inte enbart svansen utan pälsen är borta. Det kanske beror på något annat? Har funderat på om en shamponering skulle vara bra men eftersom det fortfarande är så kallt vill jag inte göra det nu.

Börjar nästan fundera om det kan vara pälsätare. Har kliat av sig en del päls under manen också. Har dock inte märkt något på de andra hästarna.... :(

Har ett liknande problem; en av de tre pållarna har kliat av päls på halsen. Ej kliat manen och ingen av de andra är drabbade. Om det var ohyra borde de andra väl också ha det?

zamboca skrev:
Tack för ditt svar! Vet inte vad eksemen beror på, kan man testa det? Vi har fortfarande haft upp mot 20 grader kallt här på nätterna och snö. Har dock märkt kliningstendenser redan. Han har kliat bort en del av pälsen bak på rumpan, inte enbart svansen utan pälsen är borta. Det kanske beror på något annat? Har funderat på om en shamponering skulle vara bra men eftersom det fortfarande är så kallt vill jag inte göra det nu.

Då är det säkert pälsätare. Min eksemhäst har aldrig haft pälsätare förut, det har dock den andra hästen. Hon får ofta under manen o ifjol över ögat!!

Nu fick eksemvalacken pälsätare vid svansen, på båda sidor o en fläck lite högre upp... Rakade av o sprejade på Frontline vet (samma man köper till hund o katt i pipetter mot fästingar o ohyra, finns även i dosflaska, kan beställas på apoteket)

Han ser inte klok ut, men pälsätarna är borta efter bara en behandling, ibland får man spreja på efter en vecka o ytterligare en vecka till. Nu växer pälsen ut igen :smirk:

Här i Östergötland finns det en veterinär, hudkonsult, som forskar och utreder eksem o andra allergier. Läste även att det finns en i Sthlms-trakten, hur det är i övriga landet vet jag tyvärr inte, det här är inte jättevanligt. Min häst har gjort pricktest som visade på stark knottallergi samt kvalsterallergi.

Kan man göra pricktest för att se om en häst som ej har exem har anlag för att få det? Misstänker att ena pållen har/kommer att få exem eftersom han kliade lite förra sommaren. Det hade ju varit jättebra att kunna konstatera om pållarna har anlag för exem så att man kan förebygga!

Åh, det vet jag inte?? Då skulle den metoden klart användas INNAN hästarna exporteras från Island!!

Det finns väl en metod på försök, fast hur tillförlitlig den är vet man ju inte ännu. Men säkert kommer den att kunna utvecklas, och det tror jag blir bra.

Min kompis köpte nyligen två hästar. När jag såg dem nu för ca en vecka sedan tänkte jag "hoppsan, här var det pälsätare". Det var bortkliade fläckar främst under manen och fram på huvudet och främst på den ena hästen.

Frågade min kompis, tyckte att det var konstigt eftersom hästarna var vet. besiktigade. Vet. hade sagt att det inte var pälsätare utan att det var som de blivit svettiga i med värmen och den tjocka vinterpälsen. Under kom dock ny päls.
Jag vet inte riktigt vad man ska tro...

Och klia runt svansen som någon beskrev har jag själv skådat på en annan väns häst i vinter. Han har exem på somamren, ägaren sa dock att han gjorde så varje vinter och att det inte var pälsätare. :confused:

Skulle man kunna få ta del av dess hemmagjorda preparat mot exem?
vore tacksamt!!/Marijaa

Och förresten kan jag tipsa om något som jag lärde mig när jag gjorde praktik hos en kvinna med mycket kunskap och erfarenhet :bow: .

Där rakade vi en "lusränna" under manen vintertid, just för att där blir det ofta varmt och fuktigt och i den miljön trivs pälsätare och annat skit. Så för att "förebygga" rakade vi alltså en ett eller två tag bred ränna under manen. Inget som syntes.
/Marijaa

Om hästen har pålsätare försvinner all päls fläckvis då,??.
Min häst ser eländig ut i pälsen fläckar av avbiten päls, dvs pälsen är kortare på en hel del ställen. HAn har sådana fläckar på var sida om svansen och en hel del på halsen. Det var likadant förra året vid denna tiden. Veterinären sa då att det inte var pälsätare utan att hästarna leker och smånaffsar varandra.
Han fick eksem förra sommaren så det är väl dags att börja med täcke nu. Jag har smörjt med alovera gel och Natusan baby oil regelbundet under vintern så att mankam och svans inte skall vara så torra och mjälliga. Har också fått tips om att tillsätta lite vetegroddsolja i maten. Hoppas att detta skall vara lite förebyggande.
Jag missade utbrottet av eksem i somras så han fick en del sår i man och svans som jag behandlade med Nylanders salva.

Jag minns att jag hade en ponny med exem för många år sedan. På vintern hade han mycket problem med svamp och andra hudåkommor, hårlösa områden och ibland klia. Detta skulle enligt vet. bero på allmänt nedsatt immunsförsvar, särskilt gällande huden. Hans sista år var det som att ha exemhäst året om.

marijaa skrev:
Och klia runt svansen som någon beskrev har jag själv skådat på en annan väns häst i vinter. Han har exem på somamren, ägaren sa dock att han gjorde så varje vinter och att det inte var pälsätare. :confused:

Vår eksemhäst fick klåda i pälsen längs med mankammen under hans första vinter i Sverige. Först provade vi medel mot pälsätare och eftersom det inte hjälpte sa veterinären att det inte kunde vara det. Han skrev istället ut ett medel mot svamp (Imaverol tror jag det heter) och då försvann klådan efter en tid. Klådan bredvid mankammen har återkommit varje vinter sen 1997 och vi tvättar honom med svampmedlet.

Hva er pälsätare? :confused:

Min hest fikk sannsynligvis eksem i høst, men jeg er fortfarande inte sikker på att det verkligen var eksem... Han kliade lite hela året, och blev faktisk bättre når vi barberte hele han (han satte vinterpels i juni, så vi måtte barbere) og jeg satt han på beite i juli, og alt gikk bra helt til august/september, da begynte han å få sår, og jeg satt på eksemdekken. han ble litt bedre, men så MYE verre!!! :eek: Det var så konstigt, och han blev bättre etter vask med Virkon S... :cool:

Suck, idag är det 1 april och det datum jag hade bestämt mig för att sätta eksemtäcketäcke, eftersom jag förra året satte på det alldeles för sent (16 april). Kan inte minnas när vi haft en så rejäl vinter. De senaste månaderna har vi haft massor av snö och jättekalla nätter (många över - 20 grader). Den senaste veckan har det varit - 8 varje dag när jag gått upp på morgonen.

Hästarna har aldrig varit så sena i sin fällningsprocess. Ena hästen fäller hyfsat nu först, eksemhästen har knappt börjat fälla och den tredje hästen fäller inte alls. Känns verkligen bakvänt att sätta täcket idag. :confused:

JAg suckar lika mycket som du. Jag har också bestämt mig för att börja med täcke 1 april för att inte utsätta min häst för de hemska knotten. Gjorde precis som du förra året. Började med täcke lite för sent och han utvecklade eksem.
Men jag tycker att det verkar lite tidigt eftersom det är så kallt på nätterna, i natt var det 6 minus. MEn sen går ju temperaturen snabbt upp på dagen. JAg vet inte om det finns någon risk för knott så länge det är så kallt på nätterna så jag kanske avvaktar tills det blir varmare på nätterna. Jag tog fram täckena igår. Det känns inte roligt... :eek:

Pälsätare på mina hästar har gjort att pälsen försvinner på en liten bit, då ser jag det o då rakar jag på o runt o sedan på med Frontline. Om det får gå länge ser det till sist ut som om hästen blivit rakad.

När hästar leker syns det mer som om pälsen blivit skuren rakt av, som om man klippt i pälsen,det ser inet exakt samma ut, men så finns det faktiskt hästar som biter sej fast o verkligen knaprar loss päls. Det gör min ungvalack och där ser det ut som det KUNNAT vara pälsätare om jag inte vetat om vad som pågår i hagen! Där har jag på något äckligt antituggmedel där ungvalacken biter.

Eksemhästen har täcke på sej sedan en vecka, heltäcke med maglapp. Igår var mankammen svullen...Han är extremt känslig mot knott enligt pricktestet. Så det är bäst att börja i mycket god tid INNAN, nu är ju värmen på full gång i större delen av södra sverige.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 481
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 083
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka