När började man importera islandshästar till Sverige?

Grana

Trådstartare
När jag var liten, så var jag mycket hos en hästhandlare och red. Han fick hem många islänningar som var från Island (är vad jag minns iallafall) Jag fick då alltid höra att han var en av de första som tog hem islänningar hit.
Kan det stämma?
Året jag började rida hos honom var -73

Jag vet iallafall att han runt -75 och framåt hade en fin hingst (hade iallafall många som kom på betäckning). Och jag fick ofta höra att han då var en av Sveriges finaste. Men ung som jag var så vet jag ju inte hur mycket sanning det var i allt :) :crazy:
Men jag har funderat mycket på det.

Jag red mycket islänningar på den tiden. Med då kostade de inte så mycket. Min första häst fick jag när jag fyllde tio år, det var ett islandssto och hon kostade 4500 :)

Grana som har sitt nicknamn efter två islänningar hon skött om :)

Där ser man. Då var han lite sent ute :)

Kanske det var att han började importera när islänningen blev populärare här då. Jag vet inte...
För inte kan man importerat så mycket hästar på den tiden.

Hmm var det inte i slutet av 60-talet som Göran H började improtera stora mängder också? :confused: Har för mig att Peter var typ 9 år då och det borde ju betyda 1969...

Petur fra Tulka var väl annars en av de allra första svenskfödda islandshingstarna?! Men ni som är gamla i gamet får gärna upplysa oss nykomlingar om de exakta datumen osv... :p

Fáni från Ekastorp och Lýsingur från Tulka föddes 1973, Fáni bedömdes första gången 1978 och Lýsingur 1979.

Hur såg Lysingur ut? Jag minns han hade en hingst en kort tid som hette så. Fast kanske finns flera som heter samma?

Lysingur kan du läsa om på Gäverstad hemsida. Han Var en av Lenas första hästar. Finns även bilder :)

1969 stämmer bra. Men vilken månad vet jag inte.
Känner till en utav dessa hästar som imp. 1969 och som fortfarande lever. En skäck valack som i dag är 38 år gammal. Och då imp. som 3 åring.

I boken "Islandshästen i Sverige 1975-1999" som utgavs i samband med SIFs 25årsjubileum kan man läsa att den första importen skedde redan runt 1900talet. Då var det Albert Engströms livfulla skildringar från Island - som han fö kallade "Åt häcklefjäll" - som bidrog till intresset för islandshästen.
1910 kom Agronom A E Collianders 350 första islandshästar till sverige - han importerade på uppdrag av bönder som ämnade ha hästarna i jordbruket.
Sedan började storimporterna av islandshästar i slutet på sextiotalet.
De berömda grälen vid kajen i Helsingborg 1969 stod mellan Gunnar Bjarnasson och Greve Lewenhaupt. Greven ville stoppa importen av "dessa avskyvärda skräphästar!"

Jag rekomenderar alla att köpa/läsa boken, finns att beställa hos SIF. Att läsa den gör att man får viss förståelse för det klimat som ibland kan omgärda islandshästara och dess entusiaster - det förklarar en hel del kanske man ska säga... :angel:

Det fanns en tidig import av islänningar i mellankrigstiden. Av dessa fanns inga spår kvar när de berömda massimporterna 69 -70 ägde rum. Det står en massa bra i jubileumsboken. Jag skaffade mina första islänningar -72, de hade då varit i sverige i 2 år.
mvh ingrid

Olle Karlgren i Gällivare på Karlgrens Slakteri importerade massa islandshästar för ett x antal år sedan... kanske runt d årtalet du pratar om??? Han var väl bla en av de första som importerade islandshästar? Bl a Hingsten Tapper som Anneli ägde.

Jag bor på en gammal släktgård och när min farmor var barn hade dom islandshäst här och använde i brukandet av gården.
Min farmor var född ca 1910 så det borde väl ha varit på 1920 talet kanske.
Det gamla bettet hänger på väggen i mitt vardagsrum och är avsevärt mindre än det som senare användes till ardennern som kom senare till gården :smirk:

Jag började att rida 1971-1972 någonting på just islandshästar. Det var på en liten ridskola i Lindome strax söder om Göteborg.
Jag kommer ihåg att de gick i grisepass. Fast så kallade man det inte då. Tölt hörde jag aldrig talas om!
Men det var då jag fick mitt hästintresse som faktiskt består ännu. Har t o m en egen idag.
De fixade en bra grund för hästintresset genom att varje helg komma med en buss och plocka upp kommunens ungar på morgonen och sedan sent på eftermiddagen köra hem dem igen. Hade man gjort ett gott dagsverke kanske man t o m fick rida lite!
Här stod också hingsten Faxi frá Reyjkum.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 046
Senast: alazzi
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 591
Senast: cirkus
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 148
Senast: As_Vegas
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 101
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30