Sv: När börja med sittvagn?
Du anar inte vilket mickel det är att komma iväg
Jag har duovagnen och scootern i bilen, och syskonvagnen hemma.
När jag ska någonstans med bilen, och båda barnen ska med och måste åka vagn, måste vi vara flera vuxna. Och det blir nästan alltid så, att jag har sällskap.
Men nu börjar Elis bli så pass stor att han kan gå bredvid Alvin. Alvin i sin tur kan snart åka scooter´n, så då slipper jag släpa med stora liggvagnen i bilen och kan trycka in hundburen där istället.
Syskonvagnen har jag plockat bort liggdelen i, den drar snett och blir otymplig. Dessutom har den fullt liggläge vilket gör att Alvin ligger nästan precis som i liggdelen, om han får en åkpåse.
Syskonvagnen tar jag om jag går ner på stan, jag tar aldrig med den i bilen. För då måste jag packa ur de andra vagnarna ut ur bilen, och in i huset.
Ska jag handla åker Elis kundvagn och Alvin sitter i babyskyddet. Jag kan inte byta till större bilstol förrän Alvin kan sitta själv, så han kan åka i kundvagnen också. Babyskyddet är så smidigt i och med att man får med sig barnet så lätt. Ska jag handla lite så kan Elis gå, och Alvin åka vagn.
Syskovagnen tar dessutom ett tar att få ut ut huset då den är ihopvikt i ett litet rum här i huset, den är för stor att ha ståendes i hallen som vi hade med vanliga vagnen till Elis. Men syskonvagnen är bra, för då kan jag gå ner på stan, med Elis bredvid. Blir han trött kan han åka. Har jag någon av de enklare vagnarna till Alvin så blir ju Elis utan, och han orkar inte fram och tillbaka till stan.
Ska jag gå ner på stan får jag börja tio minuter tidigare med att packa ut barnen, annars blir det stressigt.
Nackdelen är ju som sagt om jag är på stan med Elis gåendes, och hans skulle behöva sova. Men han börjar bli så pass stor att han kan vänta med en tupplur tills tillfälle uppkommer.
Om jag tar scootern eller liggvagnen till Alvin beror ju på om han är vaken eller om han ska sova.
Oftast planerar jag snabbt innan jag ska någonstans att allt går mycket, mycket smidigare än vad det kan tänkas låta nu. När jag läser igenom det ser det så himla rörigt ut, men jag är van och vet ju hur barnen är vid olika tidpunkter och beroende på vart vi ska. Och då är jag ute med mina barn varje dag.