När börja med 1åring,om man vill satsa?

självklart kommer jag att ta detta i min och hennes takt,men jag blir bara lite orolig eftersom det är första fölet,(som nu blivit åring)och jag verkligen köpte henne för att satsa,så jag vill ju ej halka efter eller hur jag ska uttrycka mig. :crazy:Men jag kommer ju försöka få henne dit jag vill.Vet bara ej hur jag ska starta som sagt.
:angel:

Ta det lungt! Du har gott om tid. Du vill väl ha en kamrat som håller i många, många år framöver, eller hur?

Köp någon bok, tex Unghästar av Andersson o Lindberg. Där finns en väldigt bra plan att gå efter. Det är inte meningen att hästen ska vara färdigutbildad till treårstestet!

Bry dig inte om vad andra gör med sina hästar, eller skryter om när du träffar dem. De låter väldigt oseriösa i mina öron. Att hästar naturligt utför avancerade "dressyr"rörelser i hagen, av sig själv, är en helt annan sak mot att göra dem med ryttare på ryggen. Skrytmånsarna kanske eg menar att deras häst gör såna rörelser fritt i hagen?

Om du vill göra nåt med din ettåring så ta och visa den i sommar! Då får du ju lite mer hantering och lastträning dessutom. Men ställ inte några höga krav, ta det lugnt.

det e just det som är hemligheten..... börja jobba i unga år så anpassar sig skelettet till arbetet.inte för mycket givetvis men,lagom.om du väntar tills hästen är färdigväxt,har du ett skelett, visst, men om det e starkt, nej , det tror inte jag för det har inte utsatts för lagom belastning hela tiden och fått anpassa sig till det.däremot förväntas 3åringen gå ganska regäla pass med liten eller ingen tillvänjning alls ibland. lagom träning i unga år alltså. ut och gå med 2-åringen 1 timme om dagen, det gör den gott.så ser jag på saken :)

Jag tycker du gott kan ta det lugnt och kanske gå ut och gå lite med hästen. Man kan ju lägga större vikt vid den "dagliga" hanteringen såsom tränsa, borsta, vänja den vid "prassel", och bara satsa på att bygga upp en bra kontakt till hästen.
Kör stenhårt på att vänj hästen tidigt vem du är och att du är en person som den kan känna tillit till.
Bli vän med din häst. ;)
För att sätta igång med träning för tidigt (tömkörning, longering etc) kan lätt göra att hästen ev. tröttnar i förtid. Och då kan du få ett sånt bakslag senare istället.
Och det kommer INTE ha nåt att göra med hästens framtida fysik eller exteriör om du inte går långa promenader och tömkör m.m.
Det tar du ifatt sen när du väl börjar. Visst, man kan väl i så fall vänja den vid alla hanterings-redskap (typ longerlina, träns, benskydd,lindor m.m) Men låt det stanna där och ta det i lugn och ro när du har fått barn..
Man tjänar inte mycket på att stressa på bra resultat. Det måste få ta sin tid och hästen måste framförallt vara fysiskt mogen för det.. Och jag personligen anser att en
1-åring är INTE redo för tömkörning, longering m.m.
Så mitt råd är att ta det nätt! I alla fall tills hästen är 2 år. Du hinner mycket på det året innan hästen fyller 3 och det är dax att börja rida in den på allvar..
:)

Unga hästar ska inte jobba! Hur kan du skriva så? Unghästar kan koncentrera sig väldigt korta stunder och att låta dem arbeta innan de vuxit klart är ju farligt. Nu menar jag inte att de bara ska gå i en hage och inte göra nåt men arbeta ska de inte. *suck*

Du har helt rätt, men träningen ska komma av att hästen rör sig naturlig i kuperad terräng, inte någon träning från människan.

ursäkta men läser du inte noggrant eller??
jag "jobbar" hästen med det menar jag hanterar och går promenader, tvättar,borstar ,lyfter hovar INTE regelrätt jobb!!

Jodå jag är fullt läskunnig men det är inte första gången du skriver inlägg om konstiga träningsmetoder och liknande. Minns speciellt nån tråd på Gnägg har jag för mig.

Hur får hästen muskler av att man tvättar och borstar hästen????

Det är mycket större risk att du gör något för tidigt än för sent. I princip så KAN du inte ta ngt för sent.
Jag är INTE imponerad av tvååringar som kan ditten och datten.

En unghäst behöver först och främst växa klart för att bli hållbar. Jag skulle inte göra ett smack mer med min åring än vad du gör - se till att den är ledbar.

Ursäkta, men du har inte så mycket erfarenhet av utbildning av hästar som växer va ?

En unghäst mår bäst av att stärka sig på den naturliga vägen, dvs med jämnåriga lekkamrater i kuperade hagar.

Var på en clinic med Jan Brink i helgen. Han pratade mycket om att sätta igång med de svåra rörelserna i tid. tex så var de noga med att hästarna, som 4-åringar, lärde sig att ta korta steg i traven liksom trippa, som en liten förberedelse till piaff. Detta trappades sedan upp vartefter, utan några som helst krav på att den skulle "gå på stället", utan bara förstå vad man ville. I och med detta får man sedan enklare att få hästen att förstå vad man vill när det börjar bli dags att kräva samling. Han var emot "trampandet" som man ofta ser, att någon går bakom med spö och man liksom hetsar hästen in i piaff. Dom visade hästar mellan fem-sju år, och då fick man tydligt se skillnaden mellan femåringens och sjuåringens "piaff".
Samma sak med byten, unga hästar har ju ofta lite sämre balans i galoppen, och detta kan man ju utnyttja för att påbörja bytesinlärningen. Sedan ska självklart bytena ske i balans, men det blir ju enklare om hästen förstår vad man är ute efter. Han sa att det svåraste som fanns var att lära en häst, som gått LA i några år, att byta. För den var så befäst i sin förvända galopp att den hellre går där än byter, som en ung häst gör.
Nu är detta såklart en av världens bästa dressyrryttare som pysslar med detta.... Man själv kanske inte fixar det lika bra :crazy: Men goda ideer hade han iaf.

Om jag vore du skulle jag ta det lungt med all träning tills på hösten som tvåring (typ efter betet då) du ska ju ge din häst chansen att lägga energi och ork på att växa och utvecklas ordentligt som den ska oxå. Nu pratar jag inte om hantering utan träning det är två skilda saker (i alla fall för mej är bäst att tillägga!!)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 311
Senast: starcraft
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 144
Senast: Görel
·
Dressyr Hej! Jag fyller 14 i slutet av året är sugen på att börja tävla dressyr. Jag har precis fått en ny medryttarponny som jag får lov att...
Svar
16
· Visningar
1 904
Senast: Kiwifrukt
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar