Jag tycker du gott kan ta det lugnt och kanske gå ut och gå lite med hästen. Man kan ju lägga större vikt vid den "dagliga" hanteringen såsom tränsa, borsta, vänja den vid "prassel", och bara satsa på att bygga upp en bra kontakt till hästen.
Kör stenhårt på att vänj hästen tidigt vem du är och att du är en person som den kan känna tillit till.
Bli vän med din häst.
För att sätta igång med träning för tidigt (tömkörning, longering etc) kan lätt göra att hästen ev. tröttnar i förtid. Och då kan du få ett sånt bakslag senare istället.
Och det kommer INTE ha nåt att göra med hästens framtida fysik eller exteriör om du inte går långa promenader och tömkör m.m.
Det tar du ifatt sen när du väl börjar. Visst, man kan väl i så fall vänja den vid alla hanterings-redskap (typ longerlina, träns, benskydd,lindor m.m) Men låt det stanna där och ta det i lugn och ro när du har fått barn..
Man tjänar inte mycket på att stressa på bra resultat. Det måste få ta sin tid och hästen måste framförallt vara fysiskt mogen för det.. Och jag personligen anser att en
1-åring är INTE redo för tömkörning, longering m.m.
Så mitt råd är att ta det nätt! I alla fall tills hästen är 2 år. Du hinner mycket på det året innan hästen fyller 3 och det är dax att börja rida in den på allvar..