När börja bära på ryggen i Manduca?

Luna10

Trådstartare
Ja, hur gamla var era barn när ni började bära dem på ryggen? I instruktionerna står det ju från 8 kg, men har det inte också att göra med hur stadiga barnen är i kroppen?

Viking är ju nu snart 4 månader och väger ca 7 kg och ca 65-66 cm lång. Jag tycker att det blir tungt att bära längre stunder på magen (har axelremmarna i kors), men det är kanske jag som är klen?:o

Men han kanske är för liten för att åka på ryggen ännu?

Sv: När börja bära på ryggen i Manduca?

Vi hade försisso aldrig någon manduca utan bar mest i långsjal. Men jag började så smått bära på ryggen vid 7 månader. Först bara hemma och någon månad senare även ute.
Nu när jag har vanan inne och känner mig säker med att ha ett barn på ryggen skulle jag kunna börja tidigare. Så nästa barn kommer nog att sitta på ryggen någon gång mellan 4-6 månader.
Annars tror jag , som du säger, att det har mer betydelse hur pass stadigt barnet är och vad man själv känner sig säker med än vikten.

Testa och se, känns det inte ok så ha på magen ett tag till. Jag tror Sam var 8 månader när jag började bära på ryggen, då var det lätt att svinga upp honom själv och han satt bra och såg bra. När de är så små vet man ju inte om de har mössan i ögonen eller så!

Jag har burit i microstunder på ryggen bara för att få något gjort alls! Ibland kommer inte rapen för lååååångt senare och minsta lilla rap som måste ut så blir hon hysterisk om man inte bär! Och jag kan inte göra vissa sysslor med henne på magen. Så 3 mån i spädbarnsinsatsen och max utfälld rygg har hon suttit så ibland. 57,5 cm och 5440 g tung. Hon har varit nöjd. Hade nog klagat om det gjort ont. Men jag har vikt in kanten under knävecket en aning innan jag vridit runt selen framför en spegel.

Men bara inomhus alltså. Och då har lägenheten sett ut som ett bombnedslag och åtminstone diskbänken och visst plock från golv har varit akutåtgärd.

selepose015.jpg

selepose016.jpg

Senast ändrad:

Jag började bära på ryggen med Ergon (som är lik Manducan i modellen) vid sju månaders ålder ungefär. Det hade säkert funkat bra tidigare eftersom min skrutt var stor och stadig i kroppen tidigt. Men jag tyckte ryggbärande var lite läskigt :o så jag väntade tills hen absolut inte stod ut med att bli buren med ansiktet mot mig längre. Vid sju månader var det tråkigt tråkigt tråkigt att inte kunna se framåt och nappa åt sig allt inom räckhåll.

D fick börja åka på ryggen när han var 9 månader nånstans.

L kommer få börja åka på ryggen tidigare då han redan nu är så pass stor och tung, han kommer "skymma sikten" för morsan redan i vår här. Så när han är stadig i huvudet ska vi börja bära bakpå:)

Tack för alla svar!

Viking är ju rätt stor redan, även fast jag har ryggen fullt utfälld så är nästan hela huvudet ovanför, bara ngn cm av bakhuvudet som får stöd. Men han är väldigt stadig i nacke och kropp för sin ålder säger de på BVC.

Spädbarnsinsatsen kom han inte i ens när vi fick Manducan (i julas), då var han knappa 3 månader.

Jag kommer nog att prova lite smått inomhus bara han har fyllt 4 månader, funkar det inte får jag väl bära på magen, men det är tungt med 7 kg klump på magen....

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 023
Senast: Farao
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 984
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 220
Senast: Badger
·
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 313
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka