När blir däck gamla/dåliga?

Piek

Trådstartare
Nu förstår jag att det är olika mellan olika märken och varianter men om vi tänker ur ett ungefärligt perspektiv:

- ungefär hur många mil kan man köra innan mönsterdjupet börjar bli dåligt?

- hur många säsonger håller däck som inte går jätte många mil? (alltså när blir gummit torrt/dåligt? )

Vi tänker oss att däcken förvaras torrt, i plusgrader och väl rengjorda när de inte sitter på bilen.

Svaret på en som kört/kör på gamla skitdäck som däckfirmorna kastat, slut så som i "slut" är dom när man kan sticka in tumnageln i torksprickorna på sidorna eller när mönstret ligger under godkänt. Olika däck åldras olika fort och jag ska fortsätta köra slut på dubbryckta gamla vinterdäck i sommar också, dom började bli lite torkspruckna i sidorna för 2 år sen men sen har det inte hänt mera så då får dom rulla en säsong till.

Jag har bara haft gamla däck och inget har skjutit pga. torksprickor. Håll lite koll bara.

Nu förstår jag att det är olika mellan olika märken och varianter men om vi tänker ur ett ungefärligt perspektiv:

- hur många säsonger håller däck som inte går jätte många mil? (alltså när blir gummit torrt/dåligt? )

Vi tänker oss att däcken förvaras torrt, i plusgrader och väl rengjorda när de inte sitter på bilen.

Ett år köpte jag ett par GoodYear som rekommenderades av verkstaden. Satte på dem i slutet av mars och hade inget mönster alls kvar i oktober. Kasserades direkt.

Sedan dess har jag köpt billigare märken som håller 4-5 säsonger. Kör man väldigt lite kanske 1-2 till.

Så på A svarar jag 1500 mil - 9000 mil, från nytt till dags att kassera.
B är svårare. Sommardäck är inte så känsliga för torrhet/hårdhet, förrän sprickor syns. Vinterdäck måste vara mjuka för att fungera, så de har kortare bäst-före.

Det beror lite på körstilen, det där med hur många mil. Jag har haft däck i tre säsonger. I år blir det bara en säsong då däckmönstren var dåliga när jag köpte bilen på både sommar- och vinterdäcken.

Däck kan hålla länge om de får ligga svalt, tydligaste tecknet på att de börjar bli dåliga är om det bildas sprickor i dom. Men gummi åldras även om det får ligga svalt.

Det beror helt på hur underlaget ser ut samt hur man kör, samt vad det är för kvalitet på däcken. Lagligt får man bara köra på däck som har minst 1,6 mm sommartid och 3 mm när det är vinterväglag och enligt mig behöver man byta däcken innan dess för att köra säkert. Räkna lite på bromssträckor i 90 km på olika typer av däck så blir man lätt förvånad och mer benägen att köpa däck.

Man räknar med att ett däck har en livstid på 10 år. Så även om däcket aldrig har rullat en mil så är det för gammalt att använda efter 10 år. Mycket viktigt när man köper motorcyklar och äldre sommarbilar.

Jag har blivit itutad av sambon att däck bara håller 2 säsonger, sen blir de gamla/dåliga/osäkra. Så detta med att däcken har hållbarhet på tio år - jag måste läsa på lite själv känner jag.

Mina senaste vinterdäck råkade jag visst ha däckseparation på. de kasserades när det var femkronestora hål i dem. Jag hade tydligen slang inuti dem, för de höll fortfarande luft. Sedan dess har jag blivit nogrannare med att kolla däcktryck och kanske inte "köra slut" på däck. Livet är värt lite mer än så.

Mina vinterdäck jag skulle sätta på i höstas visade sig vara 19 år gamla. Såg som nya ut om man bara kollade på dem, fina mönster, bra dubbar och inga sprickor eller något sånt. Däremot var de stenhårda. Däckbytargubben sa att jag körde säkrare med sommardäcken på.

Jag köpte bilen våren innan och fick vinterdäcken på köpet och vet att förra ägaren körde runt med dem i norra Sverige. Bilen hade inte en skråma men hur de höll sig på vägen vet jag inte.

Jag har alltid lärt mig att man ska byta däck ungefär var fjärde år, sen börjar gummit bli för hårt, men det kanske varierar beroende på tillverkare?

Själv så byter jag däck varannat år. Köpte nya vinterdäck inför årets vintersäsong och kommer köpa nya sommardäck i vår när det är dags för att byta till sommardäck. Jag tycker bra däck är en billig livförsäkring och jag kollar alltid vilka som är testvinnare och vad som passar mina förutsättningar, blir riktigt mörkrädd när jag läser vad en del kör omkring på. :crazy:

Jag har kört 4500 mil på min 6 år gamla bil. Sommardäcken är på gränsen men vinterdäcken kan gå en vinter till , tror jag.

Min förra bil var 5 år, gått ca 5000 mil och hade kvar de första däcken. Sommardäcken var då på gränsen till lagliga och jag hade köpt nya om jag hade hunnit byta till sommardäck. Vinterdäcken var bättre, Men det var nog mycket för att de var dubbade.
Jag frågade alltid den som bytte om de kunde gå en säsong till.

Intressant fråga, jag har ett gäng gamla vinterdäck i boden som har legat där i två år, och innan dess körda på ett eller så, som jag funderar på om jag kan sätta på när dessa är slut.

Jag skulle aldrig riskera mitt eller andras liv genom att snåla på däck. Däck och bromsar är det som, enligt mig, får kosta "vad som helst".

Min sambo (lastbilschaufför) har lärt mig att inte bry mig om minsta tillåtna mönsterdjup. Man byter LÅNGT innan dess. Och man använder inte däck som är äldre än 3-4 år.

Jag har precis köpt en bil där sommar- och vinterdäck kom med. Sommardäcken var "2 bra och 2 dåliga". Jag kommer byta alla 4 nu till sommaren. Vinterdäcken var bra, men de kommer jag byta till vintern ändå. Jag riskerar INTE mitt liv.

Man borde slänga folk i fängelse som kör på slitna däck. Det är verkligen ingen merit att snåla på däck...

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 394
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 274
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 785
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel