När behövs Sjukintyg?

Det ska till AG i första hand. Det är AG som betalar sjuklön första 14 dagarna. Sen ska FK ha intyget. Så om man t ex blir sjukskriven en månad så ska alltså först AG ha intyget och sen ska FK ha intyget. Så det är bra att ta en kopia.

FK vill ha originalet. Jag har alltid lämnat kopian till arbetsgivaren.
 
Det ska till AG i första hand. Det är AG som betalar sjuklön första 14 dagarna. Sen ska FK ha intyget. Så om man t ex blir sjukskriven en månad så ska alltså först AG ha intyget och sen ska FK ha intyget. Så det är bra att ta en kopia.

FK vill ha originalet. Jag har alltid lämnat kopian till arbetsgivaren.

Okej då vet jag att det är från och med den 15onde som jag kommer behöva sjukintyg. Men nu skriver ni olika igen! den 15onde Ska jag lämna det till arbetsgivaren eller FK? Eller båda?
 
Okej då vet jag att det är från och med den 15onde som jag kommer behöva sjukintyg. Men nu skriver ni olika igen! den 15onde Ska jag lämna det till arbetsgivaren eller FK? Eller båda?

Försäkringskassan tar över din sjukskrivning efter de första 14 kalenderdagarna. För mig är det arbetsgivaren som lämnar över det dit, kolla med din arbetsgivare för säkerhets skull.

Då skickar FK dig en blankett, Ansökan om sjukpenning. Först när du skickar in den behöver du skicka med sjukintyg - alltså intyg för perioden efter de första 14 dagarna.
 
Okej då vet jag att det är från och med den 15onde som jag kommer behöva sjukintyg. Men nu skriver ni olika igen! den 15onde Ska jag lämna det till arbetsgivaren eller FK? Eller båda?

Du ska lämna till AG (en kopia förslagsvis). Sen kommer det den 15:e även att innebära att det går över till FK att betala sjukpenning från dag 15. Din AG ska anmäla till FK, och de (FK alltså) kommer skicka papper till dig som du ska fylla i och då även kräva sjukintyg.

Så du kommer få lämna till båda, men du lämnar först till AG och sen väntar du på att FK hör av sig och begär bla intyg, och då lämnar du originalet till dem.
 
Du ska lämna till AG (en kopia förslagsvis). Sen kommer det den 15:e även att innebära att det går över till FK att betala sjukpenning från dag 15. Din AG ska anmäla till FK, och de (FK alltså) kommer skicka papper till dig som du ska fylla i och då även kräva sjukintyg.

Så du kommer få lämna till båda, men du lämnar först till AG och sen väntar du på att FK hör av sig och begär bla intyg, och då lämnar du originalet till dem.

okej stort tack att ni svarar!

Om jag nu kommer behöva sjukintyg från den 15onde, (antar att det ska finnas på AG kontor den dagen) måste jag ringa redan nu och boka läkartid? För hur stor är chansen att jag lyckas få läkartid den 14onde?
 
okej stort tack att ni svarar!

Om jag nu kommer behöva sjukintyg från den 15onde, (antar att det ska finnas på AG kontor den dagen) måste jag ringa redan nu och boka läkartid? För hur stor är chansen att jag lyckas få läkartid den 14onde?

Det vet du bara själv. Dvs, bara du vet hur svårt det brukar vara att få tid hos din läkare/vc.

Men jag är lite förvånad över att du är säker på att du kommer att bli sjukskriven så länge. Läkaren behöver ju ha ett ord med i laget också.
 
okej stort tack att ni svarar!

Om jag nu kommer behöva sjukintyg från den 15onde, (antar att det ska finnas på AG kontor den dagen) måste jag ringa redan nu och boka läkartid? För hur stor är chansen att jag lyckas få läkartid den 14onde?

Hos oss räcker det att lämna in sjukintyget när man kommer tillbaka så länge datumen stämmer. Jag skickar per e-post till AG och läkaren till FK elektroniskt.
 
Det vet du bara själv. Dvs, bara du vet hur svårt det brukar vara att få tid hos din läkare/vc.

Men jag är lite förvånad över att du är säker på att du kommer att bli sjukskriven så länge. Läkaren behöver ju ha ett ord med i laget också.

Okej har ingen koll på hur lång väntetid det är på vårdcentralen.
Länge? det är ju bara 3 dagar till, och jag känner ju nu hur jag mår och det är stor risk att jag inte är frisk tills dess. :/
 
Okej har ingen koll på hur lång väntetid det är på vårdcentralen.
Länge? det är ju bara 3 dagar till, och jag känner ju nu hur jag mår och det är stor risk att jag inte är frisk tills dess. :/

Då bokar du en tid NU. Det är inga problem om ditt sjukintyg gäller från idag t ex om du nu skulle få tid idag.

Tror jag att jag kommer gå över sjukintygsgränsen ringer jag VC direkt. Om jag sen blir frisk innan är det bara att riva intyget och gå och jobba. Så boka en tid nu.
 
Då bokar du en tid NU. Det är inga problem om ditt sjukintyg gäller från idag t ex om du nu skulle få tid idag.

Tror jag att jag kommer gå över sjukintygsgränsen ringer jag VC direkt. Om jag sen blir frisk innan är det bara att riva intyget och gå och jobba. Så boka en tid nu.

Okej du har rätt, då ringer jag idag och bokar en tid utifall.
 
Nu vet jag ju inte vad du är "för slags sjuk" (och du behöver inte berätta om du inte vill), men rent generellt så om man varit sjuk i två veckor är det ju läge för ett VC-besök oavsett för du brukar man ju behöva lite hjälp på traven för att bli frisk om inte annat.
 
Nu vet jag ju inte vad du är "för slags sjuk" (och du behöver inte berätta om du inte vill), men rent generellt så om man varit sjuk i två veckor är det ju läge för ett VC-besök oavsett för du brukar man ju behöva lite hjälp på traven för att bli frisk om inte annat.

Nej min sjukhistoria är minst sagt komplicerad... har varit sjuk flera år innan med sjukt många sjukhusbesök och inläggningar. Det var magen som krånglade, och jag har fått psykiska sjukdomar också, antingen av alla sjukhusvistelse, eller så var alla problem från början egentligen psykiska problem, vem vet ? Hur som helst så har jag kontakt med öppenpsyk och fått terapi och mått ganska bra. Och började då jobba 50 % och sjukskriven 50% i ett och ett halvt år nu. Nu har dock magen börjat krångla igen, och har även opererat bort gallan med gallstenar som jag fick gallstensanfall av. Jag har efter operationen haft istället gallVÄGSanfall en gång per år ungefär, som man kan ha trots operation. Och för 3 dagar sedan fick jag ett sådant anfall igen. Var på akuten i flera timmar fick träffa läkare och hon visste inte om det kunde vara gallvägarna eller om det är mina "vanliga magont/psykiska problem" som gör att jag har ont och mår illa.

Hur som helst så kommer dem knappast kunna göra något på VC, jag är utredd från topp till tå med alla undersökningar som finns tidigare, till och med legat på akademiska. Men jag tror inte det skulle vara något problem att få sjukintyg från VC nu om jag går dit.
 
Ajdå. När du insjuknade nu, var du fortfarande 50 proc sjukskriven då? Då kommer saken i ett lite annat läge. Det är till FK intyget ska för dag 8 och efter det. (Så har det i alla fall varit under min 50-procentiga sjukskrivning.)
 
Ajdå. När du insjuknade nu, var du fortfarande 50 proc sjukskriven då? Då kommer saken i ett lite annat läge. Det är till FK intyget ska för dag 8 och efter det. (Så har det i alla fall varit under min 50-procentiga sjukskrivning.)

Men åh vad krångligt allt ska vara. ja jag är sjukskriven på 50 % även nu. För dag 8, alltså den 15onde, så ska Fk ha intyget istället för AG ?
 
Så har det varit för mig. Kolla med ag för säkerhets skull om de också vill ha intyg och lämna en kopia isåfall, men till FK ska originalet definitivt redan från dag 8. Jag har använt deras mina sidor för att höja graden de dagar jag varit 100 proc sjuk under deltidssjukskrivningen, de behöver veta det.
 
Egentligen, inser jag, att det nog är säkrast att du ringer FK och ställer alla dina frågor till dem. Under min deltidssjukskrivning har det funkat som jag beskrev, men den var inte alls så lång som din, utan bara några veckor.
 
Egentligen, inser jag, att det nog är säkrast att du ringer FK och ställer alla dina frågor till dem. Under min deltidssjukskrivning har det funkat som jag beskrev, men den var inte alls så lång som din, utan bara några veckor.
ja alltså nu blir man så snurrig i kolan så jag ringde FK nu... dom ska ringa upp om 10 minuter. Är väl lättast att fråga där. så man slipper gissa.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
726
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 139
Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 473
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp