Sv: När är

alazzi skrev:
Det är en arab som ju är en ras som brukar kunna bli gammal. Vet inte varför jag har fått för mig att14 är gammalt. Tittar man på hans härstamning så finns det många äldre hästar i hans stam.

Hjärnspöke :D

Det är för att Alazzi har blivit en liten farbror på senaste åren! Jag tycker han är ganska förändrad i psyket sen jag började rida honom för snart 4 (!) år sen! :)

Eller så är det jag som är förändrad... :angel:

Min häst är 20 år och jag upplever henne inte som gammal. Dock äldre, eftersom man måste värma upp henne ordentligt (ska man ju med alla, men hon tar lite längre tid på sig) så min åldersskala ser nog ut ungefär såhär:

6-15 år - "vuxen" häst eller vad man ska säga
16-20 - medelålders
20-25 - äldre häst
25+ - gammal

Men det varierar ju från häst till häst. En arab i stallet är gammal tycker jag, för han är stel och lite skadad och gör just ingenting. Han är 15 år. Jag upplever honom som äldre än mitt sto som jag rider ordentligt varje dag och även är ute o tävlar ibland.

Senast ändrad:

Jag tycker det är helt induviduellt från häst till häst. Ofta tycker jag iof att stora hästar blir "äldre" snabbare medans ponnier oftast håller sig pigga längre :)
Min ponny är 18 men jag ser honom inte som gamal utan äldre. Han är pigg och fräsch som en yngre häst och ben som en tolv åring (enligt vetrinären).
Ponnyn jag hade innan det red jag precis som vanligt tills han var 21 (han såg inte ut att vara en dag över 5 fortfarande och betedde sig som en sån också :p ) sålde honom sedan. Idag är han 25 men rids fortfarande som vanligt (dock inga tävlingar eller hårda träningar) han är lika pigg och fräsch idag.
Min kompis gamla ponny är också en sån där pigg och frisk ponny som fortfarande rids mkt trots att han är 26.
Sen vet jag ju också hästar som behövts pensioneras från ridningen redan när dom är 17.
Så jag tycker det är väldigt inuviduellt när en häst blir gammal :)

Mvh

14 år är väl ingen ålder?? Mitt gamla halvblod lärde sig hoppa när hon var 14 år...
14 år är medelålders skulle jag vilja påstå. När en varmblodig häst närmar sig 18-19 kan jag gå med på att den börjar bli gammal... En pony/kallblod får passera 20 innan jag kan gå med på att kalla den gammal...

Sen sitter åldern också mycket i hur hästen är... Mitt halvblod blev gammal ett halvår innan jag fick ta bort henne... Inte halt en dag och humör och temprament som en 5-åring... Inte ens gallig i benen egentligen... Men sedan gick det bra fort...

Mitrolle skrev:
6-15 år - "vuxen" häst eller vad man ska säga (unghäst mot vuxen)
16-20 - medelålders
20-25 - äldre häst
25+ - gammal

Håller helt med Mitrolle. :D
Min pålle är 14 och han upplevs inte som gammal. :rofl:
På träningar är det han som bockar runt, busar och har kul. :bump:
Det samma gäller på fält och i hagen är det han som försöker få
igång dom andra ( som dessutom är yngre)
:love:

Men det är naturligtvis skillad från häst till häst.
Men det är inte omöjligt att hålla en häst ungdomlig upp till 20 års ålder.
Tänk bara på hästarna runt 20 som fortfarande tävlar på höga nivåer.

Haha, jag måste faktiskt hålla med dig. Jag gillar verkligen unghästar, och när de närmar sig 15årsåldern är de gammla rävar :devil: Intet ont om gammla rävar, de är nog så användbara, de behöver ju inte vara ofrächa eller dåliga på nåt vis! Vissa tävlar ju sina hästar uppåt tjugoårsåldern.

Men jag, jag föredrar ynge hästar, som den jag har nu, han är fem och lika färsk som go! Fast honom kommer jag nog iofs behålla tills även han blir en gammal räv :p

14 är ju värsta unghästen :eek:
Vid 25 börjar de bli gamla enligt mig :D

Min häst är 20,5 år, hon är piggare nu än hon varit på flera år innan och rids som vilken annan vanlig häst som helst (haft henne sen hon var 14).
Mjuk som gummi i kroppen, inga spänningar eller stela leder här inte :love:

Jag minns när du skrev om "din gamla hingst" i någon tråd, då tänkte jag "jaha okej, då är han väl runt 20". Sen läste jag att han är 12 :eek: :rofl:
Blev lite förvånad innan jag kom på att han är ju travhäst och de som brukar kallas gamla när de är över 12.. :p

Högst älskade som jag tyvärr blev tvungen att låta vandra vidare till de evigt gröna markerna i sommar dog 24 år ung. Hade inte det varit för hennes gamla skada hade vi garanterat firat henne 30 årsdag som planerat. Inga grå hår som inte fanns sedan tidigare, klar och fin blick, lika piggelin och med spring i benen som när jag köpte henne för 17 år sedan, så fina tänder att Torbjörn L hade idel lovord när de träffades i februari i år, god aptit och lättfödd. Ca en månad innan vi skiljdes för alltid hade hon sprungit av en en gröngöling som råkade ge henne galoppskänkel och pga missförstånd bett om ökad galopp, den älskade skottspolen gjorde som hon blev ombedd och drog för första och sista gången i min ägo när en nybörjare red.

Beslutet var djävulskt jobbigt att ta att låta henne dö, så en 14 år "gammal" häst är i mina ögon en som har minst 10 år kvar. När de är runt 20 anser jag att man inte ska sälja dem vidare.

Jag köpte min B-ponny när hon var 18, världens bästa läromästare :love: Hon var underbart pigg och fräsch, reds ordentlig tills hon var 21-22, efter det kördes hon mer och var skitglad.
Nu är hon 26 och sjunger på sin sista vers, tänderna börjar bli dåliga...

Har också ett vbl på foder, han är 15 och hur fin och bra som helst. Fin i benen, hullet och konditionen. Inte gammal alls :)

Hänt i Ljungby, på hopptävling.

Startade sist i 1.30.
Min gamling stökade omkring utanför ridhuset i väntan på vår tur. :bump:
En av unghästryttarna(deras avd gick ju efter vår) skrattade och sa:
"Han lugnar nog ner sig när han blivit lite äldre"

Jag frågade hur länge jag skulle behöva vänta?
Hon frågade hur gammal han var, jag svarade 17.
Oj då sade hon och konstaterade att det nog inte skulle vara någon skillnad om ett år eller två.Hon trodde givetvis jag hade en 6-åring...
:o
Han är 18 i år och än har jag inte märkt någon skillnad.
Busar fortfarande innan hopptävlingarna och brallar i ökade galoppen i MSV dressyr, det blir så fina poäng då... :banana:

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 866
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama