alazzi

Trådstartare
en häst gammal enligt er? Jag tycker personligen att en 14 åring är gammal men på ett annat forum tycker folk att jag är ute och cyklar när jag skriver det.

Sv: När är

beror helt på hästen/ponnyn tycker jag.....
runt 20 uppåt ungefär,
(fast d finns ju "ungdommar" i den åldern oxå ;) )

mvh Arabizar

Du e' go du ;) 14 är ju rena rama ynglingen !
Jag tycker att en häst är gammal när den närmar sig 18-20, mellan 15-18 är den "lite äldre" men inte gammal.
Lever på "övertid" gör dom efter 23 (i mina mått mätt dvs).

/kristel, som tycker att det är såååååååååååååååå trevligt när alazzi och de galna bihangen dimper ner på besök :love:

Jag tycker INTE att en häst är gammal när den är 14! Jag köpte min andra häst som läromästare när han var 16 år och han hade jag mycket roligt med tills jag tog bort honom förra året då han var 28. Red honom fram till han var 26. Jag tycker nog en häst kan räknas som "äldre"vid 20-22 sen gammal. Fast det finns ju hästar som är 12 som är gamla,sen finns det dom som är 22 som är "unga" :)

Känner jag hästen är det enkelt, när den börjar verka gammal, lite stelare osv.

Annars så från sisådär 17år, beror ju mycket på individ och användning.

En tävlingshäst i tex lite högre klasser hoppning skulle jag nog åtminstone kalla veteran efter 14-15 års ålder, kan ju hända att den har mycket kvar att ge för en "ny" ryttare på lägre nivå men inte riktigt håller för msv/svår.

När jag var yngre så tävlade jag en 22år ung ponny i lätt d och lc/klubb hoppning och hon hann med att lära en ryttare till vad som händer när man glömmer driva på en het häst. (man landar förmodligen i hindret, ensam, förslagsvis en mur eller oxer :smirk: :D )
Vill minnas att att samma ponny fick sitt sista föl 24 år gammal utan några komplikationer.

hmmm jag undrar om du e lite knäpp ;)

en häst e väl endå i sina bästa utbildnings o tävlings år vid 14?
borde inte all träning o tävling vara på sin spets vid 14?
Jag tycker (obs min åsikt) att vi kräver för mkt av våra unga hästar idag. bara för några år sedan ansågs det som att en 14 åring borde vara färdig o bäst vid denna åldern. Detta är inte så längesedan som de låter......
Vi kan ju för guds skull inte kalla ett djur som lever till den e kring 25-30 för gammal vid 14....då e de helt fel.

Inte gammal snarare i sina bästa år skulle jag villja säga.

Jag håller med dig!

Min 15-åriga märr börjar bli lite äldre, men gammal är hon definitivt inte!

0-1 = Föl
1-4 = Unghäst
5-10 = "Äldre Ungdom"
10-15 = Medelålders
15-20 = Senior
20+ = Gammal

Så ser jag på hästar och åldrar

beror väl på vad det är för ras och användningsområde...travaren går ju i pension vid 10 års ålder för stona och 12 för hingstar o valacker.....jag har en 12 åring och han är "gammal" i travsammanhang, men han är ju inte gammal i sitt sätt och är lika pigg som om han var 5 fortfarande.....men jag kallar honom gammal

Det är en arab som ju är en ras som brukar kunna bli gammal. Vet inte varför jag har fått för mig att14 är gammalt. Tittar man på hans härstamning så finns det många äldre hästar i hans stam.

Hjärnspöke :D

på ett ungefär (undantag finns) är pensionsålderna (för mig)

hbl, fbl, vbl m.fl = 20 år
Ponnyraser = 25 år
islandshästar, arabiska fbl = 30 år

Jag tycker det beror på individen. Jag har en märr som är 21 och hon har blivit tokig (eller ung på nytt??) Skyggar och är hur pigg som helst, man får nästan sitta o smyghålla henne lite när man rider, annars "smyger" hon iväg i trav som går fortare och fortare... :D
Annars tycker jag 20 år och uppåt, det börjar bli gammalt. Men som sagt, inte min märr. Hon är ung. :D ;)

Det beror ju helt på hästens temperament och hälsotillstånd!

Min nuvarande häst är född -88, men känns verkligen mycket yngre. Hon är pigg och glad och har inte mycket krämpor, hon har haft en karriär som travhäst men är friskare än de flesta hästar jag känner i den åldern, oavsett ras och träning.

Förra pållen däremot, han är född -91, och har varit "gubbig" i mer än halva sitt liv, har aldrig varit helt fräsch i kroppen osv. Och han är knappt travtränad alls, lite som 1- och 2-åring bara...

Så visst kan en 14-åring vara gammal, men det kan också vara en "ung" och fräsch häst i sina bästa år. ;)

Jag tycker att en ponny börjar bli gammal när den kommit över 20 strecket. Halvblod lite innan. Själva har vi ett russ i stallet som är 27 år. :banana:

Jag håller med tidigare svar. Tycker att en häst på 14 år är vuxen men inte gammal! Tyvärr verkar inte försäkringsbolagen hålla med. Jag har efter mycket letande äntligen hittat, och köpt, en perfekt kompis till min heta och ibland otroligt fega kallblodstravare :banana: , en mogen fjording på 19 år som står pall för det mesta :love: "kruxet" i kråksången är bara att det inte verkar finnas något försäkringsbolag som nytecknar en veterinärvårdsförsäkring på hästar över 15 år. DE anser nog att en häst på 14 år är gammal... :mad:

alazzi skrev:
Det är en arab som ju är en ras som brukar kunna bli gammal. Vet inte varför jag har fått för mig att14 är gammalt. Tittar man på hans härstamning så finns det många äldre hästar i hans stam.
Hjärnspöke :D

Mitt arabsto började lugna ner sig så smått ungefär vid 14 års ålder ;)

14 är ingen ålder! =)

När de blir 17 - 18 däremot tycker jag de börjar kunna räknas som gamla (även om de ofta är lika pigga och fräscha som vid tio då =))

Gammal ponny = 23
Gammal häst = 20

Sen kan det ju variera med individen såklart.

Min pålla (ponny-Nf/Island) är fortfarande en ungdom trots sina 20 år. :love: Däremot våran andra ponny (welsh/russ) hon är gammal, 27 år, och börjar bli stel nu på äldre dar. :(

/Maria

:D jag har precis köpt en som är 16,5 år.....

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 866
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama