När är unghästens benställ "konstant"?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare JohannaB
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 043

JohannaB

Trådstartare
Konstig fråga, ska försöka förklara hur jag menar!

Unghästar växer ju, och tillväxtzonerna i benen sluts nedifrån och upp...
De flesta tillväxtzonerna är väl slutna redan vid 1 års ålder?!

Men hur länge påverkas deras benställ?

Min 1 år och 9 månader gamla tjej ser rätt OK ut fram men är ännu outvecklad och tät bak...
Outvecklad som i "smal" och ganska instabil (dvs inte så stark/musklad ännu).
Hur mycket ska jag tro att det kommer ändras?

Hur ser man på en yngre unghäst hur benställ kommer bli?
Det bedöms ju redan på fölen, men de med sina långa mjuka spindelben kan ju se ganska "lustiga" ut?
Ska de redan som föl vara helt raka från armbåge och ned fram och knä och ned bak?

Sv: När är unghästens benställ "konstant"?

Det som är "konstant" är hur skelettet ser ut, Sen man de bredda sig i bringa/baktill beroende på utfodring och muskulatur.

Tillväxtzonerna nedanför has och framknä sluts ungefär vid 6 månaders ålder.
Upp till armbågen fram och knäet bak vid ca 1½ års ålder.

Bewelinn:
Man får gärna länka som fördjupning, MEN man måste sammanfatta HÄR vad som står där, för att det ska vara tillåtet!! Framförallt om texten inte är på svenska, många klarar inte av att läsa på utrikiska!!

Så i princip kommer min 1 år och 9 månader gamla häst att se ut som hon gör i sitt benställ hela livet?

Men visst breddar de sig med muskler?

Man brukar ju ibland prata om ett visst felställ fram (är det svagt utåttåad man vill ha?) för att de när de breddat sig klart ska bli raka?

Ehh...

Det kanske bara är skrönor alltsammans men jag blev lite nyfiken!

Det finns inga helt generella saker så, men om de är smala i bringan och samtidigt lite fransyska (= hela frambenet utåtroterat) så är sannolikheten ganska stor att de kommer ha tån pekande rakt framåt när/om de breddar sig senare i livet.
Breddar sig gör de med hull och muskler.
jag har själv haft en ponny som vid ett tillfälle var så fet att hon blev tåtrång (=inåt-tåad) :angel:

Skelettet kommer se likadant ut resten av livet, sen kan bra resp dåliga skoningar göra att det ser bättre eller sämre ut...

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på... 2
Svar
28
· Visningar
5 979
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 345
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 249
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna