När är man för gammal för barn?

Sv: När är man för gammal för barn?

Jag tycker att det är upp till en själv men jag reagerar idag mer på unga föräldrar, när de är för unga. Jag anser att man blir en bättre förälder om man har lite livserfarenhet. Har sett en del när jag jobbat inom socialen...

Jag har råkat ut för tvärt om när jag bär omkring på mitt Barnbarn.

"Men är hon inte litet väl gammal för att ha ett så litet barn?"
Jag tar det som en komplimang.
Särskilt som att jag är ganska så gråhårig.

Samma sak råkade min pappa, dvs morfar, ut för. Han var ute med sitt barnbarn som då var 2 år och de argumenterade om ifall hon var tvungen att ha hjälm för att få åka sparkcykel. En person som går förbi säger "lyssna på pappa nu, man måste ha hjälm". Gissa om morfar som nyss fyllt 60 (och ser ut som sin ålder) var stolt :D

Jag tycker att det är upp till en själv men jag reagerar idag mer på unga föräldrar, när de är för unga. Jag anser att man blir en bättre förälder om man har lite livserfarenhet. Har sett en del när jag jobbat inom socialen...

Sånt där är alltid lika kul att få läsa. Eller inte. Jag räknas väl som för ung förälder då jag var nästan arton och nästan tjugo när mina barn föddes och när min son som 17-18 åring i skolan fick höra hur hemska, missanpassade och kriminella barn till unga föräldrar blev av någon som dig så ställde han sig upp och sa att jaha, det är därför jag är så hemsk som jag är. Han hade då de bästa betygen i klassen och var känd som en oerhört snäll människa. Det var nog inte så jättekul att höra för honom om andras fördomar. Mina barn har alltid varit rena och hela och haft högsta betyg i skolan. De har alltid haft vänner och aldrig gjort några större dumheter. De har aldrig varit i några kriminella kretsar och inte hängt på stan och gjort dumheter. Idag är de 21 och 23 år gamla och 23 åringen har haft en kometkarriär på företaget han blev headhuntad till som nittonåring och 21 åringen går andra året på universitet. Bara för att du har träffat några stycken så innebär inte det att alla unga föräldrar inte tar hand om sina barn. Jag har träffat massor med människor i olika åldrar som inte varken kan vill eller orkar ta hand om sina barn men jag skulle aldrig dra alla över en kam för det. Tänk dig för lite. Bara för att du inte hade förmågan att ta hand om ett barn när du var sjutton så innebär inte det att inte jag kunde det. Det finns alltid undantag. Det är precis lika illa att säga som du skrev här ovan som att säga nedlåtande saker om någon pga dess hudfärg.

Sånt där är alltid lika kul att få läsa. Eller inte. Jag räknas väl som för ung förälder då jag var nästan arton och nästan tjugo när mina barn föddes och när min son som 17-18 åring i skolan fick höra hur hemska, missanpassade och kriminella barn till unga föräldrar blev av någon som dig så ställde han sig upp och sa att jaha, det är därför jag är så hemsk som jag är. Han hade då de bästa betygen i klassen och var känd som en oerhört snäll människa. Det var nog inte så jättekul att höra för honom om andras fördomar. Mina barn har alltid varit rena och hela och haft högsta betyg i skolan. De har alltid haft vänner och aldrig gjort några större dumheter. De har aldrig varit i några kriminella kretsar och inte hängt på stan och gjort dumheter. Idag är de 21 och 23 år gamla och 23 åringen har haft en kometkarriär på företaget han blev headhuntad till som nittonåring och 21 åringen går andra året på universitet. Bara för att du har träffat några stycken så innebär inte det att alla unga föräldrar inte tar hand om sina barn. Jag har träffat massor med människor i olika åldrar som inte varken kan vill eller orkar ta hand om sina barn men jag skulle aldrig dra alla över en kam för det. Tänk dig för lite. Bara för att du inte hade förmågan att ta hand om ett barn när du var sjutton så innebär inte det att inte jag kunde det. Det finns alltid undantag. Det är precis lika illa att säga som du skrev här ovan som att säga nedlåtande saker om någon pga dess hudfärg.

+ 1 på alla dina åsikter! Jag var ju lite äldre än dig när jag fick mina barn (23 resp 25), men ändå ofta varit yngst i alla sammanhang som förälder.

Dessutom hindalhunned så tror jag att man i en sån position bara ser "skiten" och drar alla över en kam. Jag jobbar med ett av Sveriges största telekombolag, men jag skulle aldrig rekommendera någon att använda det. Varför? Jag ser bara "skiten" och aldrig alla som det fungerar bra för (eftersom de behöver aldrig behöver min hjälp). Precis samma sak som med soc, fast betydligt mindre känsliga saker.

Jo fast och andra sidan är detta en tråd om det motsatta problemet dvs att det inte är okej att vara över en viss ålder och få barn, så jag tyckte att jag kunde få kommentera lite gällande unga föräldrar också. Naturligtvis är det olika från person till person men jag har snarare sett fler barn som far illa av att ha för unga föräldrar än för gamla.

Jo fast och andra sidan är detta en tråd om det motsatta problemet dvs att det inte är okej att vara över en viss ålder och få barn, så jag tyckte att jag kunde få kommentera lite gällande unga föräldrar också. Naturligtvis är det olika från person till person men jag har snarare sett fler barn som far illa av att ha för unga föräldrar än för gamla.

Och jag har sett precis tvärtom men vad spelar det för roll? Jag skulle aldrig vräka mina fördomar över folk iallafall. Jag sitter inte och skriver att äldre föräldrar är sämre pga det och detta så med vilken rätt skriver du att unga föräldrar är sämre än äldre? Har du träffat alla unga föräldrar så att du verkligen kan avgöra det eller har du träffat en liten klick, de som faktiskt inte hade varit bra föräldrar oavsett ålder?

Varför har vissa så svårt att förstå att det är inte åldern som spelar roll. Det är hur man är som människa.

Och jag har sett precis tvärtom men vad spelar det för roll? Jag skulle aldrig vräka mina fördomar över folk iallafall. Jag sitter inte och skriver att äldre föräldrar är sämre pga det och detta så med vilken rätt skriver du att unga föräldrar är sämre än äldre? Har du träffat alla unga föräldrar så att du verkligen kan avgöra det eller har du träffat en liten klick, de som faktiskt inte hade varit bra föräldrar oavsett ålder?

Varför har vissa så svårt att förstå att det är inte åldern som spelar roll. Det är hur man är som människa.

Var har jag skrivit att alla unga föräldrar är dåliga föräldrar? Vad jag skrev är att det enligt min erfarenhet oftare är så, mycket pga att de inte har någon erfarenhet av livet. Visst är det möjligt att de hade varit lika dåliga föräldrar om de varit äldre men nu handlade denna tråd faktiskt om ålder...

Var har jag skrivit att alla unga föräldrar är dåliga föräldrar? Vad jag skrev är att det enligt min erfarenhet oftare är så, mycket pga att de inte har någon erfarenhet av livet. Visst är det möjligt att de hade varit lika dåliga föräldrar om de varit äldre men nu handlade denna tråd faktiskt om ålder...

Tja, du menar att de hade blivit bättre föräldrar om de hade varit äldre. Hur kan du veta det? Hur kan du veta att de hade blivit bättre föräldrar senare i livet? De kanske hade varit lika urkassa då med? Jag tycker snarare att man ganska omgående ser vilka människor som blir sämre föräldrar och det är de som inte kan sätta någon annan framför sig själva. Där det bara är jag och jag och ännu lite mer jag.

Ja tråden handlar om ålder och då kände du dig tvungen att trycka till unga föräldrar. Trevligt :meh: Varför inte hålla dig till ämnet istället? Varför kände du dig överhuvudtaget tvungen att trycka till någon?

Har många års erfarenhet av hundratals föräldrar i olika åldrar och har aldrig
funnit någon ålder som är bättre än andra.
Rötäggen har kommit i alla åldrar.
Nog om detta denna tråd handlade om annat egentligen, när man ska ge upp
och inse att man är för gammal för att ha barn och kunna ge det som behövs.

Givetvis är vi två om saken och givetvis
är vi medvetna om minskade chanser.
Jag känner mest att det kan ses som lite
egennyttigt mot ett eventuellt barn.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 132
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar