Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
40 år som mest för att skaffa biologiskt barn.
Inge kul att ha gamla föräldrar. Min mamma fick mig sent och hon sa själv att hon inte riktigt orkade med mig alla gånger fast jag var ju väldigt efterlängtad efter ca tio års försök att bli gravid. Hon trodde det var kört. Men så kom jag . När hon fyllde 50 var jag 12. Nu är det väl inte lika ovanligt längre men jag känner ingen som har så gamla föräldrar i motsvarighet till min ålder.
Det var jag som var väldigt krävande. Sjuk ofta. Då var det gammalt men kanske inte idag på samma sätt.
Lena: vad härligt! Min mamma är toppen på massor av vis men hon sa ju själv att hon inte orkade. Sen fick hon ta allt ansvar oxå. Pappa vad gjorde han? Inte mycket och sen försvann han.
Hade jag inte varit så vild och ibland väldigt sjuk, astma, hade det kanske varit bättre då. Men men. Svårt att göra något åt det idag, det tillhör det förgångna.
Låter ju mer som om det var en situation som var tuff hur som helst med ett vilt och sjukligt barn och en frånvarande pappa än att det var mammas ålder som var problemet tycker jag? Jag tror att det lasset är precis lika jobbigt att dra om man är 30 år som om man är 40.
2 820 danska kvinnor mellan 20 och 40 år, som tre månader tidigare bestämt sig för att försöka skaffa barn, deltog och följdes i tolv månader. Skillnaderna mellan den yngsta och äldsta gruppen var inte stora.
72 procent av de 208 kvinnorna mellan 35 och 40 blev gravida. 78 procent av de 466 mellan 20 och 24 blev gravida.
Gruppen mellan 30 och 34 var mest fertila. Där blev 87 procent av 791 kvinnor gravida under året.
Vad skulle inte vara möjligt att göra om föräldrarna är äldre?
Exakt! Vi pratar ju inte om 85-åringar direkt. Är man slut och orkeslös vid 40 - 50 är det nog nåt allvarligt fel på en.
Vad skulle inte vara möjligt att göra om föräldrarna är äldre?
Det kan finnas en högst logisk förklaring till detta.Sen har jag svårt att se varför man ska vänta tills de är när på omöjligt rent naturligt, det är ju ingen överraskning att man inte kan vänta hur länge som helst så är det viktigt för en så är det ju bara att köra (killar har det givetvis svårare på den punkten).