När är man för gammal för barn?

Sv: När är man för gammal för barn?

Oj hjälp! Vi och halva vår bekantskapskrets är i den åldern och har dessutom flera småbarn var...

40 år som mest för att skaffa biologiskt barn.

Inge kul att ha gamla föräldrar. Min mamma fick mig sent och hon sa själv att hon inte riktigt orkade med mig alla gånger fast jag var ju väldigt efterlängtad efter ca tio års försök att bli gravid. Hon trodde det var kört. Men så kom jag :). När hon fyllde 50 var jag 12. Nu är det väl inte lika ovanligt längre men jag känner ingen som har så gamla föräldrar i motsvarighet till min ålder.

Jag var 43 när jag fick min dotter (mitt enda barn) så nu när hon är 13 är jag 56! Jag har aldrig upplevt att jag varit trött och utan ork, tvärtom är jag mycket mer aktiv och fit for fight nu än i 35-årsåldern. Jag tror inte heller att varesej hon eller hennes kompisar uppfattar mig som en trött gamling, tvärtom. Verkligen tvärtom! :D

Det var jag som var väldigt krävande. Sjuk ofta. Då var det gammalt men kanske inte idag på samma sätt.

Lena: vad härligt! Min mamma är toppen på massor av vis men hon sa ju själv att hon inte orkade. Sen fick hon ta allt ansvar oxå. Pappa vad gjorde han? Inte mycket och sen försvann han.

Hade jag inte varit så vild och ibland väldigt sjuk, astma, hade det kanske varit bättre då. Men men. Svårt att göra något åt det idag, det tillhör det förgångna.

Senast ändrad:

Det var jag som var väldigt krävande. Sjuk ofta. Då var det gammalt men kanske inte idag på samma sätt.

Lena: vad härligt! Min mamma är toppen på massor av vis men hon sa ju själv att hon inte orkade. Sen fick hon ta allt ansvar oxå. Pappa vad gjorde han? Inte mycket och sen försvann han.

Hade jag inte varit så vild och ibland väldigt sjuk, astma, hade det kanske varit bättre då. Men men. Svårt att göra något åt det idag, det tillhör det förgångna.

Låter ju mer som om det var en situation som var tuff hur som helst med ett vilt och sjukligt barn och en frånvarande pappa än att det var mammas ålder som var problemet tycker jag? Jag tror att det lasset är precis lika jobbigt att dra om man är 30 år som om man är 40.

Låter ju mer som om det var en situation som var tuff hur som helst med ett vilt och sjukligt barn och en frånvarande pappa än att det var mammas ålder som var problemet tycker jag? Jag tror att det lasset är precis lika jobbigt att dra om man är 30 år som om man är 40.

Ja, det tror nog jag också. Känner man sig trött och orkeslös i största allmänhet redan vid 50, beror det nog på ens hälsotillstånd och mentala tillstånd, än ens ålder. 50 är ju faktiskt ingenting idag!

Men, karamelldrottningen, jag förstår din förklaring. Och om din pappa var så frånvarande, kan din mamma mycket väl ha känt sig sliten redan vid 50. Hoppas hon har det bättre idag!

Väldigt individuellt antar jag. Det beror nog mycket på ens livssituation. Mamma var 42 och pappa 48 när de fick mig och jag är enda barnet. Har aldrig upplevt dem som gamla under min uppväxt. Först nu när jag själv har barn inser jag deras begränsningar när det kommer till att tex leka med barnbarn. Mamma är nu 76 och betydligt "skröppligare" än pappa som är 82 så som sagt, verklig ålder och hur gammal man är går inte riktigt hand i hand... :)

När naturen säger att det är dags att sluta få barn är en bra måttstock tycker jag, vilket vid en snabb googling ger mellan 45 och 57 år. Män är ju inte begränsade men tycker nog att man även som man kan sluta att fundera på att skaffa barn när man nått den åldern...

Jag har stor glädje av att mina föräldrar är så pass "unga" som de är och då fick de ändå höra vad gamla de var när de fick mig (29 år som förstföderska var tydligen ovanligt på 80-talet...)...

Hade de varit 20 år äldre hade de varit i mormor och farfars ålder nu och då hade mycket roligt vi är och har varit med om tillsammans inte varit möjligt på samma sätt.

Sen har jag svårt att se varför man ska vänta tills de är när på omöjligt rent naturligt, det är ju ingen överraskning att man inte kan vänta hur länge som helst så är det viktigt för en så är det ju bara att köra (killar har det givetvis svårare på den punkten).

Kl

En arbetskamrat till mig ska bli pappa efter sommaren, han är 67 och hans sambo är nog under 40, har för mig att det är 30 år mellan dom. Mannens barnbarn ska ha barn samtidigt.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kvinnor-mest-fertila-over-30-ar/

Den här artikeln var ju intressant i sammanhanget faktiskt. (Krävs ju mer än en studie såklart för att verkligen veta ngt om ett ämne, men ändå.)

2 820 danska kvinnor mellan 20 och 40 år, som tre månader tidigare bestämt sig för att försöka skaffa barn, deltog och följdes i tolv månader. Skillnaderna mellan den yngsta och äldsta gruppen var inte stora.

72 procent av de 208 kvinnorna mellan 35 och 40 blev gravida. 78 procent av de 466 mellan 20 och 24 blev gravida.

Gruppen mellan 30 och 34 var mest fertila. Där blev 87 procent av 791 kvinnor gravida under året.

Jag (32) och sambon (45) försöker få barn för tillfället. Hans äldsta son har en tvååring och hans mellandom med tjej försöker också bli gravida nu. Med lite slump kan vi hamna på BB samtidigt :D

*kl Jag tror inte jag kan sätta "för gammal", alla är ju så olika.

Kl
om jag skippade graviditeten och amning så skulle jag orka ha småbarn i måååånga år än. Men skolbarn - det är en annan femma.

Exakt! Vi pratar ju inte om 85-åringar direkt. Är man slut och orkeslös vid 40 - 50 är det nog nåt allvarligt fel på en.

Ja då är man sjuk. Jag är 41 och skulle aldrig orka med ett litet barn nu men då är jag också ganska svårt sjuk. Är man frisk så är man nog bra mycket äldre innan den orken tryter. Mina föräldrar är 68 i år och de har min brors barn på 3 och 6 år fyra dagar i veckan hela dagarna utan problem. Det var först när de hade min andra brors barn på 6 och 9 år dygnet runt i tio dagar och dessutom skulle ta hand om deras gård med en del djur som mamma uttryckte att hon var lite trött och sliten och sa att det är tur att man inte själv kan få barn så sent i livet. Det hindrar dem dock inte ifrån att åka iväg på semester med sexåringen i en vecka. Det var ju något de valde själva och såg fram emot.

Senast ändrad:

Jag håller med dig, jag är lika gammal som du och har en 4-åring och två livliga 1-åringar...Klart jag blir trött ibland och sjuk blir jag ofta. Men ärligt talat så känner jag mig i bättre form idag på alla plan, fysiskt, mentalt, ekonomiskt än när jag var 25. Jag är glad för att mina barn kom när de gjorde.
Det finns en sådan osund åldersrasism idag så det inte är klokt. Samtidigt som vi blir allt äldre och friskare längre upp i åren. Konstigt är det.

Vad skulle inte vara möjligt att göra om föräldrarna är äldre?

Jag tror väl inte direkt att det finns en massa saker man inte kan göra med sina föräldrar just för att de är äldre. Det har nog framför allt med intressen från föräldrarnas sida att göra isf.

Det jag däremot funderat på, och som gör att jag absolut inte vill vänta för länge med att skaffa barn (om jag får bestämma..) är att jag vill att mina barn ska kunna ha långa relationer med sina mor- och farföräldrar (iaf möjligheten). Jag har haft det med mina, men inte min sambo med sina, och det tycker han verkligen är jättetråkigt.

Får jag barn vid 40, och mitt barn i sin tur får barn vid 40, ja då är mormor 80 år när barnbarnet fötts. Då har man i princip tappat en generation som får lära känna varandra.

Andra kanske inte alls tycker det är en stor grej, och visst det finns inte några garantier för något. Men det är iaf något som gör att jag inte vill vänta för länge.

Ställde frågan i en ny tråd men blev hänvisad till denna ;)
Frågan är viktig för mig, bor dessutom på en liten ort där
snacket går.
Har vuxna barn i ett tidigare förhållande men en twist
i livet har ställt mig inför frågan.
Rent fysiskt fungerar jag nog fortfarande även om jag
givetvis inte vet om jag är så fertil att jag skulle bli gravid.
Men hur ser omvärlden på en mamma som är gammal?

Behöver man bry sig om någon annan omgivning än de vuxna barnen och sambon?

(Som du ser tidigare tycker jag att det är komplett omöjligt att vara för gammal om man faktiskt fortfarande kan få barn av sig självt. Det är ju så uppenbart att man inte var för gammal. Det är väl först när man pratar 50+ och IVF som man kan prata om för gammal? Historiskt sett är det inget konstigt alls, folk lär ha fått barn tills de inte var fertila längre (pga ålder eller komplikationer) iom att det inte fanns preventivmedel...)

Men ok då, hur ser omgivningen på det. Alla i omgivningen blev jätteglada när en bekant fick barn när hon var 40+ och hade försökt på olika sätt och till slut gick det bra.

Senast ändrad:

Sen har jag svårt att se varför man ska vänta tills de är när på omöjligt rent naturligt, det är ju ingen överraskning att man inte kan vänta hur länge som helst så är det viktigt för en så är det ju bara att köra (killar har det givetvis svårare på den punkten).
Det kan finnas en högst logisk förklaring till detta.
Det krävs nämligen TVÅ för att det ska kunna bli barn. Och hittar man inte den lämpliga pappan tidigare så har man liksom inget val...
Det kan också vara så att man inte vill ha några barn medan man är yngre, men att längtan kommer med åldern. :idea:

Jag fick mina fyra barn mellan ca 34-41 års ålder.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 132
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar