När är man för gammal för barn?

Sv: När är man för gammal för barn?

Och för att förtydliga ovanstående. Det kan ju vara så att folk vill ha barn lite sådär lagom. Dvs vill gärna ha barn med rätt man men är inte beredd att skaffa med "första idiot man stöter på". Då är de hellre utan, om än kanske ledsna över att de inte fick man och barn. Det är ett hårt jobb att släpa runt på både ett barn och en idiot, samtidigt är det nog jobbigt att vara ensam också. Så de flesta vill nog gärna vara två om ett barn.

Tycker Aftonbladet o co är okänsliga och lite korkade som trycker på och tycker om att folk skaffar barn senare nuförtiden. Ngt slags modeproblem de ältar.

(Det låter på dem som att par normalt etablerar sig i 18 årsåldern och sedan sitter i sin villa i 26 år, odlar sina karriärer och nöjt säger till varandra -när vi är 44, då! då ska vi skaffa barn tillsammans.)

Senast ändrad:

Ställde frågan i en ny tråd men blev hänvisad till denna ;)
Frågan är viktig för mig, bor dessutom på en liten ort där
snacket går.
Har vuxna barn i ett tidigare förhållande men en twist
i livet har ställt mig inför frågan.
Rent fysiskt fungerar jag nog fortfarande även om jag
givetvis inte vet om jag är så fertil att jag skulle bli gravid.
Men hur ser omvärlden på en mamma som är gammal?

De får se på en gammal mamma hur de vill tycker jag. De allra flesta är socialt kompetenta att inte säga något TILL en (även om de kanske säger saker OM en i andra sammanhang) och de som inte är det kan man bara avfärda som socialt inkompetenta för sin egen del. Och man hittar nog en del spydiga svar till dem som är oförskämda också. Det de säger OM en får de väl säga då; sånt tycker jag man ska strunta i! Folk har så mycket åsikter om andra och man kan inte gå och hänga upp sig på vad ANDRA ska tycka om ens livsval. Det är ju MITT liv och jag väljer hur jag vill ha det.

Jag är en gammal mamma. Jag var äldsta förstagångsföderska i vår föräldragrupp med mina 38 år. Jag förstod att jag skulle vara äldst och det var väl inte mer med det. Jag skaffade/fick barn sent helt enkelt. Vårt andra barn fick jag när jag var 41. Ingen har sagt direkt TILL mig att de tycker jag är för gammal. Jag (be)möter en del sådana uttalanden på forum på nätet däremot. Jag har också haft en arbetskamrat som under min andra graviditet ofta tog upp ämnet om "äldre kvinnor som blir mammor" och jag förstod att han nog hade en hel del (negativa) åsikter om det, men vågade/kunde inte säga det rakt ut. Jag har också haft arbetskamrater, bekanta, vänner och familj som inte alls verkar överhuvudtaget se det som konstigt eller något problem. De är ändå i majoritet.

Jag brukar säga som så att det enda negativa med att skaffa barn sent är att det kanske inte blir några barn alls. Det är ju biologin som kan bromsa. Och förstås; mor- och farföräldrar och relationen till dem; att det kan bli en kortare livsrelation. Så även till egna föräldrar. Om min mamma blir 80 år är jag närmare 60 när hon går bort. Om jag blir 80 så kommer vår yngsta vara omkring 40 när jag dör. MEN; nog klarar väl barnen sig själva i den åldern? ;)

Däremot vore det ju konstigt (tycker jag) att om man väl blir omkring 40 innan man verkligen VILL ha barn så skulle man LÅTA BLI för att ens egna föräldrar kanske inte kan leva tills barnbarnen tar studenten?

Min morfar dog när jag var 7 år (han var 57 år då). Det är ju trist, men inget som ger livslånga traumatiska problem för ett barn. Det viktigaste är ju föräldrarna. Mor - och farföräldrarelationen är en "bonus". Och den GÅR att skaffa på andra sätt med bekanta/grannar eller andra vuxna som finns i barnets närhet.

(Vi är bekanta med en familj på vår ort som fick barn när hon var omkring 45 och han över 50. Inte planerat... de hade två nästan-vuxna barn då. Men jag har aldrig hört något mer än att någon nämnt någon gång att "de var ganska gamla när barnet kom". Inget mer med det. Och barnet ifråga verkar vara enormt tryggt, välanpassat och en go unge!)

(Det låter på dem som att par normalt etablerar sig i 18 årsåldern och sedan sitter i sin villa i 26 år, odlar sina karriärer och nöjt säger till varandra -när vi är 44, då! då ska vi skaffa barn tillsammans.)

Huvudet på spiken!!
Hur ofta är det så? Det är nog knappast vanligt att folk bara väntar till 40+ för att de är "bekväma". Och det KAN inte vara en nyhet i dagens upplysta samhälle att det kan vara svårare att bli gravid när man blivit 40+. Det är inte precis okunskap om biologi det handlar om som gör att det inte blivit barn tidigare. Snarare tvärtom!

I mitt fall är det ett nytt förhållande med en yngre
barnlös man som ligger bakom frågan.
Som väldigt gärna önskar barn ...
Jag vet inte ens om jag kan få barn längre även
om allt verkar fungera som tidigare med mens och
så.
Jag har vuxna barn sen tidigare fick första vid 24 år.
Kommer att hinna fylla femtio innan ett eventuellt
barn kan födas ;)

I mitt fall är det ett nytt förhållande med en yngre
barnlös man som ligger bakom frågan.
Som väldigt gärna önskar barn ...
Jag vet inte ens om jag kan få barn längre även
om allt verkar fungera som tidigare med mens och
så.
Jag har vuxna barn sen tidigare fick första vid 24 år.
Kommer att hinna fylla femtio innan ett eventuellt
barn kan födas ;)

Om NI vill så är det klart ni ska försöka tycker jag. Sen är det sannolikt kanske inte så enkelt att det verkligen BLIR barn i och med din ålder. Det kanske är en fråga som är viktig att prata om; så att han verkligen förstår att det inte är "givet"?

Det är ditt och hans liv, det är i så fall ERT barn. Du är ju medveten om att folk kan komma att "tycka" saker, det räcker väl med att veta att så kan det bli.

Jag har läst en del yngre människor som säger "det blir så synd om barnen när kompisarna tror att det är mormor/farmor som är med dem och så är det MAMMA". Nu är ju faktiskt läget sånt att i dagens samhälle så är det rätt många föräldrar som är åtminstone omkring 40. Och när mina barn växer upp kommer de ju inte vara "den enda i klassen" som har en "gammal mamma". Du kanske skulle komma att vara "den ÄLDSTA mamman", men för barn så är ju både 50 och 60 år lastgammalt och inte så värst stor skillnad på 10 år. :p Inte för barnen.

Om man funderar för mycket på vad andra tycker så skulle många val vara omöjliga att göra.

En fördel med en gammal mamma är ju att du kanske kan gå i pension när barnet är omkring 10-15 år. Det är en annan lyx som barn med yngre föräldrar inte så ofta kan få.

(Jag känner till en man som blivit pappa för första gången vid nästan 60 års ålder. Förstås med en yngre kvinna. Jag har hört åsikter om det, det har jag. Själv har jag inte så mycket åsikter. Han som person är så oerhört aktiv och när jag såg honom i somras med sin lilla 1åring undrade jag hur de som kritiserar tänker faktiskt... de såg så härliga ut tillsammans!).

Jag känner till en man som blivit pappa för första gången vid nästan 60 års ålder. Förstås med en yngre kvinna. Jag har hört åsikter om det, det har jag. Själv har jag inte så mycket åsikter. Han som person är så oerhört aktiv och när jag såg honom i somras med sin lilla 1åring undrade jag hur de som kritiserar tänker faktiskt... de såg så härliga ut tillsammans!.

Och tänk så perfekt för mamman som kan odla sin karriär. :)

Jag är 52 och min yngsta är 11, det känns inte som något problem.
Utan tvärt om så har jag så mycket mera tid nu än när de större barnen var mindre.

Jag är 52 och min yngsta är 11, det känns inte som något problem.
Utan tvärt om så har jag så mycket mera tid nu än när de större barnen var mindre.

Vad glad jag blir av att läsa det, jag är också gammal mamma, eller gammal och gammal, jag känner mig inte gammal (vad det nu innebär) men jag är inte trött och less utan känner mig i bra form.
Björk: mycket kloka tankar och ord, inget att tillägga egentligen, jag var 36 och 39 när mina tvillingar kom, men i min föräldragrupp fanns det tre som var äldre än jag! Det har varit väldigt skönt att ha dem och inte känna sig ensam. Däremot har jag flera bekanta som har fått barn genom ÄD och de har varit närmare 50, men jag har inte upplevt att de tyckt att det varit jobbigt eller att de fått några kommentarer.

Ställde frågan i en ny tråd men blev hänvisad till denna ;)
Frågan är viktig för mig, bor dessutom på en liten ort där
snacket går.
Har vuxna barn i ett tidigare förhållande men en twist
i livet har ställt mig inför frågan.
Rent fysiskt fungerar jag nog fortfarande även om jag
givetvis inte vet om jag är så fertil att jag skulle bli gravid.
Men hur ser omvärlden på en mamma som är gammal?

Är de vettiga ser de om du är en bra mamma :)

Sen har jag svårt att se varför man ska vänta tills de är när på omöjligt rent naturligt, det är ju ingen överraskning att man inte kan vänta hur länge som helst så är det viktigt för en så är det ju bara att köra (killar har det givetvis svårare på den punkten).

Varför skulle det vara svårare för män att få barn än för kvinnor? För allt vad jag känner till behövs det i normalfallet en av varje för att det ska bli barn.

Tvärtom är det väl i så fall lite lättare för män eftersom män har en längre fertil period än kvinnor.

Precis, man vill väl generellt inte bara ha ett barn eller två, man vill ju ha en familj! De allra flesta i alla fall. Att hitta en bra partner som dessutom ska gilla en tillbaka är inte lätt.

Det är väl bara att prova och se vad som händer.
Blir det så blir det, som för alla andra.

Ärligt talat tror jag att de flesta är lite för självupptagna för att ägna andras familjer någon större tanke. Visst, någon skulle kunna gå förbi och tänka att du är en farmor ute med sitt barnbarn - men spelar det någon roll egentligen? Folk som känner er kommer ju veta hur det verkligen förhåller sig.

För övrigt hade vi på min föräldrakurs ett åldersspann av förstagångsmödrar som sträckte sig mellan 21 (= jag) till 45.

Varför skulle det vara svårare för män att få barn än för kvinnor? För allt vad jag känner till behövs det i normalfallet en av varje för att det ska bli barn.

Tvärtom är det väl i så fall lite lättare för män eftersom män har en längre fertil period än kvinnor.

Jag gissar att Minna86 syftar på att kvinnor faktiskt kan skaffa barn på andra sätt än med en manlig partner. (Semination och oskyddat ONS t.ex.) Män kan ju ha vissa svårigheter med att skaffa barn utan en kvinna. (Bortsett från adoption som är samma för båda könen.)

Och jag gissade att hon menade att det var svårare för killar att veta när de var för gamla eftersom de pfta inte blir infertila förrän i väldigt hög ålder ;). Spännande tolkningar, undrar bad hon menade egentligen ;/).

Jag gissar att Minna86 syftar på att kvinnor faktiskt kan skaffa barn på andra sätt än med en manlig partner. (Semination och oskyddat ONS t.ex.) Män kan ju ha vissa svårigheter med att skaffa barn utan en kvinna. (Bortsett från adoption som är samma för båda könen.)

Så tolkade jag det också. Spännande det här :D:D

Vad glad jag blir av att läsa det, jag är också gammal mamma, eller gammal och gammal, jag känner mig inte gammal (vad det nu innebär) men jag är inte trött och less utan känner mig i bra form.
Björk: mycket kloka tankar och ord, inget att tillägga egentligen, jag var 36 och 39 när mina tvillingar kom, men i min föräldragrupp fanns det tre som var äldre än jag! Det har varit väldigt skönt att ha dem och inte känna sig ensam. Däremot har jag flera bekanta som har fått barn genom ÄD och de har varit närmare 50, men jag har inte upplevt att de tyckt att det varit jobbigt eller att de fått några kommentarer.

Fördelen med att bli äldre är väl att folk inte på samma sätt "vågar" mästra/tala om för en hur man ska/bör göra. Tyvärr är det nog ganska vanligt att en ung förälder (18-20 år) känner många äldre (förmodligen ofta kvinnor) att de ska "lära" både det ena och det andra om hur de ska vara som föräldrar.

På något sätt tycker jag att många människor visar mer respekt för en när man blir äldre. Eller så har det att göra med att man (jag) är bättre på att ge svar på tal om någon lägger sig i.

Visst, någon skulle kunna gå förbi och tänka att du är en farmor ute med sitt barnbarn -.....
Jag har råkat ut för tvärt om när jag bär omkring på mitt Barnbarn.

"Men är hon inte litet väl gammal för att ha ett så litet barn?"
Jag tar det som en komplimang.
Särskilt som att jag är ganska så gråhårig.

Jag undrar numera ganska ofta om någon är förälder eller far-/morförälder till barn när jag tex ser dem när jag handlar. I just mitt bostadsområde tycks det finnas påfallande många äldre föräldrar med adopterade barn, som ofta handlar mat samtidigt som jag. Det är då jag ser dem.

Men jag ser inget problem med det, och jag går naturligtvis inte fram och frågar främmande personer hur de är besläktade.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 132
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar