När är man för gammal för barn?

Mirre

Trådstartare
Tittar på tv3 dokumentär och slogs av tanken på den här frågeställningen.

När är man för gammal för att skaffa barn anser ni?
Varför är det för sent vid just den åldern?

Sv: När är man för gammal för barn?

När man inte fysiskt orkar ta hand om ett barn efter bästa förmåga.

(bra svar va? ;))

Någonstans mellan 45 och 50 är väl rimligt att få sista barnet, men det är nog väl tufft att få första runt 50.

När man inte orkar ta hand om det på samma sätt, och den siffran känns som om den varierar kraftigt från person till person. Min morfar var 41 år när han fick sin sista, nummer fyra, tretton år efter att ettan kom, och han har inte varit en sämre pappa för henne än vad han var för min mamma, som var först.

För en kvinna finns det så klart även fysiska aspekter att ta hänsyn till, som en man inte behöver bry sig om på samma vis. Jag personligen vill inte få första barnet efter att jag fyllt 40, har jag inga då får det vara. Jag tycker det är skillnad på att gå från att inte ha något barn alls till att ha ett barn, än att skaffa ytterligare ett barn till de man redan har. Har man barn vet man vad det innebär, även om de äldre barnen kanske redan är stora.

Jag kan ju bara svara för mig själv och vid 41 så anser jag mig för gammal för att skaffa barn (bortsett från att det kanske inte ens går rent fysiskt) av den enkla anledningen att jag inte tror mig orka med en tonåring när jag själv närmar mig 60. :p

Jag är 40 och väntar mitt tredje barn.

Tycker själv att jag är i äldsta laget, undrar lite över hur länge jag kan vara kvar och stödja mina barn när de är ungdomar/unga vuxna. Min egen mamma blev bara 55 så visst funderar man mycket.

Men jag mår bra annars, trött i början av grav men nu känner jag mig som vanligt, bara med en märklig bula på mitten ;)

Det är jättesvårt att säga, många är ju fysiskt superfräscha ända upp i 60-årsåldern. Och det höjs mindre på ögonbrynen åt de som får 3:e el. 4:e barnet vid 45 års ålder än de som får första konstigt nog. Det verkar också vara en större synd att vara en äldre mamma än en äldre pappa.....

Jag fick 3:e barnet vid 37 års ålder och känner mig helt klar. Hade det inte varit så hade jag lätt kunnat gå in i bebisverkstad nu vi 40 och säkerligen ett par år framöver. Det är ju otroligt svårt att sia om man kommer att vara fräsch och engagerad vid 55-60 eller ej.

Jag skulle nog säga att så länge man känner suget och tror att man kan vårda sina barn de närmaste 15-20 åren så är det läge!

Den där kvinnan som fått höra att hon var för gammal hade väl lite medicinska problem tyckte jag att hon sa. Av medicinska skäl kan du vara "för gammal" eller rättare sagt olämplig redan vid 20. Sen kan jag själv säga att jag kan tycka såhär att jag nog hellre har en ung mamma (och pappa) som har större chans att hålla sig kry länge än en äldre som kanske inte kan uppleva min examensdag. Såklart kan ju saker hända, jag förlorade pappa pga felbehandling och sjukdomar innan jag fyllde 15 och han hade inte passerat 40-strecket. Å andra sidan vill man ju inte ha föräldrar som ännu inte är redo.

Var och en skaffar barn när de vill. Är man frisk nog att ta hand om barnet så visst. Jag kan tycka att, som på svenska hollywoodfruar, föräldrar som är extremt gamla som en av blivande fäderna var (var han runt pensionsåldern tro?) kan man ju undra lite men tycker de att det är en bra idé så go for it!

Jag tycker absolut att det är nära omöjligt att vara för gammal så länge man är i en ålder där man kan få barn av sig själv, då är man ju helt enkelt bara inte för gammal. Antar att slutstrecket där är runt 45? Runt 41-42 verkar finnas ganska många som både kan få barn och får dem. (De flesta 40-åringar jag känner verkar snarare redo att springa Lidingöloppet än färdiga för käppen. Jag tror nog A kommer att få åka slalom med mormor trots att hans mamma var 34 och mormor 28 när de fick barn.)

Att det skulle vara värre med första barnet än med tredje förstår jag inte är jag rädd. Det måste väl vara mindre ansträngande att hålla reda på 1 tonåring runt 60 än 3.

Sedan finns ju hjälp att få från sjukvården, rent samhällsmässigt så kanske jag är så snål att jag tycker att sjukvården kanske också kan sluta ge fri hjälp ungefär runt högsta åldern då människan kan få barn "naturligt".

Tydligen verkar kvinnor utan att skada kroppen kunna bära barn långt efter att de slutat kunna få dem naturligt. Men personligen tycker jag nog att det känns lite sent, hoppas det inte blir vanligt.

Senast ändrad:

Sedan finns ju hjälp att få från sjukvården, rent samhällsmässigt så kanske jag är så snål att jag tycker att sjukvården kanske också kan sluta ge fri hjälp ungefär runt högsta åldern då människan kan få barn "naturligt".

.

Men ingen får hjälp till assisterad befruktning efter 38 - 39 år ungefär i Sverige, lite beroende på vilket landsting det är. Det tycker jag inte är för gammalt. Det du talar om t ex äggdonation, embryoadoption etc betalar man alltid själv. Men det får man göra utomlands eftersom inga behandlingar kan ske i Sverige efter 42 år ungefär, även om man betalar själv. Rent samhällsmässigt som du uttrycker det, är IVF lönsamt, dvs samhället får tillbaka de pengar som investerats på sikt.

Jag vet inte riktigt hur det var svar till mig. Jag beskrev ju vad jag tyckte inte vad myndigheterna tyckte.

Att man ska få hjälp av det slag som behövs och finns om man inte kan få barn känns självklart för mig. (IVF, embryodonation osv. Det var inte ens med i frågeställningen från ts. Så vad det spelar för roll för mig om det är lönsamt eller inte förstår jag inte.)

Jag kanske tycker att myndigheterna är lite snåla när de slutar ge hjälp vid 38-39 men de har säkert forskning bakom sig, 42-45 eller så kanske skulle kännas bättre för mig. (Inte personligen då, vi skulle inte skaffat barn alls om det inte gick av sig självt hade vi bestämt.)

Däremot känns det inte självklart att man skulle få det upp till 50-60-70 årsåldern. Det var det jag menade med att samhället ska sluta betala efter den ålder då människan normalt inte längre brukar få barn naturliga vägen. Det känns som en uhm naturlig gräns.

Senast ändrad:

Kring 40 år någonting. Sen om man är 43 när första eller sista barnet kommer kvittar ju.

Men är man 40 blir är det kanske inte läge för att börja tillverka en storfamilj.

Men det är individuellt och mina tankar baseras på mig själv i första hand. För min egen del har jag satt sista stopp 40 år. Men vi har flera barn sen innan.

Enligt mig när man inte längre orkar hålla tempot när småbarnen är i full fart.

Varför, det är inte mängden pengar man spenderar på barnen som skapar minnen det är vad man gör tillsammans som skapar minnen.

För kvinnor sätter ju tidens gång sina egna begränsningar.

För övrigt är det väl helt och hållet upp till en själv när man väljer att få sina barn. Det verkar väldigt konstigt att ha någon generell åsikt om det.

Själv trodde jag redan som tonåring att jag skulle vara närmare 40 när jag fick barn, vilket kändes som en bra ålder då man har hunnit vara vuxen utan barn ett bra tag först och har mycket goda chanser att även få vara vuxen och frisk utan barn igen sen då de vuxit upp. Att det inte blev så för min del var mest en slump.

För kvinnor sätter ju tidens gång sina egna begränsningar.

Nja, knappast idag när embryoadoption, äggdonation, surrogatmamma etc blir vanligare och vanligare. De allra flesta seriösa kliniker har en åldersgräns på 50 år, men en del andra kliniker inte har det, därav 70-åriga mödrar. Därav frågan antar jag, om vad som är rimligt.

Jag tänkte mig de där teknikerna som rätt undantagsartade, inte minst i Sverige. Men det är klart att det kan vara det som föranlett frågan.

I så fall har jag ingen åsikt om "för gammal för barn" överhuvudtaget, tror jag. Politiskt skulle jag dock inte se det som särskilt prioriterat att hjälpa 70-åringar att bli gravida.

40 år som mest för att skaffa biologiskt barn.

Inge kul att ha gamla föräldrar. Min mamma fick mig sent och hon sa själv att hon inte riktigt orkade med mig alla gånger fast jag var ju väldigt efterlängtad efter ca tio års försök att bli gravid. Hon trodde det var kört. Men så kom jag :). När hon fyllde 50 var jag 12. Nu är det väl inte lika ovanligt längre men jag känner ingen som har så gamla föräldrar i motsvarighet till min ålder.

Att man fysiskt och psykiskt klarar av att ta hand om och leka med barnet/hjälpa det med läxor & aktiviteter!

Och så tycker jag faktiskt att man bör kunna följa barnet tills dess att det är minst 18 år (alltså vuxen) innan man riskerar att gå bort pga naturlig orsak, alltså ålder.

Senast ändrad:

Din mamma var ju alltså 38 när hon fick dig. Knappast lastgammal, om man inte orkar med barn i den åldern känns det ju mer som om det är något annat än åldern som gör att man inte orkar?

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 132
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar