När är det okej att dra hästen i munnen?

Eliseeh

Trådstartare
Funderade nyss över frågan: När är det okej att dra/slita hästen i munnen? Vad skulle ni svara på det? Tänk er såna situationer då hästen exempelvis skenar i fullfart på banan eller utomhus och man inte får stopp på den, då hästen bockar och man vill få den att sluta eller om hästen inte lyssnar på banan och man blir irriterad.

Alla får ha egna åsikter och spekulationer :)

Sv: När är det okej att dra hästen i munnen?

Aldrig. Hur ska slita hästen i munnen få den att lyssna bättre på banan eller sluta bocka? Allt som händer är att man får en irriterad häst med ont i munnen. Det funkar kanske att slita i den om den skenar okontrollerbart, men jag har alltid föredragit lugnare och skonsammare metoder. Skulle inte vilja gå hem från stallet och tänka hela kvällen på hur jag slet min häst i munnen och den nu har ont, oavsett anledningen.

Min ena häst är ganska vild ute, så jag är extremt försiktig med min hand för att inte dra i henne när hon ligger på. Ta och ge, pilla och plocka, aldrig dra eller slita. Det är iallafall min åsikt. :)

Om det håller på att gå åt helvete/bli farligt.

Nej. Det är aldrig okej att dra eller rycka hästen i munnen. Vad skulle man vinna på det? Om hästen är okontrollerbar så finns det bättre sätt att få kontroll än att rycka den i munnen.

Vad gör du med en häst som drar och är på väg ut på en väg? Tex? Vad är tricket?

Det är inget trick utan vanlig ridning. Jag sätter mig ned tungt, nästan så att man lutar sig bakåt och använder säte och röst och tar och ger i tygeln. På min egen häst hade jag också trampat i stigbygeln lätt framåt eftersom hon är lärd att det betyder sakta av alternativt stanna beroende på gångart. Det är mycket effektivare än att slita hästen i munnen för det har den ingen aning om vad det betyder utan det kan tvärtom bli att hästen försöker fly ifrån obehaget i munnen. Är det en häst som brukar strunta i bettet så dels ger jag mig inte ut på det sättet förren hästen är lydigare och har lärt sig att lyssna på ryttaren och dels är jag inte rädd för att betsla upp om det behövs under en period. Jag kan också leda in hästen på volt och göra den mindre och mindre om den möjligheten finns för har hästen någon överlevnadsinstinkt så springer den inte fortare än den klarar på en volt utan saktar ner istället. Givetvis då kombinerat med att sitta tungt och ta och ge i tygeln och använda rösten. (Vända in på en volt gör man inte på travare som är tränade för trav. De ökar nämligen farten då istället)

På en häst som bockar driver jag istället på. En häst kan inte fortsätta bocka i högre farter. Är det en häst som bockar vid särskilda tillfällen som t ex när jag kräver mer av den så låter jag en veterinär gå igenom den i för att kontrollera att den inte har ont någonstans.

Om hästen drar betvivlar jag att dina metoder fungerar, i kontrollerade/halvkontrollerade lägen ja.

Aldrig. En skenande häst får du i vilket fall som helst inte stopp på genom att slita den i munnen. Bättre att lära den one rein stop från början så har man en inlärd nödbroms.

Jag håller med dig. När det håller på att börja bli farligt då drar iaf jag i munnen. Sen är det klart att drar hästen iväg drar man mer i ena tygeln men nog tusan drar jag. Den reflexen tror jag alla har hur mycket man än inte drar i hästen i vanliga fall.

*kl

Ni som aldrig drar en häst i munnen och som har bättre knep i skarpa lägen, är hjärtligt välkomna att rida min häst framöver. Jag är uppriktigt intresserad av att se hur ni löser detta så att jag kan lära mig nåt nytt.

Hon är konvalescent efter att ha skadat sig i boxen, och ska gå i sjukhage samt ridas kontrollerat. En häst med skarp mentalitet och enormt mkt energi som vanligtvis rids en timme om dagen (minst) samt går ute minst 10 tim i stor hage för att hålla sig på mattan.
Jag kan säga att de senaste dagarna varit förenade med viss skaderisk, både för mig och hästen, att hantera henne i rastningssituationer. Hon är stark som en oxe och en kung på att bocka även i normala fall, nu är hon milt uttryckt tio resor värre.

Jag ser fram emot att få lite avlastning med henne vad gäller ridning och hantering i rastningssyften.

Om hästen drar betvivlar jag att dina metoder fungerar, i kontrollerade/halvkontrollerade lägen ja.

Fast om du rider din häst som tiny beskriver kommer den inte att dra, rädd kan den möjligtvis bli och springa för det, men då funkar ju de metoderna ypperligt för att lugna ner hästen. Det handlar ju bara om hur man rider hästen och vad man lär den.
Lär man den att när man sliter i munnen betyder stanna, så kommer det också vara sådana yviga och hårda hjälper som gäller för att få den att stanna, rider man däremot som tiny beskriver med små subtila signaler så är det dem som funkar och jag inbillar mig också att man på detta vis får en mer lyhörd och lugnare häst (som inte skenar på banan).

Jag har alltid ridit väldigt mycket med sitsen, både som gas och broms, handen är bara mest för syns skull och ge ett sytrådsstöd till hästen, inte slita och dra mer än i absoluta nödfall. Bockar hästen är definitivt det bästa (och enda?) sättet att få hästen att sluta att driva på framåt, funkat på alla hästar jag ridit som bockat med mig. Våld löser inte problem med hästar.

Detta trodde jag var grundläran i ridningen...

Dvs, lösningen på TS problem skulle jag vilja säga är bättre grundridning.

Har faktiskt aldrig varit med om en häst som skenat på banan under de närmare 30 år som jag ridit, varken med mig eller annan ryttare.

Sen får man räkna in att om du inte har som ovana att sitta med ett högt tryck i tyglarna så blir det en omedelbar reaktion när det väl behövs

Sen kan det ju ibland bli ett ofrivilligt ryck, ex om hästen sprätter iväg och man inte riktigt är med. Det är ju inte ett ryck med mening men det kvittar hästen.

Fast jag snackar om när det skiter sig fullständigt, det har ingenting att göra med hur mina hästar normalt rids.

Red en häst för ett par år sen som stack med mig ute i skogen. Och då menar jag verkligen stack!!
Vi galopperade när vårt sällskap kom lite för nära bakifrån (fortfarande ett par meter ifrån) och han tog bettet.
Jag försökte med alla metoder jag då hade kunskap om, och tillslut tog jag även i rejält. Men inget funka, jag fick istället kasta mig av när vi passerade en gräsplätt för att mildra landningen lite.

Så ja, jag tog i och drog. Det funkade inte alls. Men inte heller funkade det att sitta tungt, pilla försiktigt, försöka leda in på volt, luta sig bakåt eller något av de andra "bättre" sätten.

Tror att det är svårt att säga hur man skulle bete sig förrän man suttit på en häst som verkligen drar iväg. Och då menar jag inte en häst som blir stark och pigg utan drar!
Är det fara för livet så testar jag allt, även dra.

Bockar hästen brukar jag däremot försöka driva på framåt av redan nämnd anledning.

Fast min erfarenhet är att det självklart har med den vardagliga ridningen att göra, rider man alltid med små lugna hjälper är det väldigt sällan det skiter sig så fullständigt och gör det det brukar det funka som tiny skrev (och då räknar jag även in de unghästar jag utbildat), förutsatt att hästen litar på ryttaren då.

Mitt svar var mest till TS även om jag citerade ditt inlägg. Dock gör väl din inställning att det inte funkar, sitt till tyvärr, intalar man sig att det inte funkar, kommer det heller inte att göra det.

Då har jag inte bara ridit snälla hästar, snarare tvärtom. Har fått ta hand om och rida en hel del sk. problemhästar genom åren.

Senast ändrad:

Funderade nyss över frågan: När är det okej att dra/slita hästen i munnen? Vad skulle ni svara på det? Tänk er såna situationer då hästen exempelvis skenar i fullfart på banan eller utomhus och man inte får stopp på den, då hästen bockar och man vill få den att sluta eller om hästen inte lyssnar på banan och man blir irriterad.

Alla får ha egna åsikter och spekulationer :)

Sticker hästen så drar jag och använder rösten och även om den inte sticker och vill att den ska stanna eller sakta ner så använder jag röst och "drar" i tygeln.

Skulle vara intressant och veta hur andra gör som inte drar i tygeln när hästen sticker iväg?

Jag vet inte när man per definition "drar hästen i munnen". Kan dock säga att när en häst sticker iväg så gör jag mina förhållningar med både säte och händer. Korta snabba förhållningar med händerna dock, ta och lätta.
Skulle min häst sticka iväg tex ute i trafiken så skulle jag med alla medel försöka få stopp på honom, i så fall ingår nog drag i munnen.

Har jag skrivit att det skiter sig ofta? Har jag skrivit att det har skitit sig, säg, sista fem åren? Nä, precis. Det sker ytterst sällan men om det så skulle ske, typ hästar rusar i full kareta mot en 70-väg, jo, då drar jag hästen i munnen.

I normalfallet rider man ju med lätt hand (tränar western) men drar hästen tycker jag i princip alla metoder är tillåtna. Har en häst som i unga år var extremt bakskygg och reagerade med att rusa tills ryttaren ramlade av.(bristfällig inridning eller en följd av någon händelse) Tog över hästen efter en syster och fick mig många turer. Även flera varv på ridbanan i fullt sken med foten farligt nära staketstolparna.

Det som hjälpte var att se till att sitta kvar, och få stopp på hästen, och det har inget med normal ridning att göra. Den ska stanna. Efter att fått tvärstopp några gånger utan att hästen fått av ryttaren dämpades beteendet med 90%.

Hon är idag en rätt vettig häst som fortfarande kan skygga till, vilket förstås är ok, men hon stannar när jag ber om det. Att rycka eller slita i tyglarna av frustration eller som straff har jag däremot ingen förståelse för alls.

Har jag skrivit att det skiter sig ofta? Har jag skrivit att det har skitit sig, säg, sista fem åren? Nä, precis. Det sker ytterst sällan men om det så skulle ske, typ hästar rusar i full kareta mot en 70-väg, jo, då drar jag hästen i munnen.

Och det anser jag går in under absoluta nödfall. Se inlägg #11

Har jag någonstans skrivit att du drar hästen i munnen ofta, eller rider dina hästar fel? Tvärtom, min uppfattning genom andra diskussioner här är att du har en sund inställning i ridningen.
Lugna ner dig lite...

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 179
Senast: liiinnea
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur