Sv: När är det okej att dra hästen i munnen?
Om hästen drar betvivlar jag att dina metoder fungerar, i kontrollerade/halvkontrollerade lägen ja.
Fast om du rider din häst som tiny beskriver kommer den inte att dra, rädd kan den möjligtvis bli och springa för det, men då funkar ju de metoderna ypperligt för att lugna ner hästen. Det handlar ju bara om hur man rider hästen och vad man lär den.
Lär man den att när man sliter i munnen betyder stanna, så kommer det också vara sådana yviga och hårda hjälper som gäller för att få den att stanna, rider man däremot som tiny beskriver med små subtila signaler så är det dem som funkar och jag inbillar mig också att man på detta vis får en mer lyhörd och lugnare häst (som inte skenar på banan).
Jag har alltid ridit väldigt mycket med sitsen, både som gas och broms, handen är bara mest för syns skull och ge ett sytrådsstöd till hästen, inte slita och dra mer än i
absoluta nödfall. Bockar hästen är definitivt det bästa (och enda?) sättet att få hästen att sluta att driva på framåt, funkat på alla hästar jag ridit som bockat med mig. Våld löser inte problem med hästar.
Detta trodde jag var grundläran i ridningen...
Dvs, lösningen på TS problem skulle jag vilja säga är bättre grundridning.
Har faktiskt aldrig varit med om en häst som skenat på banan under de närmare 30 år som jag ridit, varken med mig eller annan ryttare.