När är det ok att kastrera?

Sv: När är det ok att kastrera?

Jag har inte jättestor erfarenhet av kastrerade hundar, enbart träffat 2-3 stycken i hela mitt liv varav endast en av dessa har jag träffat innan den kastrerades.

Jag skulle inte påstå att hunden blivit loj efter men nog har den förändrats. Dock skulle jag vilja se det positiva i att hunden blivit lugnare då den var otroligt stressad på ett väldigt negativt sätt innan kastrering.

Den var inte aggressiv eller nånting men väldigt svår att få upp i hull, kopplade inte av innomhus, kunde stå och gnälla och småyla när det var 'löptider' framförallt och utomhus var den en odåga att gå med, zigzagade över gångvägen och pinka på varenda liten buske.
Ägaren sa till den och hunden lydde i en minut och sedan börjades det om...

Efter kastrering kan man säga att hunden tar 'livet med ro', men fortfarande pigg och sprallig och ska hälsa på folk som förr...

Men den slipper en hel del stressmoment och jag kan bara se det positiva. Detta var dessutom då en blandras av typ nån slags jakthund och sällskapshund álá terriertyp....

Sv: När är det ok att kastrera?

Kan nog ligga något i det, att han är man. :D

För jag har bara goda upplevelser av kastrering - både av hanhund och hingst. Så de som säger att det är ett onödigt ingrepp får gärna komma med lite mer information vad de menar med just det.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 090
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 815
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 814
Senast: TantAgda
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar