När är det för kallt?

Willja

Trådstartare
Just nu är ju vädret rejält trist. 10 grader, blåst och regn... På nätterna kanske neråt 7 grader.

När är det för kallt för hästarna att gå ute dygnet runt? Just nu är jag sugen på att åka till stallet och ta in skrutten, men jag kanske är blödig;)

Sv: När är det för kallt?

Åk dit och se om h*n fryser om du är osäker.

Gör h*n inte det utan betar eller umgås utan att verka må dåligt så är det ingen fara. ;)

Hästarna lär ju inte frysa direkt, men fångrisken är ju rätt stor när det inte är speciellt varmt på nätterna.

Tack. Jag är nog blödig, men jag åker ut om en stund. Vi har bara haft lillkillen någon månad så jag vet inte om han är frusen av sig eller inte. Men antagligen står han under träden och käkar som vanligt:-)

Jo, det har jag koll på. Han har en fånganpassad hage då han haft fång för längesen. (Dock inte pga gräset då det var mitt i vintern, men ändå...)

7 grader och torrt väder är inga problem - regnar det kan. du ju slänga på ett regntäcke i sådant fall.

Mina går i en stor kuperad hage (6 ha typ) och har tillgång till en stor lösdrift med fri tillgång på hö. Och jag kan säga att dom har inte gått in på den lösdriften en enda gång sen dom åkte ut på bete i mitten på april.Så jag tror inte att dom fryser.

Har de ligghall så kan de ju vara ute hur kallt det än är. Har de inte det så är min gräns vid minusgrader. Så länge det är på plussidan går de ute.

Min pålle fick regntäcke på sig igårkväll. Det var +9 grader och regnade i sidled (dvs blåste ordentligt). Han såg inte frusen ut när jag kom, men knep något med svansen och snörvlade en del. Det hade inte regnat så länge då, så jag bedömde att om det fortsatte hela natten så skulle han frysa om han inte fick regntäcke på. Så täcket åkte på, men ute fck han ändå stanna.

Mina går i en stor kuperad hage (6 ha typ) och har tillgång till en stor lösdrift med fri tillgång på hö. Och jag kan säga att dom har inte gått in på den lösdriften en enda gång sen dom åkte ut på bete i mitten på april.Så jag tror inte att dom fryser.

Oj, jag har samma stl på min kuperade hage m öppna fält och skog + lösdrift. På vintern använder de inte driften men på sommarhalvåret bor de i princip i den, står och sover där många timmar dygn, fria från insekter, regn, stekande sol mm. Övertygad om att det beror på rätt läge och utformning av driften :)

Vid det här usla vädret har mina äldre (15 och 18) hästar som rids haft täcke medan unghästarna varit utan. Tar in dem på box några timmar på dagen ibland bara för att de gillar det och då ligger och sover.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 871
Senast: fixi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 669
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka... 2
Svar
30
· Visningar
1 313
Senast: Rie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 513
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024