När är det dags??

Ela

Trådstartare
Hur gammal ska man låta hunden bli?? Jag har själv bestämt mig för att den dagen då min hund inte längre orkar följa med på ridturer så är det dags... När den dagen kom bestämde jag mig för att så länge som hon är med oss på gården och följer med till stallet och så så är det ok.
Nu mera är hon bara intresserad av att sova, går bara ut för att göra det allra nödvändigaste.. :cry:
Visst hon blir glad när vi kommer hem och kommer och viftar på svansen ibland tar hon en repa i trädgården. Att hon är pigg ibland gör beslutet ännu värre. :cry: :cry:

Vet inte vad jag ska ta mig till, hur ska jag klara av att bestäma när min bästa vän ska dö!! Vet verkligen inte vad jag ska ta mig till...
:cry: :cry: :cry: :cry:

Sv: När är det dags??

Så länge hon mår bra, och inte har ont, så skulle jag låtit henne få vara kvar..

Så länge hunden mår bra. Ej ont någonstans är det okej att ha dom kvar.

Förra året 12 maj tog jag bort min rottis tik.
Hon gick inga promenader det sista. Bara ut på kiss i trädgården. Så sa vi den dagen hon inte kan gå upp för de 2 trppstegen in. Då är det dax.
Det skedde den 12 maj 06. Då var hon 11 år 11 mån. Min dotter sa nu åker jag in och tar bort henne. Bestämdes på 1 tim.

I morgon skulle hon fyllt 13 år.
Jag köpte en ny rottis tik som nu är 13 mån

Det är ett svårt beslut men man måste ta det

Det är ju det som gör det hela så svårt. Hon är ibland ganska pigg för att nästa dag ha stora problem för att ta sig när för altanen. Svårt att resa sig, gå och lägga sig. Vissa dagar ok, andra mindre ok.
Vi opererade bort en juverrad för cirka tre år sedan pga tumörer, efter oprationen hade hon ont länge och det tog lång tid innan hon blev sig själv.
För nåt år sedan kom det tumörer på fler ställen, dessa har dock inte växt något märkbart och vet tror inte att hon har något värre ont av just detta.
Jag valde att inte utsätta henne för mer oprationer då hon blev så dålig sist gång.
Hon är snart 14 år och en blandras mellen schäfer och labbe. (vad jag tror vi vet inte säkert)

Jag tycker som tidigare inlägg: Mår hunden bra så ska den väl få leva! Jag tror att man lägger in en mänsklig aspekt när man säger att hunden inte tycker att livet är värt att leva för att den inte längre orkar göra saker som den tidigare gjorde.

Förr älskade min hund - nu 13 år - att springa (vinthund), sedan att gå på långpromenad och nu älskar hon att strosa runt och lukta på saker och leka och busa lite här hemma. Hon har förändrat sig i takt med vad hon orkar och jag skulle inte säga att hon verkar tycka att livet är sämre nu än då.

Det är gammalt för en stor hund..

Titta på henne och känn efter.
Tror du hon mår bra som hon har det?
Skulle hon må bättre av att vandra vidare?

Ser hon glad ut med gnistan i ögonen?
Finns det något ni kan hjälpa henne med för att ta sig in och ut utan trappor, om det bara är det som är ett problem.
Har hon ont?

Hon är ibland ganska pigg för att nästa dag ha stora problem för att ta sig när för altanen. Svårt att resa sig, gå och lägga sig. Vissa dagar ok, andra mindre ok.

Det sätter ju saken i en annan dager förstås. En hund måste ju klara av att förflytta sig utan problem tycker jag. Har du prövat glucosamin för lederna?

Jag förstår att det är jobbigt och vad gäller frågan när det är dags så tror jag att man märker det, då tror jag inga tvivel finns.

Hon är så tapper och visar aldrig att hon har direkt ont, det har hon aldrig gjort. Därför är det så svårt att säga om hon har ont eller "bara" är trött och stel.
Fast jag tycker nog att hon har tappat gnistan i blicken ser mest trött ut. Fast stundvis blir blicken som vanligt och hon ser piggare ut...

Jag har prövat en del olika för lederna som jag fått av vetrinär utan någon märkbar skillnad...tyvärr.

Tycker att hon sista tiden har börjat att gå brett med frambenen om ni förstår var jag menar. Just nu ligger hon på altanen och solar, jag älskar henne så :love:
Men vill absolut inte att hon ska lida vet att det är min skyldighet att se till att hon slipper det :cry:
Jag har varit med och tagit bort flera av mina hästar, men detta är min första hund och detta känns värre än något annat jag varit med om...:cry:

Jag hade själv resonerat så här. Att bara för hon får en pigg glimt i ögonen ibland, så hade det inte fått avgjort att hon ska leva vidare.
Jag skulle gå efter hur hon är överlag och den mesta tiden av dygnets timmar.

Hon är så tapper och visar aldrig att hon har direkt ont, det har hon aldrig gjort. Därför är det så svårt att säga om hon har ont eller "bara" är trött och stel.
Fast jag tycker nog att hon har tappat gnistan i blicken ser mest trött ut. Fast stundvis blir blicken som vanligt och hon ser piggare ut...

Det är svårt att veta när det är dags... Ännu svårare att lämna råd till någon vars hund man inte känner...

Men jag hade nog tagit bort redan...
När gnistan försvinner i blicken är det defenitivt dags.

Jag har tagit bort många hundar genom åren. En av dem gick det så långt med att gnistan var borta ur blicken för det mesta...

Jag ångrade och ångrar mig fortfarande att jag inte tog beslutet långt tidigare..

Av alla de hundar jag avlivat så minns jag dem med glädje... utom en... Den jag inte minns med glädje är den jag lät gnistan slockna på innan jag hjälpte den vidare.

Jag har prövat en del olika för lederna som jag fått av vetrinär utan någon märkbar skillnad...tyvärr.

Det veterinären skriver ut är inte botemedel, enbart lindrande och förebyggande. Dels kan du ju ge hunden glucosamin (finns att köpa receptfritt på apotekets djuravdelning) som främjar ledvätska etc och förebygger att saker o ting ska bli värre. Annars finns det metacam som du säkert kan få utskrivet. Ett vanligt preparat som är smärtstillande och antiinflammatoriskt. Det får min vovve och det går jättebra.
Om hon är dålig majoriteten av sin tid så tycker jag iof att du ska avliva...man kan ju avliva hemifrån också.
Hoppas det går bra med din hund!

Det är svårt att ta ett sånt beslut, du vet nog i hjärtat när det är dags!
Massa Kramar!

Min familj har precis haft samma problem. Vi har en korthårigcollie tik som är 13 år. Det senaste halvåret så har hon blivit stelare och stelare och hon är inte sig själv längre. Har även haft problem med blod i urinen. Så idag efter många överväganden så ska hon få somna in. Det är det värsta jag har varit med om i hela mitt liv!
Vi köpte henne när jag va 6 år så jag minns nästan inget utan henne i mit liv.

Hoppas du kommer fram till ett klokt beslut kring din hund. Jag tror våran har fått vänta lite för länge men det är omöjligt att bestämma en dag då en bästa vän ska dö. :cry:

Mvh Alexandra

Usch..det är verkligen ett jättejobbigt beslut att ta!
Har du bestämt dig för att göra så skickar jag en massa styrkekramar.
Tänk vad många år du fått med din hund och alla minnen ni har tillsammans!

Vi var tvungna att ta bort våran labbetik för 2 år sedan. Det var bland det jobbigaste jag har varit med om! Det var ett beslut som också fattades på några minuter. Hon var obotligt sjuk och i hennes fall handlade det om att ge henne en lugn död eller låta henne plågas ihjäl. Veterinären kom hem till oss och hon somnade lungt in.

En av mina nuvarande hundar har problem med sina armbågar. Han fyllde nyss 4 år och tyvärr är det snart dags att ta bort honom också pga sin hälta. Jag är mentalt förberedd och den dagen vi gör det ska jag inte vara ledsen utan glad. Glad över att han inte fått gå alldeles för länge och ha ont och för alla minnen jag har tillsammans med min första egna hund.
Men ännu har han en tid kvar. Han följer med ut på promenader i skogen, leker med min andra hund, springer runt i trädgården och lever ett härligt liv.
När han inte längre går upp för trappan inne i huset eller självmant hoppar upp i bilen är det dags.

Det är över nu......:cry::cry::cry::cry: hon är borta.
Min älskade vän fick somna in igår....
Jag älskar henne så.....
vet inte riktigt hur jag ska klara detta, mår helt enkelt för djävligt...
:cry::cry::cry::cry::cry::cry:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 344
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 130
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 169
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar