när ägaren inte vill betala för platsen...

elin2087

Trådstartare
vad gör man då?
har haft ett gäng hästar här på bete som ägs av en god vän, varav en såldes för ett tag sen.
pga omständigheter som inte kunde förutses (och viss klumpighet från köparens sida) står hästen kvar här än. Det börjar bli höst och hästen måste ju äta, ses till varje dag mm. Så jag mailar köparen att jag måste börja ta betalt för foder och arbetstid (inget jätteblodigt, under 100 :-/dygn).
Så sen kommer det, ganska grova, och falska anklagelser, senare ursäkter och till sist att köparen inte kommer betala för hästen, det ska fd ägaren göra (vilket är en lögn).
Så vad gör man??? Naturligtvis får hästen vad den behöver, men den käkar ju fodret som våra djur ska ha och kostar oss pengar.
Skickar fakturan ändå, samt får stå för inkassokostnader mm tills köparen behagar betala? Eller vad?

Sv: när ägaren inte vill betala för platsen...

Du skickar faktura, om den inte betalas går du till kronofogden med den. Det kostar 300kr som läggs på kravet du har till den andra.

är hästen försäkrad, för du är skyldig att se till att den får veterinär vård om det behövs. Och även betala den, för att i din tur skicka faktura till häst ägaren.
Har stått i ungefär liknande situation. Ägaren vägrade hämta sin häst. Gick genom fogden och tog snabbt en veterinärvårdsförsäkring på hästen.
Kostnaden för försäkringen skickade jag oxå på faktura till ägaren.
Tänk på att du måste ta hand om fötterna på hästen oxå, lika där, skicka faktura till ägaren.

För min del tog det 9 månader innan ägaren hämtade hästen, men det kostade ägaren 18 tusen :devil:.

Hoppas det löser sig för dig.

MVH Russin8

förresten måste jag lägga ut för veterinär och hovslagare?! Nog för att jag självklart gör det som behövs men trodde alla såna fakturor gick till ägaren?? Hoppas hon hämtar hästen snart. Har ju egentligen inget med den att göra utom att den står här.

Det är ju absolut inte säkert att hovslagaren vill göra arbetet och inte få betalt.
Förklara för hovslagaren hur läget är, om du ska be honom skicka räkningen direkt till ägaren och fråga hovis om h*n är ok med att ev inte få in några pengar för arbetet. Hovis kanske inte vill hålla på med inkasso/KFM.

Senast ändrad:

Vill bara tipsa dig ang transporten, jag har för mig att om Du beställer transport med firma (för att vara snäll/bli av med hästen) så är det du som kommer åka på att betala den om köparen inte gör det eftersom det är du som beställt tjänsten.

förresten måste jag lägga ut för veterinär och hovslagare?! Nog för att jag självklart gör det som behövs men trodde alla såna fakturor gick till ägaren?? Hoppas hon hämtar hästen snart. Har ju egentligen inget med den att göra utom att den står här.

Det är det som är problemet. Eftersom hästen står hos dig är du ansvarig för den...

Jag tycker det är oerhört viktigt att du talar med säljaren, och klarar ut VEM som juridiskt sett äger hästen. Innan dess kan det bli väldigt jobbigt och dyrt för dig.

tack för svar alla!
Det löste sig ändå. Säljaren drog tillbaka köpet och köparen gick med på det.
Så frid och fröjd nu.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 574
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej... 2
Svar
21
· Visningar
5 158
Senast: Lobelia
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: Gnist
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ridit på min ridskola i ca 11 år och under den tiden har dom allting tjatat om hur dålig ekonomi ridskolan har. Det är en... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka