"Nappflaska" efterlyses

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare osofin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 698
O

osofin

Finns det någon som kan tipsa mig om vart man kan köpa "nappflaska" till föl? Finns det kanske att få tag på omkring Skövde med omnejd, eller kan man beställa från webbutik...?

Sv: "Nappflaska" efterlyses

Säger som föregående talare, nappflaskor för barn köper man ju dessutom enkelt i vilken matbutik som helst.

Hej. Granngården har nappflaskor för kalv och lamm. Jag har använt flaskan för lamm, fungerar perfekt kostade runt 50kr.

Lycka till!!

Vanlig nappflaska, men så kan man bita upp hålen lite om de är små så "flödet" blir lite bättre! :)

Nappflaska för barn med den "platta" modellen av napp fungerade bra tycker jag ( Påminner ju lite om spenformen på häst) Man får dock göra ett större hål i nappen. Om man ska mata längre tid med mjölkersättning blir ju barnnappflaskorna för små så då använde jag nappflaskan till får (köpt på granngården) och bytte ut nappen mot den platta barnnappen. Mitt föl tyckte bäst om att suga på den. Gillade inte alls nappen som hörde till.

Kl

Vi har också en vanlig nappflaska med vanlig napp.
Gör hålet lite större bara.
Tänk också på att släppa ringen lite sen.

Funkat i alla år hos oss.

AM

Jag frågade distriksveterinären förra veckan och hon sade att jag kan ta en nappflaska för barn. Jag var på apoteket idag och de hade en för djur som var mer än dubbelt så dyr som den för barn. Dessutom sade veterinären att man ska ha en (vad det nu heter) vakumsugpump, en sådan där som mammorna har när de har för mycket mjölk under amningsperioden, så man kan mjölka ur spenarna på stoet på ett mjukt och milt sätt, om det skulle behövas. Det är obehagligt för henne om vi ska dra i spenarna och dessutom kommer det så lite mjölk då. Så jag köpte en sådan också.
Detta är saker som sällan behövs, men den gången de behövs så är de avgörande för fölets överlevnad.
Jag är också rådd att köpa microlax, så det har jag, men självklart ringer man och frågar vet om råd innan man gör något. De har jour. Risken finns att det dröjjer en stund innan de kan komma och då kan jag ju agera lite enligt råd från telefonen så länge.

Nja...obehagligt kanske det blir om man har fel teknik..
Det tar faktist inte så lång stund att fylla nappflaskan

AM

Amningspumpen är helt suverän att mjölka ur stona med!
Och då ska man ändå tänka på att jag jobbar med att mjölka kor....
Den kostar kanske en 100-lapp, så det är inga stora belopp. Med tanke på att man kan sälja råmjölk för 500 kr litern så...:angel:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Freazer
·
Hemmet Jag måste inse att jag har ett råttproblem. Förra året fick jag av grannen som är storbonde så han får köpa andra grejer än mig, men nu... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
4 821
Senast: Ramona
·
Hemmet Vår tvättmaskin har gått sönder och vi behöver köpa en ny. Problemet är att vi behöver ha en högerhängd och jag hittar ingen i det nedre...
Svar
11
· Visningar
495
Senast: Smulu
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 555
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka