Nån som har koll på pass?! *akut*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fashionistan

Trådstartare
Jag fick hem lillans pass idag. Bara det att det som kom från Tyskland (pappan är tysk) var i rosa papper? (ska vara grönt) som man får om hästen är född i USA?! Hon är född i Sverige! Vad kan ha hänt där? Dessutom så är det fel födelsedatum!

Och det Svenska passet är mammans? Måste ha blivit väldigt fel!!!

Vart kan jag vända mig (förutom uppfödaren) för att få detta fixat? Hon har ju en godkänd fullstam så hon skall ha ett Svenskt pass med gröna papper!

Sv: Nån som har koll på pass?! *akut*

Vänd dig till ASVH. Det är väl där hon är registrerad iom att hon är Svensk född?

Jag fick hem lillans pass idag. Bara det att det som kom från Tyskland (pappan är tysk) var i rosa papper? (ska vara grönt) som man får om hästen är född i USA?! Hon är född i Sverige! Vad kan ha hänt där? Dessutom så är det fel födelsedatum!

Och det Svenska passet är mammans? Måste ha blivit väldigt fel!!!

Vart kan jag vända mig (förutom uppfödaren) för att få detta fixat? Hon har ju en godkänd fullstam så hon skall ha ett Svenskt pass med gröna papper!

Det rosa passet är motsvarigheten till vårt svenska gröna, i Tyskland.
Det kan vara så att fölets far inte går i genom ASVH, utan går igenom ett Tyskt förbund, och att du får skicka det rosa passet för en registrering i ASVH.

Eftersom pappan är tysk så är din häst antagligen reggad i det förbundet han är reggad/godkänd i.

Även om din häst är född i Sverige så kan hon ju vara tillverkad i Tyskland = livmodersimport.

Vilket förbund har utfärdat passet?
Rosa papper är det "finaste" i typ alla andra länder utom i Sverige där vi måste vara udda och ha gröna.
Ditt sto är alltså i det förbundets huvudstambok = i ASVH är det alltså gröna papper.

Eftersom pappan är tysk så är din häst antagligen reggad i det förbundet han är reggad/godkänd i.

Även om din häst är född i Sverige så kan hon ju vara tillverkad i Tyskland = livmodersimport.

Vilket förbund har utfärdat passet?
Rosa papper är det "finaste" i typ alla andra länder utom i Sverige där vi måste vara udda och ha gröna.
Ditt sto är alltså i det förbundets huvudstambok = i ASVH är det alltså gröna papper.

Va skönt! Jag är inte säker men det är pappans förbund i Tyskland. Ja pappan stog i Skåne ett tag och där blev mitt föls mamma seminerad tror jag att det var. Tack! :)

Det rosa passet är motsvarigheten till vårt svenska gröna, i Tyskland.
Det kan vara så att fölets far inte går i genom ASVH, utan går igenom ett Tyskt förbund, och att du får skicka det rosa passet för en registrering i ASVH.

Okej! Jag skall kontakta dem! Tack! :)

Det är ju inte helt säkert,hänger på vilket förbund och med vilken hingst (kanske inte godkänns av ASVH) :idea:

Jo men alla föl efter honom som uppfödaren har haft har kunnat reggas om helt :) Så det skall nog inte vara några problem!

Min största förundran är varför jag fick hem hennes mammas pass! I nyutskick (inga antecknigar eller så i) :confused:

Det är ju inte helt säkert,hänger på vilket förbund och med vilken hingst (kanske inte godkänns av ASVH) :idea:

Nu missförstod du vad jag skrev tror jag.

Jag menade att huvudstamboken i de tyska förbunden ger rosa papper medans i Sverige har alla hästar reggade i huvudstamboken gröna papper.

Sen om den tysk-rosa-papprade hästen hamnar i huvudstamboken här, det är en annan historia.

Nu missförstod du vad jag skrev tror jag.

Jag menade att huvudstamboken i de tyska förbunden ger rosa papper medans i Sverige har alla hästar reggade i huvudstamboken gröna papper.

Sen om den tysk-rosa-papprade hästen hamnar i huvudstamboken här, det är en annan historia.

Är det tyska förbundet godkänt i ASVH, så skickar du ditt rosa pass till ASVH, och ditt föl blir registrerad, och du får tillbaka ditt rosa pass.
Fölet behåller alltså sitt tyska pass, men det blir stämplat av ASVH.

Ja ha ! Men om det står fel i det tyska då?? Kan man inte få det omgjort då??

Jo men alla föl efter honom som uppfödaren har haft har kunnat reggas om helt :) Så det skall nog inte vara några problem!

Min största förundran är varför jag fick hem hennes mammas pass! I nyutskick (inga antecknigar eller så i) :confused:

Det finns bara 1 enda avkomma till honom registrerad här även den f.07 och den har inte fått gröna papper trots att den är tyskregistrerad först utan den har fått gråpapper = ej visningsberättigad och dylikt. (Du ser vilken färg de har på papperna genom att titta på regnr som i detta fallet 04 som raskod serienummer som börjar på 82 = gråpapper

Så har du köpt hästen med löfte om gröna papper så har du blivit lurad.

Här är länk till den som finns reggad
http://www.blup.se/sv-SE/horses/207522-miss-scarlet-e

Senast ändrad:

Han är godkänd i bla Oldenburg och har bra BLUP-index.
Och just det här fölet har både Romantiker (Ramiro) Grannus och Ahorn (Almé Z) + bra fullblod i stammen, är vacker som en dag. Så vad spelar det för roll vad pappren har för färg? hon kan dessutom vara med på tex 3-årstest, utom tävlan och få sina poäng.

Är det tyska förbundet godkänt i ASVH, så skickar du ditt rosa pass till ASVH, och ditt föl blir registrerad, och du får tillbaka ditt rosa pass.
Fölet behåller alltså sitt tyska pass, men det blir stämplat av ASVH.

Varför skriver du det till mig?!
Antar att du missade ett knapplån ;)

VAH????!!!!! Måste ringa och kolla om det stämmer! :eek::eek::eek: Jag som hade hoppats på diplom vid 3:års :( :( :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 637
Avel Jag har antagligen gjort något dumt men det får tiden utvisa. ;) Har köpt en treårig ungponny (valack) från uppfödaren. Mamman är...
Svar
7
· Visningar
1 233
Senast: misen
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·
B
Hästmänniskan Har några frågr men vet ej om jag lägger denna tråd på rätt ställe, om inte får ni flytta den till rätt ställe. Vi har ett pass...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: hästhandlarjävel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka