Nån med lastbilchaffis?

muppia

Trådstartare
Sitter och funderar lite på hur det skulle gå ihop det här med att ha barn.
I min idealvärld så kommer pappa och mamma hem varje kväll och man delar hämtning av barn.
Men jag har gått och blivit tillsammans med lastbilchaufför. Vi planerar inte barn ihop alls.
Men vi har hund, 2 katter och jag har en häst. När vi slagit oss till ro så har vi då en gård och jag har kanske skaffat en häst till.

Sen om vi planerar barn, hur ska det gå ihop? Just nu jobbar han borta några nätter i veckan, kommer jag då orka med gård, barn och djur?

Jag tänker att det måste finnas någon därute som har en make som jobbar borta mycket på något sätt (reser bort i jobbet eller är långtradarchaufför), hur har ni då löst det?

Jag kan inte begära att han ska byta jobb, han älskar att köra lastbilar och kommer alltid göra det. Jag vill inte hindra honom utan söker istället möjligheter för att det ska funka. Det är ju ett par år kvar men man kan ju inte låta bli att fundera lite ändå. Är så nyfiken på hur det fungerar för de som har det så.

Sv: Nån med lastbilchaffis?

Såklart det går, men du kanske behöver lite hjälp med djuren ( hästarna )..

Medryttare ger ju bra avlastning dom dagarna som din sambo ( pappan ) är ute och kör lastbil exempelvis :)

Jag har haft en tanke. Har jag stall så kommer jag nog hyra ut ett par boxar och då tänkte jag försöka mig på delvis kollektiv o så.
Det går och lösa sig ja, men jag vet ju inte hur mkt kraft barn tar o så. Hundar och katter är inga problem, kan ju ta bebis på promenad också. Men när jag ska rida och så, får hoppas att bebis sover :D

Ja, det löser sig men det skulle ju vara intressant att se hur det fungerar utan att det tär för mycket, då är det ju bra att få veta hur familjer där en av dem är borta mycket har löst så det går runt.

Jag ser bara gård som en fördel om ni har djur. De är nära och det går snabbt att springa ner och kasta åt dem mat alt. Låta de gå på lösdrift när du är höggravid/barnets 1a år.

Jag och maken drömmer oxå om en gård, han vill ha skogsbruk och jag vill ha lite köttdjur + kanske hästar. Men då vill vi ha lite större barn som inte kräver blöjbyten och bli omkringburen hela tiden ;)

Och jag har under tiden jag vart hemma hunnit med otroligt mycket som jag aldrig trott man skulle hinna med småbarn. Har med Rasmus överallt och han älskar det. Idag satt han nerbäddad i vagnen i 1½ timme utan att säga ett pip och bara mös och slappade medans jag mocka och fixa ;)
I början sov han i vagnen när jag red, sen red jag på kvällen när maken kommit hem, då fick Rasmus massor av tid med sin pappa och de stärkte deras relation hur mycket som helst.
Vissa dagar får hästen stå. Och de dör hon inte av.

Har en ingift kusin till maken som nyss fått barn och hennes sambo är lasbilschufför. Får fråga dem hur de funkar när vi träffas. Att din sambo inte jobbar så många dagar men långa pass behöve rinte vara jobbig, jag jobbar skift. Ena veckan tis-söndag och nästa ons-fre! Jag tycker det är skönt, jag lämnar Rasmus på morgonen/fm/em och hans pappa hämtar. Han snittar 27 timmar/vecka. Den här veckan börjar inte jag först på onsdag kl 18! Alltså 3 hela dagar bara jag och Rasmus + helgen :love:

Nu har han precis vaknat och vi ska ut och åka pulka :bump:

Naw har ni snö :love: Jag vill ha snö med! Är dåligt med snö här längs västkusten tydligen :(

Jag hade tänkt att om jag planerar att bli gravid ska jag låta betäcka min häst så vi får föl ungefär samtidigt så då behöver jag inte göra så mkt mer än ta ut och in o så :) Sen satsar jag på fölet och låter mitt sto bli avelsto. Då kanske jag hinner få två ungar på 3 år då är det alldeles lagom till att satsa på fölis :D

Jag vet jag planerar för mycket men jag kan inte låta bli. Vill ha barn snart samtidigt som jag funderar på att söka till högskola och plugga 3 år. Frågan är bara hur jag ska få ihop allt. Gård, djur och sånt klart innan 25 års ålder. Vill ha första barnet innan 25 iaf, sambon vill innan 25 men han är 2 år äldre än mig. Det ska alltid finnas nån pinne i hjulet men vi får ju se, man vet aldrig :D

Jag har en bebis som är 9 månader nu och hennes pappa ligger borta och jobbar väldigt ofta. Han har legat borta och jobbat mån-tors. från mitten av maj till november. Självklart klarar man av det för man har inget annat val men det är jobbigt. Nu har jag ingen egen häst men är medryttare på en. Jag har antingen ridit på helgerna när pappa varit hemma eller så har svärmor ställt upp och varit barnvakt. Du sitter ju i en liten annan sits som har egen gård men som pmm sa så är det nog lättare hinna med djuren om man har dom på egen gård istället för att måsta åka 2 mil till stallet först.

Min gubbe har jobbat på annan ort större delen av vårt förhållande. Just nu är han förvisso anställd i stan 2½ mil bort, men han jobbar 3 dgr/vecka i huvudstaden.

Vi bor på gård och har hästar, har haft får i några år också men just nu inga sådana.
Första barnet föddes för nästan 7 år sedan, sen dess har det kommit 2 till och nummer 4 är på väg.
Jag lovar dig, det löser sig! Man hittar lösningar som gör det så enkelt som möjligt att sköta djur och samtidigt ha småbarn.

Jag bor ihop med en lastbilschaffis. Han jobbar alltid natt.. Det är jäkligt jobbigt, med djur, hem,barn osv, men det går. Han har ju en skaplig lön därefter med..

Jag har hästarna gående på lösdrift, men ankor och höns har jag på "stall". Det går att fixa till eftersom sonen är 2,5år, blir 3 i mars så han fixar mycket själv och jag kan springa ut och ge djuren några minuter. Det blir värre i februari då vi ska en till, då vet jag inte hur jag ska lösa allt, men det ordnar sig. Som ameo säger, man hittar på lösningar..

Man få anpassa djuren efter övriga livet. Mata och kolla djuren när barnen sover ex.

Jag fixar djuren vid sju på morgonen och då har oftast inte sonen vaknat helt, utan jag smyger iväg innan. Dom får vid 3-4 på em igen och då kan han antingen vara med och hjälpa till eller som han vilar. Sen är jag ute vid 10-11 på kvällen igen och då sover han..

Det som jag tycker är svårt är att fixa mycket av detta nu när man är gravid och ganska stor.. Man måste liksom göra mycket som man inte skulle ha gjort annars. Tungt och slitsamt arbete.

Jag har blivit tvungen att fixa golvet i hästarnas vindskydd under några dagar nu, och det är tungt att mocka ur, bära sand, och nu har jag hämtat 3,5ton grus idag som ska in.. Men det blir lika mycket till senare i veckan.. Men man blir mycket påhittig och hitta lösningar om man ställs inför ett problem som själv.. Händig med andra ord;)

Min man är lastbilschaffis, kör varje vecka till Frankrike, ca 10 mil över Paris.

Det är jobbigt när han är borta. Jag är själv med 2 barn på 2 år och 2 månader, varav den äldsta har autism och därmed är lite jobbigare att hantera ibland.

Så det blir mycket att göra!

Sålde min häst då jag fick veta att jag väntade barn nr 2 i våras, hade aldrig pallat med det. Är så glad i dagsläget att jag inte behöver tänka på att åka till stallet varje dag!
Men hade vi haft gård hade jag aldrig sålt henne, då hade jag ju inte behövt lämna hemmet för att åka till stallet.
Så jag ser det som en fördel med att ni har gård.

Ibland är det tufft, men man klarar ut det på något sätt. Har du sedan folk omkring dig som kan hjälpa till med antingen hästen eller barnet ibland så är det ju bra.
Avlastning då och då är aldrig fel.

Folk som kan hjälpa mig med häst finns och har jag gård blir det bara hästar som jag ska ha och tanken är ju att hyra ut ett par boxar så vi är två eller tre pers i stallet som gemensamt delar skötseln under vissa perioder, som t.ex när jag är gravid då måste jag ju få lite hjälp om jag inte lyckas fixa det själv pga t.ex foglossningar o sånt.

Vill verkligen inte ha hästen i ett stall när jag ska börja med familj o så, för vi har drömt om att tillsammans äga en gård. Då kan jag vara hemma mycket. :)
Jag hoppas så klart att han kommer hem ett par nätter under veckorna (helgerna ska han nog vara hemma) så man får se honom lite och få lite avlastning.
Men jag vet ju inte om han vill byta till annat lastbilsjobb där han kan komma hem lite mer.

Men man måste ju vara beredd och jag vill ju gärna veta hur ni orkar och klarar det. Det är ju jättejobbigt att han ska vara borta så mycket :(

Det kommer lösa sig, först ska ni ju hitta och köpa en gård, sen är du gravid i 9 månader. Innan det är dags att föda kanske din sambos jobb helt lagt om sina scheman och turer? Han kanske blivit erbjuden jobb på ett annat åkeri med andra tider?

I stallet där jag hade Gosan förut hade jag henne helinackorderad men mockade själv. Och stallägaren fixade det hela sin graviditet med sin egen + 2 inackorderade, fick hjälp med mockning av medryttare och vi andra 2 hästägare. Jag tog en fodring åt henne när de åkte in till BB.

Sen släppte hon ut hästarna innan familjen vaknade och tog in dem när pappan kom hem eller så tog vi in dem när vi ändå skulle rida på kvällen. De fick väldigt lång utevistelse och hästarna mådde jätte bra av det (+ mindre att mocka ;) )

Jag hoppas verkligen att kunna rida långt in i min graviditet. Tanken är ju att mitt sto ska bli dräktigt när jag ska bli gravid :D Då behöver hon inte motion sista tiden utan det är mer promenader och stallsysslor jag får hålla på med.
Sen det där med foglossningen, får jag den så kan jag ju inte vara säker på att klara allt själv. Det beror ju också på hur ont det gör.

Hehe jag är ganska påläst ser jag :angel: Vill ha bebbe :D

Jag mockade små kärror och tömde ofta. Hö och vatten fixade stallägaren. Mockade jag en full kärra så ställde jag den bara vi dörren så tömde första bästa "offer" den ;)

Förutom den 21/10. Då mockade jag ut ca 4 superfulla skottkärror för jag blev så irriterad på att mina medryttare mockat så slarvigt. (Verkar bara vara jag som kan mocka rent åt min häst....) och sådär en 20 timmar senare var Rasmus född ;)

Jag är gift med en sån där lastbilschaffis;), han är iväg månd-fred, ibland helger och vi bor på gård med våra två barn och tre hästar, hundar och katter.
Först och främst, grattis till att du är så förståndig och tänker på sånt här. Det gjorde inte jag och nu sitter jag i en knivig sits som är lite jobbig att lösa.
Några tips då för att inte hamna i samma sits som jag, är precis det som du har skrivit, med att ha inhysningar, bo nära potentiella barnvakter. Allt som kan hjälpa dig och avlasta, för det är ett måste om du vill hålla upp din ridning. Att sköta hästarna är inga problem, precis som många har svarat så funkar det bra. Men just det här med att kunna rida är svårt när de blir lite större.
Ärligt talat så är det faktiskt jätte-jobbigt emellanåt är vara ensam, speciellt att vara beroende av andra hela tiden.

Men man kan ju inte välja vem det är man förälskar sig i oavsett yrke. :)

Förståndig? :angel:
Jag gnäller redan för han är borta så mkt och det är hans andra vecka på det nya jobbet bara. Men jag måste ju lära mig acceptera och det är ju bättre att förvänta sig att det kommer bli så sen också. Hoppas på att han byter åkeri och får bättre körtider kan man ju alltid göra men det finns ju inte några garantier. Han kanske inser att han vill träffa bebisen mer än han gör sen och byter jobb för den sakens skull. Jag vill inte han ska byta om han trivs, han ska ju fortsätta köra långtradare/lastbil, det är ju vad han tycker om att göra.

Jag har inte min familj här de finns 60 mil härifrån men sambons familj finns och jag har vänner som jag hoppas kan tänka sig ställa upp. Jag har nu sett att det är mkt lättare om man bor på gård och har någon inackordering som kan hjälpa mig o så. Men det är ju just ridningen jag velar lite över. Fast jag kommer ju inte rida stoet de sista månaderna i dräktigheten om hon nu tar när jag också blir gravid, sen så blir hon inte riden så mycket.
Min lillasyster pratar om att flytta hit och gå gymnasiet här så hon kan väl vara barnvakt :rofl:

Nej men det löser sig nog på något sätt. Det svåra är ju att hitta någon som vill ställa upp nästan varje dag för man rider ju 5-6 dagar i veckan. Det får nog i värsta fall lösa sig med att jag går upp skittidigt och rider, ungen sover ju då och sen lägga sig samtidigt med ungen som också ska i säng tidigt :) Men sen vet jag ju inte om hur jag kommer jobba och med vad.

Va inte säker på att barnet sover ;) Arbetskamrats ungar vaknar alltid kl 5 och har gjort sen de var nyfödda och är idag 6 och 8 år!

Enklast tycker jag de var i början då kunde man rida på dagen medans barnet sov i vagnen. Visst hade de funkat sen oxå. Rasmus kan sitta timmar i vagnen medans jag tar ut hästar, mockar och fixar. Jag kan nog lätt rulla in vagnen i ridhuset och rida 30-45 minuter. Men jag gör det inte om han skulle ledsna.

Vad gäller ridning och småbarn så har jag själv valt bort det, medan jag är ensam hemma. Även om man har en bussig häst så kan något hända och vad gör man då? Ligger avsvimmad ute i skogen och barnet vaknar hemma i sängen/barnvagnen, pappan kommer hem först om tre dagar... Eller ligger skadad på ridbanan och ingen i närheten kan hjälpa till.
Hade jag velat rida regelbundet så hade jag stallat upp vid ridhus, eller åtminstone engagerat vänner och bekanta för att slippa vara ensam hemma när jag rider.

Och min häst tyclte de var astråkigt att gå på banan hela tiden. "Men matte, om de ska vara såhär varje dag kan jag inte få gå i hagen istället?"

Eftersom stallägaren själv var hemma med småbarn så var jag aldrig själv när jag red. Lika så red jag aldrig ut själv när jag var gravid utan höll mig i närheten av stallet.

Inte lastbilschaffis, men man som reser i tjänsten och är borta ett par dygn i sträck.

Vi bor på egen gård med två egna hästar. Sonen är snart två år.
JAg har jobbat i ett år. Maken var föräldraledig januari-augusti i år. Under tiden jag arbetade hann jag inte rida. Sonen som inte behöver sova så mycket mer än jag (typ nio timmar per natt) ville ju vara med sin mamma när jag kom hem.
Nu när maken är borta är sonen med i stallet på vardagarna vid utsläpp/fodring och tyvärr måste jag springa och mocka, ta in, fodra, rykta efter kl 9-10 på kvällen eftersom sonen inte somnar tidigare och efter dagis vill han in och pussla, läsa, leka, äta. Jag håller på att stressa ihjäl mig, har redan ett stressigt jobb och har bestämt mig för att göra mig av med hästarna och eventuellt flytta för att spara mitt hjärta.

Jag tror iofs det hade fungerat att fortsätta så om man haft medryttare som mockat, fodrat, tagit in de kvällar maken är borta. Men man ska nog inte räkna med att man ska kunna lösa allting med sovande barn, jag kunde mocka någon månad med sonen sovande i vagnen. Mina hästar klarar sig utan motion och är för tillfället avställda, men det är ju en frustration att bo som man gör och ändå inte kunna göra något med hästarna.

Lycka till hur du än gör!

Nej, tänker på när ungen är småbarn, inte bebis. Men å andra sidan, om jag blir gravid ungefär samtidigt som häst så lär jag inte rida på ca halvår. Sen om jag bestämmer mig för att hon ska fortsätta som avelsto kommer jag nog inte rida henne mer än som skogsmulle, dvs 3-4 dagar i veckan i skogen bara så då hinner jag rida på helgerna och ev ett par dagar i veckan.

Fölet jag tänkt behålla om vi fungerar ihop ska ju ändå inte ridas förrän vid 3 års ålder. Tömkör jag eller gör jag övningar från marken kan ju ungen vara med, vi lär ändå bara vara på stallplan/paddocken då.

Det finns nog många olika lösningar och det finns folk här som gillar min häst och vill rida henne. Så det är nog inga problem. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 600
Senast: Enya
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 717
Senast: Liran
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30