Namntråd 2013

Sv: Namntråd 2013

Stoets första avkomma heter Marlin, också bilmärke ;), men det var efter hans pappa som heter Jaguar (Mail).

(Har dock upptäckt nu i efterhand att det även betyder svärdfisk, och är ett gevärsmärke också :p )

Floricello betyder ju inte direkt något, så finns inget tema att följa där... Så jag letade bara runt efter lite vad som helst som jag tyckte om och som klingade fint med båda namnen.
 
Senast ändrad:
Sv: Namntråd 2013

Min fick heta Franzesco. Efter fotbollspelaren Totti men det finns tydligen en räserförare/bil som heter Fransesco Bernoulli. Inte helt fel jämförelse heller med min buse.
 
Sv: Namntråd 2013

*KL*

Jag bestämde för några år sen när jag väntade mitt första föl att jag skulle döpa alla mina stuterifödda bebbar så att man enkelt kan lista ut på namnet vilka som är föräldrar. I det här fallet, med årets föl, så börjar mammans namn på M och pappans på R, så enligt mitt system så ska fölet har ett dubbelnamn (eller flera ord) där första ordet börjar på M och det sista på R. Helst på engelska eftersom jag har ett engelskt stuterinamn och jag ogillar att blanda språk.

Det får gärna anspela på kungligheter i allmänhet, eftersom mamman heter Maiden Regent. Så Royalty, Rex, Ruler, Majesty, Monarch och så vidare funkar. Men jag har sjuk idétorka! :crazy:


Fölet är beräknat till början på juli.
 
Sv: Namntråd 2013

Majesty's Royal Runner
Made to Rule
Made for Royalty

tror det är lättare om man kan använda R på första ordet och M på det andra dock...

Royal Maiden :D
Regal/Royal Man
osv. men förstår om du redan har ett fast system på namn... hmm...

Maiden's Royalty
Made (/More) Regal

eh, nä, jag tycker också det är svårt. :crazy:
 
Sv: Namntråd 2013

Jag tror själv aldrig jag kommer upp i så många föl att jag har slut på namn, har valt att namnge alla mina egna uppfödningar efter drakar ur böcker jag läst. Finns lååååånga listor. ;)

Master/Mister/Miss Royalty (eller vilket annat kungligt ord som kan passa)

De uppenbara Maiden's Royalty/Rex/Regal Rex

Mister Rex Ruler låter ju grymt. :D

Fast vissa kanske tycker mr/miss känns lite blasé iofs. :nailbiting:
 
Sv: Namntråd 2013

Master Royal

Majestys Rex

Maria Royal

Mary Rex

Mistress Regina

MARQUESS Roy

Marys revelation

My Ruler

Madvoice Rex

Mister Rule

Mina Roy

Monsters Rule (s) ;)

My Lady Ruby

Monday Regent
 
Sv: Namntråd 2013

Florence är fint :)


Jag behöver hingstnam på B eller W! (Bravour & Wixi)
Hitintills har jag:
Wibration
Braveheart
Brawissimo

Vad tror ni om Wibrance? Annars mottar jag gärna tips, gärna på lite längre namn typ mer än 5 bokstäver helst som helst har W och B i.
 
Sv: Namntråd 2013

Hingstnamn tror jag blir Maranello eller Monticello.

Stoföl funderar jag på Florence, Machine och Bastille...

(e. Floricello u. Molinna ue. Bernstein)

Nu har jag hittat stonamn som känns bra också!

Förmodligen blir det Florence Leontine. Helt säkert om det blir en fux, blir det isabell har jag fortfarande kvar Bastille som förslag också. :)
 
Sv: Namntråd 2013

Förslag någon?
Mamma LUNA pappa CONTANT Q
stoföl.

Cynthia

Anledning: Luna = romersk mångudinna. Cynthia = ett annat namn för Artemis som är den grekiska mångudinnan. Börjar på C liksom pappan till fölet, d v s en kombination av båda föräldrarnas namn om än inte helt uppenbar.
 
Sv: Namntråd 2013

Red Cruzader, en liten fuxhingst. Mamman heter Red Smile och pappan heter Croix de Guerre, men kallas för Cruz:-)
 
Sv: Namntråd 2013

Om det inte nödvändigtvis måste vara engelska kanske franska vore något:

Mon Roi
Ma Reine

Majestueux Ruisseau (omvänt är mer korrekt)
Majestueuse Relique (eller bättre/mer korrekt, Relique Majestueuse)
 
Sv: Namntråd 2013

'kl*

Något namnförslag till min fölis som är beräknad 23 juni?. Fölis blir antingen brun eller mörkbrun, tecken och kön får vi se ;) (blir en Sv.Ridponny)

Pappa: Claudius RP 176

Mamma: Benedictin (SWB)

Fölets namn ska börja på B ( stostammen har börjat på B 4 led bakåt och de flesta oavsett kön har också börjat på B) samt vara alkohol-tema! :D

Stoets 2 tidigare avkommor heter: Bouquet (SWB) och Belizario (SWB) (bägge 2 är vin-sorter)

Dock ej vanliga ponny-namn som Baylis/Bayliz eller Bacardi

Tacksam för tips! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Namntråd 2013

Bibendum! Helt klart bästa namnet. Från Nunc est bibendum (nu är det tid att dricka) - vår romerske dryckesglade vän Horatius.
 
Sv: Namntråd 2013

Här kommer en svår! ;) Om jag får ett föl nästa år så blir det
U Nixi Rox E Bravour ue.Nintender uue. Mio de Baugy
Alla stoföl har haft Rox i sig då mamman hette Roxanne.
Upptagna namn:
Nixi Rox
Roxina
Roxibori
Roxnetto
Curox
Alla förslag är välkomna! =)
 
Sv: Namntråd 2013

Här kommer en svår! ;) Om jag får ett föl nästa år så blir det
U Nixi Rox E Bravour ue.Nintender uue. Mio de Baugy
Alla stoföl har haft Rox i sig då mamman hette Roxanne.
Upptagna namn:
Nixi Rox
Roxina
Roxibori
Roxnetto
Curox
Alla förslag är välkomna! =)

Finns ju mängder och åter mängder med bra förslag om du googlar rox verkar vara något av det enklaste att hitta kul namn med.
Några snabba exempel

Proxy
Roxbury
Roxy music
Hot rox
Pop rox
Rox in Sox
 
Sv: Namntråd 2013

Roxette :D
Roxario
Barox
Roxiana
Roxana
Roxelle
Brockton Rox (ett baseball-lag i Massachusetts)
Roxol
Roxar
Coroxin

De två sista är båda namn på antibiotikan roxithromycin.
 

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 304
Senast: Digbil
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 252
Senast: Habina
·
C
Avel Mitt sto Chicolina (e.chicos boy) är nu dräktig, med Elleton e. Canturano. Jag vill ha ett häftigt namn som egentligen ska passa både...
Svar
0
· Visningar
1 750
Senast: Chicolina
·
Hästhantering Jag kommer framöver att få hem mitt senaste tillskott, ett föl som då precis avvants. Det är en jättefin fölunge med i Sverige något...
2
Svar
31
· Visningar
3 843
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp