Behålla som hingst

Jag tänker att jag har två val: kastrera redan i vår så snart han kroppsligt är redo för det, eller låta honom gå som hingst tills han är två och då betäcka ston före kastration. Det förstnämnda verkar vara det som ger minst risk för att han kommer betäcka ston även som valack, har jag rätt då?
 
Jag skulle säga att det inte har något betydelse om hingsten är 1 eller 2 år när den kastreras. Finns inget vetenskapligt belägg för att det skulle ha någon betydelse (vad jag vet). :)
 
Jag tänker att jag har två val: kastrera redan i vår så snart han kroppsligt är redo för det, eller låta honom gå som hingst tills han är två och då betäcka ston före kastration. Det förstnämnda verkar vara det som ger minst risk för att han kommer betäcka ston även som valack, har jag rätt då?

Tror också att ålder har mindre betydelse men jag håller med om att risken för att han vill fortsätta betäcka efter att han fått "pröva på" är större. Har dock bara erfarenhet av våra valacker som inte har betäckt och som är tidigt kastrerade men som ändå gärna hoppar på mitt sto när hon ber dem. (Nej de går inte tillsammans just pga detta)
 
Ålder spelar absolut ingen roll..Min kastrerades som ung och garanterat "oprovad" sas.
Betäckte första gången som 22 år typ..

Beror helt på hur det ser ut i flocken är min erf när det kommer till blandflock.
När min betäckte så gick de endast 2 valacker, resten ston och dessa två herrar var bla alldeles för jämlika. Är det fler valacker och mindre antal/ej majoritet ston är min erf att betäckningar inte förekommer så lätt för det blir på nåt sätt en annan balans i flocken..stona håller sig för sig och valackerna för sig.
Sen spelar nog rang, ålder, individer en himla stor roll i på vilket sätt de intresserar sig för varandra.

Min gick i sommar igen med samma ston utan minsta intresse, precis som det varit förut men skillnaden var att nu var det en annan sammansättning av flock.
 
Ju äldre de är och i synnerhet om de redan utvecklat ett hingstbeteende pga att man låtit dem betäcka desto större är risken att de fortsätter betäcka även senare, är min uppfattning. Sedan finns de alltid undantag.
 
Min erfarenhet är att det inte verkar spela någon roll alls faktiskt. Jag vet valacker som har blivit kastrerade innan 1 års ålder som helt plötsligt börjat betäcka och blivit jättehingstiga. Precis som jag vet valacker som var VÄLDIGT hingstiga och ville betäcka allt som bra gick när de var hingstar och sedan hade noll intresse av sådana aktiviteter.

Därför är ju rekommendationen att man aldrig ska ha valacker och ston ihop, för rätt vad det är börjar valacken betäcka.
 
Vi hade ston och valacker ihop i 8 år, två ston och fyra valacker som mest. Det fungerade fint, men hade det blivit problem hade det ju varit ohållbart. Dock vill jag göra vad jag kan för att den möjligheten ska finnas, vi får se vad det blir till slut.
 
I grunden är det ett lotteri. Men rent teoretiskt ökar risken för att få en betäckande valack mångfalt om den får betäcka innan kastrering.

Jag har haft lite olika.
Kastrerad som fyraåring, - betäckte som valack, mycket hingstig med ston i närheten
Kastrerad som tvååring - betäckte inte som valack, helt ohingstig
Kastrerad som tvååring - betäckte inte som valack men viss hingstighet
Kastrerad som sexåring - funkade med vissa ston, inte andra
Kastrerad som tolvåring - betäckte inte som valack, helt ohingstig
Kastrerad som åring pga hingstighet - betäckte aldrig, inte hingstig
Kastrerad som treåring, aldrig gått med ston, inte minsta hingstig som hingst - blev rejält hingstig efter kastrering. Fungerar med vissa ston, blir extremt hingstig och betäcker med andra.

Min fölunge kommer jag skära som åring. Han är alldeles för intresserad av brudar redan även om han inte klättrar. Det är inga garantier att han kommer funka med ston för han skärs tidigt, men det ökar chansen anser jag.

I övrigt så de växer oftast mer om de kastreras tidigt, om det är en för eller nackdel är ju väldigt beroende på.
 
Jag skulle vilja väcka en liten tankegång för TS att tänka på när det gäller att ha honom i avel eller ej.
Det är en ovanlig ras och blodslinjer, det är kunniga erfarna ägare till hingsten. Så varför kommer den att kastreras istället för att få fortsätta i avel?
Vad är det som gör att den här avkomma ska "ersätta" sin far?

Jag vet inte svaren men det kan vara väl värt att fundera på innan man fattar beslut om det ena eller andra.
 
Jag skulle vilja väcka en liten tankegång för TS att tänka på när det gäller att ha honom i avel eller ej.
Det är en ovanlig ras och blodslinjer, det är kunniga erfarna ägare till hingsten. Så varför kommer den att kastreras istället för att få fortsätta i avel?
Vad är det som gör att den här avkomma ska "ersätta" sin far?

Jag vet inte svaren men det kan vara väl värt att fundera på innan man fattar beslut om det ena eller andra.
Det känns inte riktigt rätt för mig att svara på frågorna, utan vet bara att de funderar på att kastrera honom. Sedan kan jag inte tycka att jag har något jätteansvar att föra linjerna vidare, utan har hela tiden varit tydlig med att det är en valack jag vill ha och det är uppfödaren som efter de premisserna ändå valt att sälja till mig. Jag har till 99% bestämt mig för att kastrera så snart det är möjligt.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 658
Hästhantering Hej! Jag har en snart 1 år gammal hingst som jag funderar på hur jag ska hålla framöver då han inte ska kastreras i nuläget. Han är...
2
Svar
22
· Visningar
2 632
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Som jag lade ut i förra tråden letar min trettonåriga dotter efter sin första ponny. Jag själv har bra med erfarenhet och ridit...
Svar
5
· Visningar
3 365
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 528
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp