Namntråd 2013

Sv: Namntråd 2013

Tack för bra namnförslag! Pop Rox låter faktiskt bra! Rox in a box ( Roxinabox) gav karln förslag på ;)
 
Sv: Namntråd 2013

Du har fått många bra men även
Rox Tar tycker jag är kul, för det blir ju rockstar när man säger det, och det passar ju båda könen :)
 
Sv: Namntråd 2013

Jag var helt säker på att jag var färdig med mina namn, men när jag säger vad stonamnet är till folk undrar de om det är en shettis jag fött upp xD

Stoet heter Chloé och jag vill att namnet ska börja på Chlo.... Man kan ju ta något som stavas Klo och bara skifta stavningen. Gärna franskt, men det är nog svårt.

Chloride, Chlorofyll och andra kemiska substanser finns det en del av, men namn :O

Vore guld med lite inputs?
 
Sv: Namntråd 2013

[...]Stoet heter Chloé och jag vill att namnet ska börja på Chlo.... Man kan ju ta något som stavas Klo och bara skifta stavningen. Gärna franskt, men det är nog svårt.

Chloride, Chlorofyll och andra kemiska substanser finns det en del av, men namn :O

Jag tycker iofs att t ex Chlorofyll funkar jättebra som namn. Väldigt många hästnamn är ju inte personnamn utan namn på saker, städer etc.

Men för övrigt: det finns en alg som heter Chlorella. Heter samma på franska.

Ett gammalt frankiskt namn är Clotilde. Du kan kanske slänga in ett h - Chlotilde. Tilltalsnamn kan ju vara Tilda eller Tilde.
 
Sv: Namntråd 2013

Chlorella (någon typ av bär tydligen)
Cloemorella (Cloemorello egentligen en designer/modeskapare) feminiserat ;)
Cloenicosia
 
Sv: Namntråd 2013

Helst ska namnet börja på Chlo, men är det något superpassande fungerar det med Chl

Clotilde har namnsdag den 6/6 så kommer fölet då är namnet givet... Dessutom har hon en född -11 som heter Tindra :)

Jag gillar verkligen tanken med Chloemorella eftersom att Chloé är ett mode hus

Det finns ett sto i hennes stamtavla som heter Clodette, funderar på att anamma det med stavningen Chlodette

Fadern är A-Dur, så jag har även funderat på Chlur, bara för att det är kul med en kombination av bådas namn. Fungerar det som stonamn?

Till alla, vad duktiga ni är! Mäkta imponerad!
 
Senast ändrad:
Sv: Namntråd 2013

Chlothar en tidig fransk Merovingsk kung 500-tal
Chlodio är den legendariska anfadern till släkten
 
Sv: Namntråd 2013

Chlur var ju jättefint, även på ett sto :) Chloetta passar nog de flesta raser tycker jag, kanske inte ardenner.

Jag döpte mitt halvblodssto till Fendi och om hon får ett föl nästa år kanske jag döper den till Silke. (e. Sir Oldenburg) Inget av namnen är väl speciellt halvblodsaktiga kanske, men det tycker jag spelar mindre roll, huvudsaken att man själv gillar namnet.
 
Sv: Namntråd 2013

Kul att du gillade Chlur, känns på något sätt roligt med något som är "unikt" för den kombinationen.

Blir det en hingst ska den heta A-Durance efter parfymen Durance, då Chloé är en parfym :)

Både Fendi och Silke är fint tycker jag :)
 
Sv: Namntråd 2013

Fadern är A-Dur, så jag har även funderat på Chlur, bara för att det är kul med en kombination av bådas namn. Fungerar det som stonamn?


Chlura? eller kanske Chlurig eller Chluring
Bara Chlur blir lite "hårt"

Chluré/Chloré
Chlofingrig ;)
 
Sv: Namntråd 2013

Ja, jag håller med om att Chlur blir hårt, det är det som gör att jag tvekar
Chlofingrig :wtf: jättekul.

Förslag på hingstnamn från en kompis. Durkslag...
 
Sv: Namntråd 2013

haha, gillar Durkslag, =)

KL. Expert som jag är på att gå händelser månader i förväg så börjar jag nu fundera på namn till en liten fosterblåsa som förhoppningsvis blir ett föl nästa år.

Mamman heter Kuusama (kallas för Räkan) och hingsten är Common Sense. Ett krav är att namnet börjar på "K" eftersom Kuusama stammar från en gammal trakhenner stostam som heter på "K". Kuusama ska tydligen betyda lilja på finska enligt uppfödarna.

Själv har jag funderat lite halv på skoj på Krakel Spektakel, Sambon tycker Krokus :p Jag velar mellan lite roliga namn och fina namn.

Nu är det nog dessutom långt tills dess att jag kan producera flera föl men det är ju en dröm inför framtiden och jag gillar när man hör på namnen vart hästen kommer ifrån som typ ask-hästarna. Eller som med Bella-stammen eller "dee" - hästarna. Så jag funderar även på något man kan lägga till före eller efter namnet eller något tema som kommande föl får dela. Någon som har några förslag?
 
Sv: Namntråd 2013

Mamman heter Kuusama (kallas för Räkan) och hingsten är Common Sense. Ett krav är att namnet börjar på "K" eftersom Kuusama stammar från en gammal trakhenner stostam som heter på "K". Kuusama ska tydligen betyda lilja på finska enligt uppfödarna.

Det är klart att det blir en Kuuse efter Kuusama och Sense :D
säg nu att icke skåningar vet vad en kuse är?

Av någon anledning fick fria associationer mig att tänka på sensei (lärare på japanska) av common sense, lite googling fick jag fram en japansk kamsportstitel

Kensei, Vilket enligt wiki är ett "svärdshelgon, en hederstitel som ges till krigare med legendarisk färdighet i kenjutsu"

lite långsökt så där
 
Sv: Namntråd 2013

haha Kuuse gillade jag =) Det var fyndigt och roligt. Kensei var riktigt fint! Skriver upp båda på namnlistan, tack!
 
Sv: Namntråd 2013

Jag avlar fram finnhästar och swb/fwb.
Försöker ge sångtitlar som namn. Tillsvidare har jag namngett mina föl bl.a. Helan Går, Opp Amaryllis, Kärleken Väntar...
SWB- fölet fick namnet Kaduceus K, han är efter Hermes och Hermes' stav i den grekiska mytologin heter Caduceus. (Hans uppfödare på papper är märrens ägare som ville ge ett namn som börjar med K).
 

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 304
Senast: Digbil
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 252
Senast: Habina
·
C
Avel Mitt sto Chicolina (e.chicos boy) är nu dräktig, med Elleton e. Canturano. Jag vill ha ett häftigt namn som egentligen ska passa både...
Svar
0
· Visningar
1 750
Senast: Chicolina
·
Hästhantering Jag kommer framöver att få hem mitt senaste tillskott, ett föl som då precis avvants. Det är en jättefin fölunge med i Sverige något...
2
Svar
31
· Visningar
3 843
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp